Hjullager igen !! 5 GTE

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
tjoa
Posts: 22
Joined: 07 Jan 2004, 12:56

Hjullager igen !! 5 GTE

Post by tjoa »

Konstuktionen är ju kass, gäller ju iof inte enbart GTE och inte enbart Renault(hade samma strul med Peugoet).Ett litet klent lager, dåligt skyddat för väder,salt och annat gröjs.Grannen (som också har en R5)och jag tävlar snart om vem som lyckas byta flest gånger.Skulle tro att bilen rullat 2000-3000mil sedan sist.Ändå är jag noggrann vid montage av lagret, värmer upp "klumpen", pressar i lagret (inget bankande som kan skada)och är noga med att allt är rent.

Men det kanske bara är att ställa in sig på att byta vartannat år?


/Johan
Arctic_1
Posts: 168
Joined: 24 Feb 2004, 21:13
Location: Norway

Post by Arctic_1 »

Har du provat et annat fabrikat?? (tillvarkare)
tjoa
Posts: 22
Joined: 07 Jan 2004, 12:56

Post by tjoa »

SKF.Men tätningen in till lagret på den här typen av lager kan ju inte motstå smuts så speciellt länge. Så fort väta har kommit in bildas små rostporer i slitbanorna som sedan växer sig allt större.

/Johan
Spiff
Posts: 597
Joined: 08 Dec 2002, 14:27
Location: Karlskrona/Hasslö

Post by Spiff »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by tjoa</i>
<br />Konstuktionen är ju kass, gäller ju iof inte enbart GTE och inte enbart Renault(hade samma strul med Peugoet).Ett litet klent lager, dåligt skyddat för väder,salt och annat gröjs.Grannen (som också har en R5)och jag tävlar snart om vem som lyckas byta flest gånger.Skulle tro att bilen rullat 2000-3000mil sedan sist.Ändå är jag noggrann vid montage av lagret, värmer upp "klumpen", pressar i lagret (inget bankande som kan skada)och är noga med att allt är rent.

Men det kanske bara är att ställa in sig på att byta vartannat år?


/Johan
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Testa med att pressa i det i sället för att värma upp Spindeln...
tjoa
Posts: 22
Joined: 07 Jan 2004, 12:56

Post by tjoa »

Jo det kan man väl göra.Men värmen gör montaget skonsammare.När man monterar större lager på en axel t.ex så är det vanligt att lagret värms innan och det tar ingen skada av det, tvärtom tar lagret mer skada av att man knackar på det eller att det blir spänningar i det.
I det här fallet så blir lagret inte spec. varmt eftersom spindeln snabbt kallnar.

Problemet ligger nog i att det enda skydd som lagret har är den tunna skyddsbricka som täcker öppningen på lagret. På den här brickan är det ju en liten tätningsläpp som ska hindra att smuts kommer in.Räcker ju med lite grus för att göra en skada i tätningen sen är lagerhaveriet inte långt borta.

/Johan
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

fett fett fett fett fett och mer fett...
tjoa
Posts: 22
Joined: 07 Jan 2004, 12:56

Post by tjoa »

C.a 30% av ett lager ska fyllas med fett. När man får för mycket fett i ett lager går det varmt.Men det borde ju stå emot väta bättre tycker man ju...
Men det fett som finns i lagret vid lev. är oftast "rätt" mängd.

/Johan
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

jo det får inte bli för mycket av det goda,du kanske har en dålig yta som sliter upp tätningen..
Post Reply