Olja i kylarvätskan...! (Megané 1.6e -97)
Moderator: Forumpolisen
Olja i kylarvätskan...! (Megané 1.6e -97)
För ca ett år sen upptäckte min systers man att jag hade olja i kylarvätskan... Han rengjorde då systemet och fyllde på med ny kylarvätska. Har fått tipset om att det kan vara topplockspackningen som strular..? Kan det stämma?? Har dock inte gjort nånting åt saken eftersom den inte strulat förövrigt...förutom att jag har olja där nu igen!
Har använt bilen väldigt mycket i jobbet i sommar och den har som sagt rullat utan några som helst problem! Ända tills för några veckor sen...
På motorvägen blev den "orkeslös" och gav ingen respons när jag gasade.. Det gick över ganska fort men några kilometer senare blinkade oljelampan samt två lampor till(kommer inte ihåg vilka). De blinkade bara till väldigt snabbt och jag fortsatte köra(dum som man är?!) En kilometer senare, när jag körde av motorvägen, blinkade lamporna ännu en gång och ca 500meter senare började bilen låta som en dieselmotor..jag drog då ner rutan för att lyssna nogrannare(körde ca20km/h) och kände oljelukt..
Några hundra meter senare skulle jag köra upp för en onaturligt liten backe och då dog bilen.. Jag fick igång den och lyckades köra upp för backen, fram till min ytterdörr..
Då öppnade jag motorhuven och såg att oljestickan hade "ploppat" ur sin plats och att all olja sprutat ut den vägen. Köpte genast ny olja och fyllde på, men den låter fortfarande som en diesel! Har inte kört en meter med bilen sen dess, bara startat den...
Snälla hjälp!! Vad är felet?
Är det ny motor som gäller för mig? [V]
Kan absolut ingenting om bilar...
Tacksam för svar...!
Har använt bilen väldigt mycket i jobbet i sommar och den har som sagt rullat utan några som helst problem! Ända tills för några veckor sen...
På motorvägen blev den "orkeslös" och gav ingen respons när jag gasade.. Det gick över ganska fort men några kilometer senare blinkade oljelampan samt två lampor till(kommer inte ihåg vilka). De blinkade bara till väldigt snabbt och jag fortsatte köra(dum som man är?!) En kilometer senare, när jag körde av motorvägen, blinkade lamporna ännu en gång och ca 500meter senare började bilen låta som en dieselmotor..jag drog då ner rutan för att lyssna nogrannare(körde ca20km/h) och kände oljelukt..
Några hundra meter senare skulle jag köra upp för en onaturligt liten backe och då dog bilen.. Jag fick igång den och lyckades köra upp för backen, fram till min ytterdörr..
Då öppnade jag motorhuven och såg att oljestickan hade "ploppat" ur sin plats och att all olja sprutat ut den vägen. Köpte genast ny olja och fyllde på, men den låter fortfarande som en diesel! Har inte kört en meter med bilen sen dess, bara startat den...
Snälla hjälp!! Vad är felet?
Är det ny motor som gäller för mig? [V]
Kan absolut ingenting om bilar...
Tacksam för svar...!
Det är det jag tycker är så konstigt...
Jag har varken haft problem med tempen eller oljenivån, har kollat stickan med jämna mellanrum och kollar nivån på instrumentpanelen i princip varje gång jag startar bilen... Bilen har alltså inte varit utan olja mer än max 4-5 minuter...
Men det kanske räcker för att motorn ska gå sönder..?
Vad tror ni det är som pajjat? Den går ju fortfarande att starta fast tickar som en diesel..?
Räcker det att byta packning och fixa ny, bättre olja eller ska jag börja höra mig för på skrotarna efter en "ny" motor..?
[V]
Jag har varken haft problem med tempen eller oljenivån, har kollat stickan med jämna mellanrum och kollar nivån på instrumentpanelen i princip varje gång jag startar bilen... Bilen har alltså inte varit utan olja mer än max 4-5 minuter...
Men det kanske räcker för att motorn ska gå sönder..?
Vad tror ni det är som pajjat? Den går ju fortfarande att starta fast tickar som en diesel..?
Räcker det att byta packning och fixa ny, bättre olja eller ska jag börja höra mig för på skrotarna efter en "ny" motor..?
[V]
Att stickan poppar ut och olja trycks ut den vägen kan bero på igensatt vevhusventilation. Men det förklarar ju inte varför den börjar gå risigt.. gå utan olja mår ingen motor bra av [:(]
Olja i kylvattnet pekar också på dålig toppackning
Att det låter "diesel" beror i sämsta fall på att vevlager, vevstakar eller något liknande tagit stryk av att gå torra. Ventiler kan ticka, speciellt om man har hydrauliska lyftare som fått i sig luftbubblor pga oljebrist (fixar sig själv med tiden) Vad slog du i för olja förresten? Hur mycket gick det i?
Fattigmans kompressionstest kan man göra så här:
Kolla att tändningen är av och ta gärna bort tändkablarna för säkerhets skull. Växelspak i friläge.
