Lasthållare, Bilia!

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Chrippe

Lasthållare, Bilia!

Post by Chrippe »

Tjena!

Köpte för ett tag sedan Renault lasthållare av Bilia! När jag varit på semester 1 vecka med takbox visade det sig att stora märken hade uppträtt i min lack. Jag kör en Laguna 95 sedan. När jag visade detta för bilia vill de kolla med Renault Sverige och de hade aldrig hört talats om detta tidigare! Jag sa till Bilia att jag skruvat fast lasthållarna, kört och kännt om de satt fast och det gjorde de, men ändå märken! Bilia vill inte kosta på min bil en omlackering utan hänvisar till handhavande fel ifrån min sida, vad har jag gjort för fel´? Kan jag göra på något annat sätt än att skruva fast de satans lasthållarna så att de sitter? Kan det inte vara fel på lasthållarna? Bilia Kungälv, har helt klart noll i kundkänsla....
Kanske mitt fax till dom och renault sverige kan ändra på saken..
/Chrippe
vargen

Post by vargen »

haha, Bilia är ju som dom är.. tyvärr vet jag inte hur takräckena fungerar, men mitt tips är att kika rätt efter någon annan ditt område som har en laguna och takräcken och kolla med honom.. då ser du ju hur det SKA se ut och kan lätt avgöra om det är fel från din sida.
uglynicke

Post by uglynicke »

Lika bra att fortsätta på denna tråd...
Har för ca 3 veckor sedan köpt en Laguna -96 som det satt ett takräcke på. Nu idag tänkte jag åka och tvätta bilen och då bör man ju ta loss lasthållaren, eller?. Men problemet är att jag fasen inte kan förstå hur jag ska lyckas ta loss det.. Lasthållaren är ett original med märket Reanult. Själva lasthållaren har klamrats fast i karossen, alltså jag har inga rails på taket. Det finns ett hål som verkar vara gjort för att man ska använda en skruvmejsel men jag lyckas ej.. Såg nu när jag bröt loss en lucka att det ser ut som att det ska vara en 5 kantig insex nyckel?! Vilket verktyg Nu är det här en väldigt knapphändig beskrivning.. Men alla förslag på hur jag kan tänkas göra är väldigt välkommet
h.kjellin

Post by h.kjellin »

1. Renaults original takbågar fästs genom att man vrider med en medföljande "vev" i ett "hål" där det sitter en "sexkant". Man kan använda en passande sexkantsnyckel om veven saknas!
2. För att undvika märken i taket är det viktigt att inte förväxla fram- o bakbågen. Det finns en ganska otydlig bilsymbol instansad i metallfästet som skall klämmas i dörrspringan.
uglynicke

Post by uglynicke »

Ok! VAr nyss ut till bilen igen.. Men med min vanliga tur så följde inget verktyg med.. Prövade även med sexkantnyckel.. funkade dock inte när det var femkant på "muttern".
Får väl åka till Renault i morgon fråga efter verktyget.

Tack för svaret!
Post Reply