plana å porta toppen (GTE)

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Frette
Posts: 11
Joined: 03 May 2004, 13:36
Location: Sweden

plana å porta toppen (GTE)

Post by Frette »

Tänkte plana å porta min topp och sätta i en vassare kam. vad är det jag ska tänka på???? täningen går väl inte att ställa på dom!?? måste jag ha ett ställbart kamdrev?? soppatrycket?? m.m
MVH Frette
User avatar
timolo
Posts: 455
Joined: 08 Dec 2002, 12:47
Location: Olofström
Contact:

Post by timolo »

de går inte att plana GTE toppen så mkt då den e plan förbränningen sker i kolvarna.
soppatrycket kan du ändra me en annan BTR
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

Ja som sagt,igen ide att plana toppen för kompets skull ,det finns inte så mycket man kan porta heller,för kanalerna är väldigt bra från början,snygga till lite och slipa ventiler,kan man göra...vill du höja kompet får du fräsa blocket,och skaffa ställbart kamdrev för att ställa in kamen rätt..
Frette
Posts: 11
Joined: 03 May 2004, 13:36
Location: Sweden

Post by Frette »

Jag som inte är så kunnig! vad är en annan BTR????
Frette
Posts: 11
Joined: 03 May 2004, 13:36
Location: Sweden

Post by Frette »

något förslag som gör att bilen blir lite vassare utan att man lägger ner en hel förmögenhet?? Vill s gärna att den ska gå lite bättre!...
Vet inte om extraktogrenröret har så stor betydelse, men jag har inte det på min. Det är bytt en gång i tiden till ett vanligt grenrör.. Har ett liggande, gör det mycket om jag sätter ditt det??
MVH Frette
Norden
Posts: 672
Joined: 29 Jan 2003, 17:35
Firstname: Mattias
Surname: Nordenström
Location: Gnosjö (Småland)
Contact:

Post by Norden »

Med BTR tror jag de menar bränsletrycksregulator.

Vad gäller extraktorgrenrör så vet jag inte hur mycket det gör, men det ska vara det "optimala" =)
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

cirka fem hk,skulle jag tro. alltså trimmar du tillbaka motorn till orginal skicket..
Frette
Posts: 11
Joined: 03 May 2004, 13:36
Location: Sweden

Post by Frette »

Den går ju som orginal nu!!! så då borde det ju bli lite skillnad om man sätter ditt extraktorgrenröret!! så fel kan jag väl inte ha!! jag har ju racat med andra r5 gte som är orginal å dom har ju inte så mycket att säga til om!!
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

Den kan ju inte gå som orginal nu,för om den är orginal och du tar bort något ,och sätter tillbaka något som är sämre,sedan sätter du tillbaka orginal prylarna ,då kan det ju inte bli mer hk..bara lika många hk som orginal eller hur.....ungefär som att ha ett trimchip i,sedan ta bort det och stoppa i orginalet,sedan stoppa tillbaka trimchipet så blir det mer hk än när det satt i första gången...
Norden
Posts: 672
Joined: 29 Jan 2003, 17:35
Firstname: Mattias
Surname: Nordenström
Location: Gnosjö (Småland)
Contact:

Post by Norden »

Tänkbart är kanske att din motor/drivlina är i bättre skick än de andras. Du har mindre kraft än original men de andra har ännu mindre? En tanke bara...
Post Reply