Anliggande Bendix bromsar R19
Moderator: Forumpolisen
Anliggande Bendix bromsar R19
[:(]Hej på er
Under de tio år (oj vad tiden går) jag har haft min R19 har jag haft återkommande problem med anliggande broms och snedslitna bromsbelägg fram. Nu har jag kommit på orsaken men finns det något bot...?
Bendix-caliprarna är till skillnad från Girling upphängda helt rörliga på glidbussningar. I bussningarna finns förstås ett visst spel vilket gör att calipern även går att rotera ca +/1 grad. När man bromsar så styrs calipern upp vinkelrätt mot bromsskivan av det yttre bromsbelägget. Problemet uppstår när man släpper bromsen. Calipern hänger då ner pga sin egen vikt aningen snett mot bromsskivan. Beläggen kilar fast och hjulets rotation förstärker nedhängningen ytterligare. Så slits beläggen snett genom att alltid ligga och släpa och när ytterbelägget blir tillräckligt snedslitet uppstår "byrålådseffekten" dvs hela calipern hänger så snett även vid bromsning att den kärvar fast på glidbussningarna och går inte tillbaka när man slutar bromsa. Om man hissar upp hjulet märker man att det går lättare att rotera baklänges eftersom rotationen då lyfter calipern och motverkar hela problemet. Men jag vill ju åka framåt! Jag funderar om man skulle kunna lägga in en tryckfjäder under calipern som får lyfta den något... Eller skulle det gå byta till Girling-caliprar och ventilerade skivor men antagligen stämmer väl inte hålbilden för fästbultarna... någon som vet?
Bendix verkar väl medvetna om konstruktionsfelet eftersom man har försökt motverka problemet med "offset lining pads". Utan dem hade det antagligen varit ännu värre.
Mvh
Erik
Under de tio år (oj vad tiden går) jag har haft min R19 har jag haft återkommande problem med anliggande broms och snedslitna bromsbelägg fram. Nu har jag kommit på orsaken men finns det något bot...?
Bendix-caliprarna är till skillnad från Girling upphängda helt rörliga på glidbussningar. I bussningarna finns förstås ett visst spel vilket gör att calipern även går att rotera ca +/1 grad. När man bromsar så styrs calipern upp vinkelrätt mot bromsskivan av det yttre bromsbelägget. Problemet uppstår när man släpper bromsen. Calipern hänger då ner pga sin egen vikt aningen snett mot bromsskivan. Beläggen kilar fast och hjulets rotation förstärker nedhängningen ytterligare. Så slits beläggen snett genom att alltid ligga och släpa och när ytterbelägget blir tillräckligt snedslitet uppstår "byrålådseffekten" dvs hela calipern hänger så snett även vid bromsning att den kärvar fast på glidbussningarna och går inte tillbaka när man slutar bromsa. Om man hissar upp hjulet märker man att det går lättare att rotera baklänges eftersom rotationen då lyfter calipern och motverkar hela problemet. Men jag vill ju åka framåt! Jag funderar om man skulle kunna lägga in en tryckfjäder under calipern som får lyfta den något... Eller skulle det gå byta till Girling-caliprar och ventilerade skivor men antagligen stämmer väl inte hålbilden för fästbultarna... någon som vet?
Bendix verkar väl medvetna om konstruktionsfelet eftersom man har försökt motverka problemet med "offset lining pads". Utan dem hade det antagligen varit ännu värre.
Mvh
Erik