Scenic rx4 -01
Moderator: Forumpolisen
Scenic rx4 -01
Efter en tid på verkstad ny kardanaxel + vanlig 16000 mil service, har jag haft problem med följande: Bilen blir varm, dåligt med värme i kupén, dricker mängder med kylarvätska. Bilen är ju relativt ny.
Vad är fel?? Någon som har någon idé? Tack på förhand[:X]
Vad är fel?? Någon som har någon idé? Tack på förhand[:X]
Ett mindre pessimistiskt scenario skulle vara att packboxen i vattenpumpen läcker och drar in luft när motorn kallnar så du konstant har luftfickor i kylsystemet. Spana efter väta och vita avlagringar på vattenpumpens undersida vid packboxen.
Prova lyft locket på expansionskäret och sniffa, luktar det avgaser där är det antagligen topplockspackningen...
Prova lyft locket på expansionskäret och sniffa, luktar det avgaser där är det antagligen topplockspackningen...
OKEJ! Tack för tipsen, hoppas att det är något som är mindre allvarligt. När jag fyller på kylarvätska ser det som är kvar i behållaren fräscht ut, inte missfärgat. Oljan ser också bra ut, inte vit eller grynig. Har inte sett att den läcker kylarvätska ner på marken heller. Ibland när jag startar kan den hacka lite innan den går jämnt. Ska kolla det där med vattenpumpens undersida. Tacka som tackar!!