Scenic rx4 -01

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Bibblan

Scenic rx4 -01

Post by Bibblan »

Efter en tid på verkstad ny kardanaxel + vanlig 16000 mil service, har jag haft problem med följande: Bilen blir varm, dåligt med värme i kupén, dricker mängder med kylarvätska. Bilen är ju relativt ny.
Vad är fel?? Någon som har någon idé? Tack på förhand[:X]
MegII

Post by MegII »

Kan det vara så att det kommer vit rök ur avgassystemet ? Men andra ord att kylarvätskan läcker in i motorn. Eller ser du vit sörja under oljepåfyllningslocket ?

/Patric
mange
Forumpolis

Post by mange »

Ja om den dricker (inte läcker) kylarvatten kan det vara topplockspackningen. då är oljan som MegII säger vit.
Erik R19

Post by Erik R19 »

Ett mindre pessimistiskt scenario skulle vara att packboxen i vattenpumpen läcker och drar in luft när motorn kallnar så du konstant har luftfickor i kylsystemet. Spana efter väta och vita avlagringar på vattenpumpens undersida vid packboxen.
Prova lyft locket på expansionskäret och sniffa, luktar det avgaser där är det antagligen topplockspackningen...
Bibblan

Post by Bibblan »

OKEJ! Tack för tipsen, hoppas att det är något som är mindre allvarligt. När jag fyller på kylarvätska ser det som är kvar i behållaren fräscht ut, inte missfärgat. Oljan ser också bra ut, inte vit eller grynig. Har inte sett att den läcker kylarvätska ner på marken heller. Ibland när jag startar kan den hacka lite innan den går jämnt. Ska kolla det där med vattenpumpens undersida. Tacka som tackar!!
Post Reply