Kupéfläkt Renault R5 -88?

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
lill_sankan

Kupéfläkt Renault R5 -88?

Post by lill_sankan »

Hej, har problem med min kupéfläkt till min renault R5 -88. I början när jag köpte den så blåste det hyfsat mycket på högasta läget men det har avtagit hela tiden och nu blåser det knappt nåt. Nån som har nån aning om vad det kan bero på? Kan man behöva byta fläkten? Sitter det jobbigt till? All hjälp uppskattas.
S David

Post by S David »

Hej , jag bytte på min 87:a förra vintern, det var relativt enkelt .
Men det kanske är nåt annat fel med din om det t.ex läcker eller är tätt någonstans .
Den sitter under huven,mitt under vindrutan i ett svart plastpaket som är skruvat i golvet i torkardiket .
Fästena som höll ihop paketet var ganska sköra av ålder men tillräckligt många höll . Lycka till .
lill_sankan

Post by lill_sankan »

Tack för snabbt svar! Ska kolla det i helgen. Köpte du ny fläkt eller begagnad? Vet du vad det kostar ungefär?
S David

Post by S David »

Hej , köpte ny fläktmotor för ca 2000kr men det var för att den väsnades outhärdigt några minuter efter varje kallstart i början och mot slutet var den nästan aldrig tyst.
Är din fläkt bara slö kanske det är spänningsfall på vägen till fläkten , det är en skarv vid fläktpaketet som kanske ärgat och som man kan mäta på .
Det blev inte mer blås efter jag bytt fläktmotorn bara tystare och jag tycker inte det är nåt vidare ös på min fläkt heller om alla munstycken står öppna.
/ David
Post Reply