Häng på en stor skiftnyckel eller hellre hylsa och spärrskaft på bulten på vevaxeln (mitt på nedre remskivan till generatorremmen alltså). Vrid sen runt för hand (åt samma håll som hjulen snurrar när bilen går framåt) och kolla att du känner kompressionsmotståndet, det ska vara småjobbigt att vrida förbi kompressionslägena. Det ska vara ett komppressionsslag per halvt varv, alltså totalt 4 på två hela varv. Stanna gärna en stund där det tar emot och känn att trycket inte pyser ut inom säg 5-10 sekunder. Om packningen har åkt så saknas motstånd på ett eller ett par av dom fyra slagen
Olja i kylvattnet pekar också på dålig toppackning
Att det låter "diesel" beror i sämsta fall på att vevlager, vevstakar eller något liknande tagit stryk av att gå torra. Ventiler kan ticka, speciellt om man har hydrauliska lyftare som fått i sig luftbubblor pga oljebrist (fixar sig själv med tiden) Vad slog du i för olja förresten? Hur mycket gick det i?
Fattigmans kompressionstest kan man göra så här:
Kolla att tändningen är av och ta gärna bort tändkablarna för säkerhets skull. Växelspak i friläge.
Häng på en stor skiftnyckel eller hellre hylsa och spärrskaft på bulten på vevaxeln (mitt på nedre remskivan till generatorremmen alltså). Vrid sen runt för hand (åt samma håll som hjulen snurrar när bilen går framåt) och kolla att du känner kompressionsmotståndet, det ska vara småjobbigt att vrida förbi kompressionslägena. Det ska vara ett komppressionsslag per halvt varv, alltså totalt 4 på två hela varv. Stanna gärna en stund där det tar emot och känn att trycket inte pyser ut inom säg 5-10 sekunder. Om packningen har åkt så saknas motstånd på ett eller ett par av dom fyra slagen
Åh, det var en bra fråga...
Köpte en 10-40 på OKQ8, kommer ärligt talat inte ihåg vilken sort det var, och det gick i...*funderar*...ca 2-3 liter...det blev bara blött längst ner på stickan när jag kollade...
Hur åtgärdar jag ingensatt vevhusventilation..? Nått man klarar själv?
Känns som att jag kan räkna med att det är toppackningen som gått trots allt...inte billigt alltså..
Hur länge tar det innan det ordnar sig själv om lyftarna fått luft i sig..? Räcker det att låta bilen stå och gå en stund..?
Köpte en 10-40 på OKQ8, kommer ärligt talat inte ihåg vilken sort det var, och det gick i...*funderar*...ca 2-3 liter...det blev bara blött längst ner på stickan när jag kollade...
Hur åtgärdar jag ingensatt vevhusventilation..? Nått man klarar själv?
Känns som att jag kan räkna med att det är toppackningen som gått trots allt...inte billigt alltså..
Hur länge tar det innan det ordnar sig själv om lyftarna fått luft i sig..? Räcker det att låta bilen stå och gå en stund..?
Min r19 låter "diesel" när man kallstartar i höstkylan.. blev märkbart vid ca 15000 mil och har blivit värre med tiden. Tror det är kolvspelet som börjar bli stort, när den väl är varm blir den tyst. Slamrar ruggigt på 5W40 olja, ganska tyst på 10W40. Har sett flera här som klagar på missljud så det hör tydligen till konstruktionen..
Men hursomhelst, 5 minuter utan olja är en väldigt lång tid så visst kan det vara som hk säger. Å andra sidan håller motorn på att rasa så har du inte så mycket mer att förlora, då är nog det enda raka att leta en ersättare på skroten
Vevhusventilationen brukar bestå av en rund burk (lite mindre än en colaburk) på framsidan av motorn kopplad via rör och slangar till insugningsröret. Burk och slangar slammar igen med oljegegga, man får ta loss slangarna och rengöra så gott det går och provblåsa genom dem. Byte av packning kostar gissningsvis 5-10 000 men det satsar man förstås inte om motorn är skadad
En bekant spräckte topplocket på sin megane 1.3, det kan vara det som har hänt också. Rep gick på 16000. Man borde kunna få en "ny" motor från skroten för mindre än så... (?)
Vid närmare eftertanke är det nog mekaniska lyftare, det är nog bara 16V som har hydrauliska
Men hursomhelst, 5 minuter utan olja är en väldigt lång tid så visst kan det vara som hk säger. Å andra sidan håller motorn på att rasa så har du inte så mycket mer att förlora, då är nog det enda raka att leta en ersättare på skroten
Vevhusventilationen brukar bestå av en rund burk (lite mindre än en colaburk) på framsidan av motorn kopplad via rör och slangar till insugningsröret. Burk och slangar slammar igen med oljegegga, man får ta loss slangarna och rengöra så gott det går och provblåsa genom dem. Byte av packning kostar gissningsvis 5-10 000 men det satsar man förstås inte om motorn är skadad
En bekant spräckte topplocket på sin megane 1.3, det kan vara det som har hänt också. Rep gick på 16000. Man borde kunna få en "ny" motor från skroten för mindre än så... (?)
Vid närmare eftertanke är det nog mekaniska lyftare, det är nog bara 16V som har hydrauliska