Problem med tändstift...
Moderator: Forumpolisen
Problem med tändstift...
Nu har jag råkat ut för en ordentlig nöt som jag vette sjutton hur jag ska lösa. Jag köpte en begagnad Renault Traffic för ett par veckor sedan och har hållit på och bytt slitdetaljer nu i veckan. Problemet är tändstiften.
Han som ägde den verkar ha varit en glad amatör utav sällan skådat slag eftersom han i Renaultens smala tändstiftsgångar skruvat i stift med den stora fattningen, d.v.s. 21 mm. Resultatet har blivit att han inte kunnat efterdra stiften eftersom han inte kommit ner i gången med tändstiftsnyckeln utan har måst hand-dra i stiften. Nu har det gått några år och stiften har bränt fast så in i norden att jag inte får ut dom med vare sig hand, tång eller något annat verktyg.
Alltså, jag kommer inte ner i gången med 21-mms-nyckeln eftersom den är för grov och den smala nyckeln som går in i gången greppar inte om stiftens tjocka fattning. [xx(]
Vad gör jag? Jag måste ju byta stiften förr eller senare...
Han som ägde den verkar ha varit en glad amatör utav sällan skådat slag eftersom han i Renaultens smala tändstiftsgångar skruvat i stift med den stora fattningen, d.v.s. 21 mm. Resultatet har blivit att han inte kunnat efterdra stiften eftersom han inte kommit ner i gången med tändstiftsnyckeln utan har måst hand-dra i stiften. Nu har det gått några år och stiften har bränt fast så in i norden att jag inte får ut dom med vare sig hand, tång eller något annat verktyg.
Alltså, jag kommer inte ner i gången med 21-mms-nyckeln eftersom den är för grov och den smala nyckeln som går in i gången greppar inte om stiftens tjocka fattning. [xx(]
Vad gör jag? Jag måste ju byta stiften förr eller senare...
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Tony</i>
<br />Enda sättet är väl att slipa ner 21 hylsan tills den går ner,och hoppas att den håller...
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Ja, jag har också funderat på det. Cirkus en millimeters utrymme finns mellan fattning och tändstiftsgång, så det borde kanske funka... Problemet är att jag inte har svarv/metallslip själv. Har Du nån aning om vem som kan åta sig en sådan manöver? En mekanisk verkstad? En bilskrot?
<br />Enda sättet är väl att slipa ner 21 hylsan tills den går ner,och hoppas att den håller...
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Ja, jag har också funderat på det. Cirkus en millimeters utrymme finns mellan fattning och tändstiftsgång, så det borde kanske funka... Problemet är att jag inte har svarv/metallslip själv. Har Du nån aning om vem som kan åta sig en sådan manöver? En mekanisk verkstad? En bilskrot?
-
- Posts: 151
- Joined: 17 Aug 2003, 15:57
- Location: Sweden
- Contact:
-
- Posts: 508
- Joined: 11 Dec 2002, 22:16
- Location: Kalmar
Nu är problemet löst. [:D] Jag har en bekant som jobbar på en mekanisk verkstad och han hjälpte mig att svarva ner 21-hylsan så att den precis gick in i tändstiftsgången, men ändå hade något lite gods kvar för stabilitetens skull.
Stiften gled nästan ur gängorna av sig själv, så löst satt dom. Jag behövde inte ta i ett dugg för att lossa dom utan ett lätt vrid med spärrnyckeln lossade stiften.
Puh, då var det fixat. Man är hyfsat nervös när man är ute och kör och man vet att man inte får upp stiften ur gängorna och man dessutom vet att man inte har en susning om hur gamla stiften som sitter i är. Bilen darrade ganska rejält ibland i uppförsbackarna också, så jag visste ju att ett stift kunde smälla när som helst. Då är det inte roligt att för sitt inre se hur motorn bara dör mitt ute på motorvägen en tidig morgon och man vet vad felet är men inte kommer åt att åtgärda det... [V]
Nå, nu är det klart... Tack för tips och råd. [:)]
Stiften gled nästan ur gängorna av sig själv, så löst satt dom. Jag behövde inte ta i ett dugg för att lossa dom utan ett lätt vrid med spärrnyckeln lossade stiften.
Puh, då var det fixat. Man är hyfsat nervös när man är ute och kör och man vet att man inte får upp stiften ur gängorna och man dessutom vet att man inte har en susning om hur gamla stiften som sitter i är. Bilen darrade ganska rejält ibland i uppförsbackarna också, så jag visste ju att ett stift kunde smälla när som helst. Då är det inte roligt att för sitt inre se hur motorn bara dör mitt ute på motorvägen en tidig morgon och man vet vad felet är men inte kommer åt att åtgärda det... [V]
Nå, nu är det klart... Tack för tips och råd. [:)]
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by h.kjellin</i>
<br />Grattis, sådana bekanta behövs när man har en gammal lastbil! (Jag har faktikt en äldre VW Transporter, men berätta inte det för mina renaultvänner...)
Med nya stift och allt det pyssel du beskrivit tidigare, kommer nog bilen snart att bli som ny!
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Åh, en VW Transporter är inte det sämsta. Stabila och bra bilar med hög driftsäkerhet och hyfsat lättillgängliga reservdelar. [:)]
Ja, jag märker en klar skillnad nu jämfört med när jag köpte den för ett par veckor sedan. Motorn går tyst och lugnt, bensintörsten är ganska blygsam även när jag kör med full last (1400 kg), ryckningarna och huggningarna när motorn ansträngs har upphört, kylarcementen har gjort sitt, tjyvluften är borta, k-spriten har rensat ända ifrån tanken och fram och så vidare... Jag köpte bilen för några tusenlappar i befintligt (uruselt) skick och nu känns den som att det är det en helt annan bil. Tänk vad lite hemmapular-amatör-hobby-service kan göra... [:)]
<br />Grattis, sådana bekanta behövs när man har en gammal lastbil! (Jag har faktikt en äldre VW Transporter, men berätta inte det för mina renaultvänner...)
Med nya stift och allt det pyssel du beskrivit tidigare, kommer nog bilen snart att bli som ny!
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Åh, en VW Transporter är inte det sämsta. Stabila och bra bilar med hög driftsäkerhet och hyfsat lättillgängliga reservdelar. [:)]
Ja, jag märker en klar skillnad nu jämfört med när jag köpte den för ett par veckor sedan. Motorn går tyst och lugnt, bensintörsten är ganska blygsam även när jag kör med full last (1400 kg), ryckningarna och huggningarna när motorn ansträngs har upphört, kylarcementen har gjort sitt, tjyvluften är borta, k-spriten har rensat ända ifrån tanken och fram och så vidare... Jag köpte bilen för några tusenlappar i befintligt (uruselt) skick och nu känns den som att det är det en helt annan bil. Tänk vad lite hemmapular-amatör-hobby-service kan göra... [:)]
-
- Posts: 508
- Joined: 11 Dec 2002, 22:16
- Location: Kalmar