Kammrem

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
matlan
Posts: 2
Joined: 01 Jun 2004, 11:47
Location: Sweden

Kammrem

Post by matlan »

Jag har en R19 -93 och kammremmen har gått av. Köpte en Gates Power Grip 5192xs och den är ok. På förpackningen finns hur märkena sitter på kammaxelhjulet och vevaxelhjulet. Nu är det så att det är olika diameter på vevaxelhjulet och kammaxelhjulet därför måste jag veta hur hur kannorna skall stå när jag monterar remmen. Är det någon som vet?
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

skall du bara byta rem..utan att kolla att allt är helt..verkstadshandbok är ett bra tips..
matlan
Posts: 2
Joined: 01 Jun 2004, 11:47
Location: Sweden

Post by matlan »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Tony</i>
<br />skall du bara byta rem..utan att kolla att allt är helt..verkstadshandbok är ett bra tips..
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Jag har inget missljud, inga spåner i oljan, inga trasiga kolvar när jag tittar ner eller känner försiktigt med ståltråd verkar alla kolvar vara hela. Inget skada vad jag kan se under ventilkåpan.
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

Det som går sönder är ventilerna..
cotech
Posts: 220
Joined: 09 Feb 2004, 22:31
Location: Sweden

Post by cotech »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by matlan</i>
<br />Jag har en R19 -93 och kammremmen har gått av. Köpte en Gates Power Grip 5192xs och den är ok. På förpackningen finns hur märkena sitter på kammaxelhjulet och vevaxelhjulet. Nu är det så att det är olika diameter på vevaxelhjulet och kammaxelhjulet därför måste jag veta hur hur kannorna skall stå när jag monterar remmen. Är det någon som vet?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Ställ märkningen rakt upp på kamaxeln och rakt ned på vevaxeln sen är det bara att lägga på remmen,
börja vid veven-brukar vara märkning på bägge sidor om remmen där du ska ha veven.
Sen är det bara att fortsätta uppåt-försök hålla remmen sträckt på framsidan av motorn, nu ska nästa märkning passa på kamhjulet sen är det bara att spänna upp å testa.
Jag tycker nog att du ska prova att slänga på en ny rem å testa iallafall innan du river av toppen. Lycka till/Robban
zerotonine
Posts: 80
Joined: 13 Mar 2003, 20:14
Location: Sweden
Contact:

Post by zerotonine »

Ställ märkningen rakt upp på kamaxeln och rakt ned på vevaxeln sen är det bara att lägga på remmen,
börja vid veven-brukar vara märkning på bägge sidor om remmen där du ska ha veven.
Sen är det bara att fortsätta uppåt-försök hålla remmen sträckt på framsidan av motorn, nu ska nästa märkning passa på kamhjulet sen är det bara att spänna upp å testa.
Jag tycker nog att du ska prova att slänga på en ny rem å testa iallafall innan du river av toppen. Lycka till/Robban
[/quote]

Vad skulle hända då om man inte får remmen att sitta rätt så som märkningarna på den anger?? utgår ifrån att allt annat är okej..
Post Reply