svagt tickande vid 50-70km/h

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Arctic_1

svagt tickande vid 50-70km/h

Post by Arctic_1 »

Ljudet uppstår båda med på drag och nar bilen rullar fritt..talade med en renault mek i dag nar jag hamtade min nya temp matare (785 kronor :-(......)och han sa att ljudet va vanligt om inre høgre driv knut va slut. nu har jag varit under bilen och matt hur mycket glapp som fins der, och det glappar ca 1mm. nar jag matte glappet på hylsan på innsidan som sitter på splines kunde jag inte mata glappet men det kjendes i fingrarna, samma sak med sjalva drivknuten. så då drar jag slutsatsen att båda glappen tillsammans ar ca 1mm...kan det verkligen blive vibration av sådant???? misstankte og dacken så jag kollade om det satt stenar el nåt i dom men det gjorde det inte..( Dack + falg ar två månader gamla) några tips eller syns punkter?.

ps. det kjennas i golvet inte i rattet.....

Edit: inga oljud vid fjadrings rørelser eller styrutslag....
Arctic_1

Post by Arctic_1 »

Har talat med firman som leverade mina nya dack och falg. Dom sager att om en av falgarna ar misshandlat kan en sådan oljud uppstå. så i morron ska jag dit och kolla det....
FUNGYEE

Post by FUNGYEE »

Pröva om ljudet försvinner när du stänger av motor nyckeln på noll, om gör det så är det något som behöver EL. Jag var med om att ABS bromsarna tickade man det började vid 20km/h och slutade vid 40-50km/h
[;)]
Håkan
FUNGYEE

Post by FUNGYEE »

Hoops glömde varsko. Passa på så inte rattlåset går in. För då kan det hända en olycka.[:o)]
Håkan
Arctic_1

Post by Arctic_1 »

Ska prova.. Flera forslag?.
Arctic_1

Post by Arctic_1 »

Det ar inte nåt som ar el beroande, va ute och provade nyss. Nu har jag hissad upp bilen på nytt och noga kollad hjullagrena och rundheten tills falgarna..allt ser bra ut.

Men det va lite grus i dacks mønsteret som jag plockade bort, tycker det blev mindre oljud. Mens jag hade bilen upp hissad kom en gammal bilmek forbi, han tittade på mina drivaxlar och menade tillstånden va bra

kollade motor fasten och dom va bra....Hmmm ar det møjlig at jag innbillar mig det har?.....

Det enda "fel" jag fann va at høger bakhjul har en punkt var bromsarna suddar i lite..
FUNGYEE

Post by FUNGYEE »

Palla upp bilen fram lägg in 3-4 ans växel och kör upp till 50-70 kryp under och lysna. högre växel lägre varv lättare att hör.
Håkan
Arctic_1

Post by Arctic_1 »

Finner inte et enda fel på bilen men ljudet ar der annu...høras mest i ca 60km/t....
Arctic_1

Post by Arctic_1 »

Ska prova lagga på andra falgar och dack fram i morron...en mekaniker foreslog att plocka av drivaxeln och fetta in den samt ha grafit fett på splinesen innne vid vaxellådan.. några synspunkter?.
FUNGYEE

Post by FUNGYEE »

Hörs ljudet när du har framvagnen upphissad, och kör så är det förmodligen inte fäljarna eller däcken. För då är däcken i ett helt annat läge inget tryck på hjulen,fjädrarna utdragna. Kan du inte lokalisera ljudet när du ligger under bilen och låter någon hålla hastigheten så ljudet hörs? Eventuelt köp en stetoskop på Biltema är mycket andvändbar för att lokalisera ljud i motorn.
Håkan
Arctic_1

Post by Arctic_1 »

Ljudet ar inte från motorn, det ar från nåt som snurrar med hjulen. Jag lagger mej INTE under bilen med hjulen snurrande i 60 km/t!!..tror nog jag bara måste kjøra mera och se om nåt Hander.. ska på semester i piteå-skellefteå-umeå området nesta vecka, nogon som vet om en bra plats at kjøpa ny axel der om den går sønder?? billigaste jag fann i norge va 2600 kronor for en bytes axel.. har monterat fram hjulen bak ska prova i morron om det blev nogot battre..
Post Reply