Tips vid Kamremsbyte på Laguna
Moderator: Forumpolisen
Tips vid Kamremsbyte på Laguna
Jag har precis gjort en 12000 mila service på min Laguna -99 Jag bor i Linköping och borde därmed göra servicen hos min lokala Volvo handlare som i detta fallet är Rejmes här i Linköping.
För en denna service ville dom skinna mig på 10800:- Det är lite mer än 15% av bilens marknadsvärde
Tack och lov fick jag ett tips om 3 grabbar som "hoppat" av från Rejmes och för ett par år sedan öppnat egen serviceverkstad med Volvo/Renault som specialité.
Här ville man ha för samma service 4500:-, givetvis ställde jag båda mot varandra för att få veta varför det skiljer sig så mycket. Och det enda jag fick fram efter ett antal samtal är att Volvo har tillgång till "Clip:en" som görs under servicen (datorn för fel diagnostik)Och denna kan man bara få nytta av ifall bilens service lampa lyser.
Men nu till kamremen i min Laguna sitter en "Volvo" motor, exakt samma som på en del 850 vilket gjorde som han sa: vi kör med Volvos kamrem för att spara pengar åt kunderna, Renault har en kamremssats som innhåller massa extra junk som kamremsdrev m.m. vilket Renault rekomenderar att byta på samma motor som i en Volvo men Volvo rekomenderar ej vid kamremsbytet på sina bilar med denna motor att byta dessa delar ????? (Varför Renault?)
Så här finns pengar att spara!!!
För en denna service ville dom skinna mig på 10800:- Det är lite mer än 15% av bilens marknadsvärde
Tack och lov fick jag ett tips om 3 grabbar som "hoppat" av från Rejmes och för ett par år sedan öppnat egen serviceverkstad med Volvo/Renault som specialité.
Här ville man ha för samma service 4500:-, givetvis ställde jag båda mot varandra för att få veta varför det skiljer sig så mycket. Och det enda jag fick fram efter ett antal samtal är att Volvo har tillgång till "Clip:en" som görs under servicen (datorn för fel diagnostik)Och denna kan man bara få nytta av ifall bilens service lampa lyser.
Men nu till kamremen i min Laguna sitter en "Volvo" motor, exakt samma som på en del 850 vilket gjorde som han sa: vi kör med Volvos kamrem för att spara pengar åt kunderna, Renault har en kamremssats som innhåller massa extra junk som kamremsdrev m.m. vilket Renault rekomenderar att byta på samma motor som i en Volvo men Volvo rekomenderar ej vid kamremsbytet på sina bilar med denna motor att byta dessa delar ????? (Varför Renault?)
Så här finns pengar att spara!!!
Ja visst är det mycket. Tornby Bilteknik. Ja vad händer, vad jag har läst både på detta forum och hört i det fria så brukar man få "kriga" med Renault även innan dvs innan bilen gått 12000mil/eller 5 år ifall kamremmen rasar innan. Så jag ser inte ett sk*t nytta att serva den hos Volvo/Renault jag har ju redan spaart 6300:- på denna service så jag får väl se det som en slant till en ev. motorrenovering. Jag antar att Tornby bilteknik ger mig minst 1 års garanti på remmen om inte så blir dom inte långlivade på marknaden. Och vadå dela kostnaden? de borde stå för hela kostnaden eftersom de har satt kamremsbytet på 12000/5år. Beträffande orginal delar så är det samma rem endast att det står Renault på den ena och Volvo på den andra.
-
- Posts: 28
- Joined: 19 Feb 2003, 22:24
- Location: Sweden
Som du säkert har läst på "Allmänt" har jag precis hämtat min scenic-99 från min lokala verkstad. 3.800:- inklusive servicesatsen istället för 6.500:- på volvo. Varför betala mer hos Volvo? Vad gör dom som motsvarar mellanskillnaden?
Jag tycker att du ska använda hela kamremssatsen, varför chansa?
10800:- det inkluderar väl en service åxå?
Jag tycker att du ska använda hela kamremssatsen, varför chansa?
10800:- det inkluderar väl en service åxå?
Sten ! Varför chansar volvo på sina modeller med samma motor som jag har ? att just inte byta allt som man gör på en laguna?Och som jag skrev ovan: 12000 mil service på Volvo = 10800:- i denna service ska kamremsbyte göras enligt service pappren, så vad menar du med....inkluderar service åxå?......? har du läst hela mitt inlägg eller bara fragment???
