Var ligger "Bilkyrkogården"?

Babbla om allt eller inget här som inte passar in någon annanstans

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
kmfdm

Var ligger "Bilkyrkogården"?

Post by kmfdm »

Hallo!

Har läst i nån tidning (och hört) om en plats i Värmland som det finns en massa gamla bilar på. Det är som en bilkyrkogård nästan. Tror att det har varit en gammal skrot för länge sedan, eller så har folk bara dumpat sina gamla trotjänare i skogen.
Är ruskigt fotogalen och bilintresserad, så om någon vet var den ligger och har info om detta (ev vägbeskrivning?) så vore jag väääldigt taxam!
Kan ju söka på nätet åxxå, men chansar att någon vet något!
cotech

Post by cotech »

Hejs! Jag har hört talas om många bilkyrkogårdar, bla i småland och värmland.
Jag va till ett ställe som heter Töcksfors i Värmland(nära norska gränsen)för ca 10 år sedan, det va en RIKTIG bilkyrkogård. Vi åkte dit med en liten förhoppning att kunna göra ngt fynd, men det va bara en massa vrak kanske runt 100 bilar. Svårt att uppskatta eftersom det är ett område på ca 10 hektar. MEN, säkert ett perfekt ställe för en fotosession:)
Edit: pratade med en jobbarkompis idag som har varit vid den i Småland, heter tydligen Ryd eller Ryda där den ligger.
kmfdm

Post by kmfdm »

Thank U!
Nu har jag nåt att gå efter, och skall forska vidare.
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

Den i småland ligger vid ryd.. många gamla bilar mitt i skogen..
tompa

Post by tompa »

du kan ju maila till dom som har denna sida http://www.speedriders.com (under K-märkta bilder så var det med bilder från Tôkfors skroten)
Mathias
Forumpolis

Post by Mathias »

Bilkyrkogården i Ryd, i Småland har jag varit och tittat på. Ligger längs väg 119, några km utanför samhället.

Är en ganska kul och udda upplevelse om man gillar bilar, så det rekommenderas om man har vägarna däråt [:D]

Finns även lite bilder därifrån på min Renaultsida: http://www.r10-siten.com/ Kolla under Bilder --> Träffbilder
kmfdm

Post by kmfdm »

Thanx!

[:)]
Det blir till att utforska mörka småland och leta bilvrak på semstern...Kanske någon vet om något intressant musemum med bilar/fordon åxxå?
timolo

Post by timolo »

ja de ligger ju i närheten av en ca 3 mil från där ja bor i blekinge så till bilkyrkogården e inte så svårt att hitta
lljungberg

Post by lljungberg »

Bilmuseum i Småland: utanför (norr) om Ljungby utmed E4 finns ju, det fanns åtminstone ett norr om Huskvarna utmed E4, avfarten till Brötjemark (tror jag det står på skyltarna). Känner inte till öppettider tyvärr! Men kolla på www.jonkoping.se då det ligger i kommunen, det borde väl gå att hitta därifrån!
kmfdm

Post by kmfdm »

[:)]
När man ändå skall snurra runt lite i Småland på semstern (med omnejd) är det nån som har några tips på vad man INTE får missa??? Bilkyrkogårdar och glasbruk, polkagrisar och - vad mera??? Hittade rätt "RYD" efter att ha glott x antal ggr i kartboken...
Post Reply