tempmätare visar olika

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
spaceboot
Posts: 29
Joined: 24 Jul 2004, 18:01
Contact:

tempmätare visar olika

Post by spaceboot »

har just köpt mig en renault megane med 2.0l motorn. blev lite förskräkt när mätare gjorde ett väldigt stort utslag, men efter en stund så damp den ner till en låg nivå (vid start). När jag sedan kört en stund hade den inte flyttat på sig utan låg fortfarande kvar vid andra pinnen..alltså väldigt lågt.
vad kan detta bero på?
ska den ligga å lågt?
stänger man av bilen och drar upp nyckel till pos. 2 så visar mätaren väldigt högt (detta efter jag vart ute och kört)
hur fixar jag det?
m666k
Posts: 124
Joined: 03 Feb 2004, 13:32
Location: Sthlm/Sollentuna
Contact:

Post by m666k »

har du kollat så att fläkten drar igång när den blir var? annars kan det vara något med fläkten!
cotech
Posts: 220
Joined: 09 Feb 2004, 22:31
Location: Sweden

Post by cotech »

Har du inte oljenivåmätare i tempmätaren några sekunder när du startar?
Kolla instruktions boken[:)]
vargen
Posts: 507
Joined: 09 Jul 2003, 17:13
Location: Umeå
Contact:

Post by vargen »

Jo, det låter precis som oljenivåmätare.. står dock inte alltid i handboken (inte på Lagunan iaf)

inget att oroa sig för alltså..
spaceboot
Posts: 29
Joined: 24 Jul 2004, 18:01
Contact:

Post by spaceboot »

hehe..jo det var oljenivån. stod inget om den i instruktionsboken.
däremot så tycker jag att det är lite konstigt att tempen på motorn ska ligga så lågt. runt det andra strecket längst ned.
lljungberg
Posts: 151
Joined: 17 Aug 2003, 15:57
Location: Sweden
Contact:

Post by lljungberg »

Kolla termostaten! Om den läcker lite kan det bli som du skriver, för låg temp.
R17TSi
Posts: 61
Joined: 05 Mar 2004, 21:15
Location: Helsingborg
Contact:

Post by R17TSi »

Lika så att termostaten kan bli lite trög och inte öppna upp direkt när den ska. Och sen stänger inte riktigt. Kan tillägga det att På V6or i R25 så ser man riktigt hur värmen byggs upp och att sen den svinkalla kylvätskan rusar in vid första öppningstillfället vid kallstart.

//Jocke
Miss Mégane
Posts: 508
Joined: 11 Dec 2002, 22:16
Location: Kalmar

Post by Miss Mégane »

Min Mégane 2.0 16V ligger också lågt i temp utan att den läcker någonstans. Har alltid gjort det och jag har inte haft några problems, så den låga tempen är säkerligen inget att oroa sig över. [:)][^]
Yr
Posts: 123
Joined: 07 Aug 2004, 13:25
Location: Sweden

Post by Yr »

Hej!
Får man komma med en liten brasklapp nu när alla talar om motortemperaturer. Om man vill ha maximal verkningsgrad från en förbränningsmotor så gäller att den skall arbeta under så hög temperatur som möjligt! 130 grader Celsius är ett bra riktmärke för en ottomotor. För att förhindra kokning så skall inblandningen av glykol vara 50% och övertrycksventilen på expansionskärlet modifierad för att klara högre tryck. Att åka omkring och "vara nöjd" med en bil bara för att den inte kokar(alltid låg arbetstemperatur) är en kostsam historia(därmed inte sagt att man skall låta den koka). På en större ottomotor kan skillnaden handla om decilitrar i bränsleförbrukning. Vad man tidigare kallade "vintertermostater" med öppningstemperaturer runt 96 grader Celsius fungerade alldeles utmärkt under sommarhalvåret i bilar med ett väl fungerande kylsystem. Överhettning är nästan alltid ett resultat av att ett kylsystem, som under normala förhållanden klarar av att kyla, inte är funktionsdugligt av en eller flera orsaker.
Jag skall avsluta med att berätta om killen som åkte USA-järn(v8) och upptäckte att när han tog den breda, raka och kortaste vägen mellan hemmet och arbetsplatsen, ca 5 mil, så hade han en avsevärt större bränsleförbrukning än de tillfällen då han valde en smal, krokig och en halv mil längre väg!! Alla tycktes vara svaret skyldigt tills den dagen någon klurade ut att motorn fick en avsevärt bättre kylning vid körning på den breda, raka vägen. Mao, verkningsgraden hos motorn sjönk och som ett resultat därav, högre bränsleförbrukning.
spaceboot
Posts: 29
Joined: 24 Jul 2004, 18:01
Contact:

Post by spaceboot »

är det jobbigt att byta termostat då?
har bytt på lite andra bilar men har inte kollat upp var den sitter på denna motor.
Post Reply