-
- Posts: 28
- Joined: 19 Feb 2003, 22:24
- Location: Sweden
Hej Tocke!
Vad jag menar är att Bilia ville ha 9500:- för både service och kamrem. Kamrem 6500:-, service 3500:-.
Jag bytte rem för 1000:- arbete + 2800:- materiel. Sen får jag ju betala 12000mila servicen på Bilia ändå, sparade en slant ändå. [:D]
Jag undrade bara vad servicen och remmen kostade separat på Bilia.
Inte låta så arg [:(]
Vad jag menar är att Bilia ville ha 9500:- för både service och kamrem. Kamrem 6500:-, service 3500:-.
Jag bytte rem för 1000:- arbete + 2800:- materiel. Sen får jag ju betala 12000mila servicen på Bilia ändå, sparade en slant ändå. [:D]
Jag undrade bara vad servicen och remmen kostade separat på Bilia.
Inte låta så arg [:(]
-
- Posts: 508
- Joined: 11 Dec 2002, 22:16
- Location: Kalmar
När man ändå är inne och spekar vid bytet av kamrem är det väl bara dumsnålt att inte byta spännrulle etc också? Dessa delar slits ju också.
Att Volvo sedan inte rekommenderar det *ryck på axlarna* De gjorde om (förstörde) den alldeles underbara V6-motorn som fanns i R30. Denna motorn (ibland omnämnd "sur6:an" pga Volvos misstag) var ingen höjdare i Volvo, men gick fint i Renaulterna...
Eller kanske Volvo har tjänat så mkt pengar på Renaults fördyrade reservdelar att de har råd att stå för de haverier som blir på sina 850:s [;)][:D]
Tyvärr verkar det ofta som att Volvo/Renault i Sverige lägger på en himla massa i pris på delar. Renault-delar i andra länder är inte på långa vägar så dyra, men det finns väl kanske någon mellanhand eller så någonstans som har djupa fickor [;)][:D]
Är man medlem i klubben kan man shoppa prima Renault-delar från Benny på Autofrance till struntsummor i jämförelse!
<b>Generellt sett</b> tycker jag inte Renault kan vara med och betala haverier om de är orsakade av att bilen reparerats av eller med okunnigt folk eller dåliga produkter.
Dock vet de på Tornby säkert vad de pysslar med, så detta är definitivt ingen kritik mot dem, utan enbart generellt sett.
Ha det gott med Lagunan![:)][^]
Att Volvo sedan inte rekommenderar det *ryck på axlarna* De gjorde om (förstörde) den alldeles underbara V6-motorn som fanns i R30. Denna motorn (ibland omnämnd "sur6:an" pga Volvos misstag) var ingen höjdare i Volvo, men gick fint i Renaulterna...
Eller kanske Volvo har tjänat så mkt pengar på Renaults fördyrade reservdelar att de har råd att stå för de haverier som blir på sina 850:s [;)][:D]
Tyvärr verkar det ofta som att Volvo/Renault i Sverige lägger på en himla massa i pris på delar. Renault-delar i andra länder är inte på långa vägar så dyra, men det finns väl kanske någon mellanhand eller så någonstans som har djupa fickor [;)][:D]
Är man medlem i klubben kan man shoppa prima Renault-delar från Benny på Autofrance till struntsummor i jämförelse!
<b>Generellt sett</b> tycker jag inte Renault kan vara med och betala haverier om de är orsakade av att bilen reparerats av eller med okunnigt folk eller dåliga produkter.
Dock vet de på Tornby säkert vad de pysslar med, så detta är definitivt ingen kritik mot dem, utan enbart generellt sett.
Ha det gott med Lagunan![:)][^]
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Tocke</i>
<br />JA.....ja... Det var bara ett tips, jag kan inte garantera ett sk't inte heller Volvo/Renault som skinnar sina kunder. HK! vad säger att inte hela bilen ger upp, byter du allt i din motor med jämna mellanrum i förebyggande syfte?
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">
det är ju bara lamadjur som inte byter remspännar´n
hoppas den skär snart!!
kanske redan har hänt[:D]
<br />JA.....ja... Det var bara ett tips, jag kan inte garantera ett sk't inte heller Volvo/Renault som skinnar sina kunder. HK! vad säger att inte hela bilen ger upp, byter du allt i din motor med jämna mellanrum i förebyggande syfte?
