tempmätare visar olika
Moderator: Forumpolisen
tempmätare visar olika
har just köpt mig en renault megane med 2.0l motorn. blev lite förskräkt när mätare gjorde ett väldigt stort utslag, men efter en stund så damp den ner till en låg nivå (vid start). När jag sedan kört en stund hade den inte flyttat på sig utan låg fortfarande kvar vid andra pinnen..alltså väldigt lågt.
vad kan detta bero på?
ska den ligga å lågt?
stänger man av bilen och drar upp nyckel till pos. 2 så visar mätaren väldigt högt (detta efter jag vart ute och kört)
hur fixar jag det?
vad kan detta bero på?
ska den ligga å lågt?
stänger man av bilen och drar upp nyckel till pos. 2 så visar mätaren väldigt högt (detta efter jag vart ute och kört)
hur fixar jag det?
-
- Posts: 151
- Joined: 17 Aug 2003, 15:57
- Location: Sweden
- Contact:
-
- Posts: 508
- Joined: 11 Dec 2002, 22:16
- Location: Kalmar
Hej!
Får man komma med en liten brasklapp nu när alla talar om motortemperaturer. Om man vill ha maximal verkningsgrad från en förbränningsmotor så gäller att den skall arbeta under så hög temperatur som möjligt! 130 grader Celsius är ett bra riktmärke för en ottomotor. För att förhindra kokning så skall inblandningen av glykol vara 50% och övertrycksventilen på expansionskärlet modifierad för att klara högre tryck. Att åka omkring och "vara nöjd" med en bil bara för att den inte kokar(alltid låg arbetstemperatur) är en kostsam historia(därmed inte sagt att man skall låta den koka). På en större ottomotor kan skillnaden handla om decilitrar i bränsleförbrukning. Vad man tidigare kallade "vintertermostater" med öppningstemperaturer runt 96 grader Celsius fungerade alldeles utmärkt under sommarhalvåret i bilar med ett väl fungerande kylsystem. Överhettning är nästan alltid ett resultat av att ett kylsystem, som under normala förhållanden klarar av att kyla, inte är funktionsdugligt av en eller flera orsaker.
Jag skall avsluta med att berätta om killen som åkte USA-järn(v8) och upptäckte att när han tog den breda, raka och kortaste vägen mellan hemmet och arbetsplatsen, ca 5 mil, så hade han en avsevärt större bränsleförbrukning än de tillfällen då han valde en smal, krokig och en halv mil längre väg!! Alla tycktes vara svaret skyldigt tills den dagen någon klurade ut att motorn fick en avsevärt bättre kylning vid körning på den breda, raka vägen. Mao, verkningsgraden hos motorn sjönk och som ett resultat därav, högre bränsleförbrukning.
Får man komma med en liten brasklapp nu när alla talar om motortemperaturer. Om man vill ha maximal verkningsgrad från en förbränningsmotor så gäller att den skall arbeta under så hög temperatur som möjligt! 130 grader Celsius är ett bra riktmärke för en ottomotor. För att förhindra kokning så skall inblandningen av glykol vara 50% och övertrycksventilen på expansionskärlet modifierad för att klara högre tryck. Att åka omkring och "vara nöjd" med en bil bara för att den inte kokar(alltid låg arbetstemperatur) är en kostsam historia(därmed inte sagt att man skall låta den koka). På en större ottomotor kan skillnaden handla om decilitrar i bränsleförbrukning. Vad man tidigare kallade "vintertermostater" med öppningstemperaturer runt 96 grader Celsius fungerade alldeles utmärkt under sommarhalvåret i bilar med ett väl fungerande kylsystem. Överhettning är nästan alltid ett resultat av att ett kylsystem, som under normala förhållanden klarar av att kyla, inte är funktionsdugligt av en eller flera orsaker.
Jag skall avsluta med att berätta om killen som åkte USA-järn(v8) och upptäckte att när han tog den breda, raka och kortaste vägen mellan hemmet och arbetsplatsen, ca 5 mil, så hade han en avsevärt större bränsleförbrukning än de tillfällen då han valde en smal, krokig och en halv mil längre väg!! Alla tycktes vara svaret skyldigt tills den dagen någon klurade ut att motorn fick en avsevärt bättre kylning vid körning på den breda, raka vägen. Mao, verkningsgraden hos motorn sjönk och som ett resultat därav, högre bränsleförbrukning.