Kamremshaveri

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Tobbe
Posts: 48
Joined: 07 Dec 2002, 17:11
Location: Sweden
Contact:

Kamremshaveri

Post by Tobbe »

Fick uppdraget att felsöka polarens Scenic 2.0 -99 idag. Enligt honom så hade den bara dött på motorvägen när han dragit släp. Efter ett antal startförsök så gav han upp och blev bärgad hem och jag mötte upp. Upptäckte ganska snabbt att kamremmen verkade gått av då kamaxeln inte rörde sig ur fläcken medan han försökte starta. Men inga konsiga ljud, varken då eller när bilen dog.

Nu till frågorna....
Hur stor är "risken" för topplockssallad vid kamremshaveri på en F3R?

Bilen har bara gått 9800 mil men är något över 5 år gammal. Hur ställer sig försäkringsbolaget till det då intervallet är 12000 mil/5 år. Maskinskadeförsäkringen gäller ju endast då man följer tillverkarens rekommendationer för service.
Spiff
Posts: 597
Joined: 08 Dec 2002, 14:27
Location: Karlskrona/Hasslö

Post by Spiff »

alla renaulter klappar ihop vad jag fattat det som, och jag har vatt med om några... Så det är bara att renovera toppen eller köpa en ny kanske beganad..
Tobbe
Posts: 48
Joined: 07 Dec 2002, 17:11
Location: Sweden
Contact:

Post by Tobbe »

Kan du uppskatta vad det normalt brukar kosta om man måste renovera toppen?
tom123456
Posts: 59
Joined: 29 Jan 2004, 12:46
Location: Sweden

Post by tom123456 »

Jag fick ett kostnadsförslag på 5200:- på min R19 när jag trodde det var toppen. Då ingick planning av topp, oljebyte och topplockspackning.
Spiff
Posts: 597
Joined: 08 Dec 2002, 14:27
Location: Karlskrona/Hasslö

Post by Spiff »

Beror ju på hur mycket som är paj, men få att lagat på volvo med arbete och allt brukar ligga mellan 15 000 - 26 000 [:(] Beror lite på.

Kan inte gå att få det maskinskada typ betala hälften var eller nått??
Tobbe
Posts: 48
Joined: 07 Dec 2002, 17:11
Location: Sweden
Contact:

Post by Tobbe »

Verkar inte som om volvia vill pröjsa ett sk*t för att remmen gick av i förtid. Har rekommenderat Anders Udd och han trodde mellan 8-10000 men det kunde bli både billigare och dyrare.
tom123456
Posts: 59
Joined: 29 Jan 2004, 12:46
Location: Sweden

Post by tom123456 »

Oj, jag som tyckte att 5200 var dyrt... [:I]

// Tom
Miss Mégane
Posts: 508
Joined: 11 Dec 2002, 22:16
Location: Kalmar

Post by Miss Mégane »

Prova att kontakta ansvarig på Renault i GBG 031-3250900 och hör vad de har att säga. Rent strikt sett är det ju inte i förtid remmen gått av, även om det är extremt marginellt. Men att det är 12000 mil alternativt 5 år beror ju på att antingen slits remmen av milen, och/eller åldras den så den behöver bytas pga det. Likadant som att däck som bara körts 500 mil, men är från -82 inte är så friska heller...

Hoppas att det inte blivit så farliga skador, att GBG och försäkringsbolaget kan visa lite god vilja och att det löser sig på bästa sätt iaf!
Tobbe
Posts: 48
Joined: 07 Dec 2002, 17:11
Location: Sweden
Contact:

Post by Tobbe »

Inte någon god vilja av Volvia i alla fall. Så nu står bilen hos Näs bilservice. Tog traktorn och bogserade in han! [:D]
kempe
Posts: 70
Joined: 20 May 2003, 09:54
Location: Sweden

Post by kempe »

Hallå där!
Riv´dän toppen o kolla har faktiskt vart med en gång om att ventilerna hade klarat sig!
Men inte så vanligt som sagt!
Sen att lämna in toppen o renovera är dumide!
Kolla upp med landets skrotar! blir så väldans mycke billigare, kan bli billigare än eventuell försäkring!
Tobbe
Posts: 48
Joined: 07 Dec 2002, 17:11
Location: Sweden
Contact:

Post by Tobbe »

Har inget garage och ingen energi och frågan är om jag verkligen har kunskap nog att riva dän toppen. Bilen är nog snart klar och det är ju polarens bil, alltså han som degar!
Post Reply