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">
det är ju bara lamadjur som inte byter remspännar´n
hoppas den skär snart!!
kanske redan har hänt[:D]
om man tar en 12000 mila service som exempel på dyr service får man tänka på vad man får för dom pengarna.....
det är 25 st punkter som ska gås igenom enligt service protokoll typ smörjning av gångjärn ljusjustering och andra kontroller på bilen..
sedan tillkomer själva service detaljerna som byts och kamremsbytet..
sedan så om renault/volvo säger byt kam hjul osv Gör det...gör man inte det kan man förlora tvist vid ev haveri!!!!!!
å de e ju inte kul......visst kan man tycka att denna service e dyr men vet du/ni vad detta kostar på Honda???? typ 9900:-
Sedan Undrar jag detta ...har du en 5 cylindrig Renault???????hm
konstigt.....tänket bara på att i 850 så sitter de 5 cylindriga motorer...hm....undra om det bara e jag som tänkte på det?????.
låter som om Tornby Bilteknik "proffsen" har lurat dig.....
För det var väl dom som sa detta till dig.....
Rätt svar på denna lilla fråga är att du har samma som
en S/V 40 bil..
att renault inte särskiljer denna motor ifrån andra i programmet och bara kör med rent kamrems byte är för att dom ej vill erkänna att det sitter en volvo motor iden....
kolla gärna vilken olja du fått då volvo/renault verkstäderna kör med helsyntet
det är 25 st punkter som ska gås igenom enligt service protokoll typ smörjning av gångjärn ljusjustering och andra kontroller på bilen..
sedan tillkomer själva service detaljerna som byts och kamremsbytet..
sedan så om renault/volvo säger byt kam hjul osv Gör det...gör man inte det kan man förlora tvist vid ev haveri!!!!!!
å de e ju inte kul......visst kan man tycka att denna service e dyr men vet du/ni vad detta kostar på Honda???? typ 9900:-
Sedan Undrar jag detta ...har du en 5 cylindrig Renault???????hm
konstigt.....tänket bara på att i 850 så sitter de 5 cylindriga motorer...hm....undra om det bara e jag som tänkte på det?????.
låter som om Tornby Bilteknik "proffsen" har lurat dig.....
För det var väl dom som sa detta till dig.....
Rätt svar på denna lilla fråga är att du har samma som
en S/V 40 bil..
att renault inte särskiljer denna motor ifrån andra i programmet och bara kör med rent kamrems byte är för att dom ej vill erkänna att det sitter en volvo motor iden....
kolla gärna vilken olja du fått då volvo/renault verkstäderna kör med helsyntet
-
- Posts: 508
- Joined: 11 Dec 2002, 22:16
- Location: Kalmar
Jag tror det är lika bra att själv hålla koll på när det är dags för kamremsbyte, oavsett vad man har för avtal.
Vet om en Mégane som gick med Trygghetsavtal. Där har det enl. ÅF gått ut meddelande till användaren om att bilen kommit upp i en ålder av 5 år och att det är dags att byta kamrem. (Ingår i Trygghetsavtalet). Om användaren verkligen mottagit brevet eller ej vet jag inte, men iaf så kom bilen aldrig in på kamremsbytet. Bilen löstes från leasing och Trygghetsavtalet upphörde.
När det sedan uppdagades att kamremmen inte var bytt fick kunden förstås betala detta själv. Även med Trygghetsavtal är det kundens ansvar att se till att bilen kommer in för kamremsbyte.
Tror att man för säkerhets skull ska se till att hålla ordning på sina kamremsbyten själv.
Vet om en Mégane som gick med Trygghetsavtal. Där har det enl. ÅF gått ut meddelande till användaren om att bilen kommit upp i en ålder av 5 år och att det är dags att byta kamrem. (Ingår i Trygghetsavtalet). Om användaren verkligen mottagit brevet eller ej vet jag inte, men iaf så kom bilen aldrig in på kamremsbytet. Bilen löstes från leasing och Trygghetsavtalet upphörde.
När det sedan uppdagades att kamremmen inte var bytt fick kunden förstås betala detta själv. Även med Trygghetsavtal är det kundens ansvar att se till att bilen kommer in för kamremsbyte.
Tror att man för säkerhets skull ska se till att hålla ordning på sina kamremsbyten själv.