Få blinkersen att blinka när man låser

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

E___

Få blinkersen att blinka när man låser

Post by E___ »

Då har det återigen hänt! Kommer ut till bilen och ska låsa upp den med fjärrkontrollen, vad händer? Jo jag låser bilen! Den var alltså olåst innan.
Varför kan inte en Renault (inte min Laguna -97 iaf) blinka med varningsblinkersen eller ge ifrån sig ett pip eller nåt när man låser/låser upp, som de flesta andra bilar gör? Så man vet att den blir ordentligt låst.

Är det någon som har kopplat om elektroniken själv så man får denna funktion? Borde inte vara så svårt att ta lite ström från samma ställe som centrallåset tar sin ström ifrån, för att dra ett relä som i sin tur ger en impuls till blinkersrelät.
Nån som gjort detta och kan dela med sig av sin kunskap? Nån som vet var strömimpulsen till centrallåset kommer ifrån? och hur man lättast kommer åt blinkersrelät?
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

Alla renault med larm,blinkar vid upplås/lås.....
uglynicke

Post by uglynicke »

Är också intresserad av det där.. Förmodar att E inte har något larm, därav problemet
E___

Post by E___ »

Nej, just det. Att de bilar som har larm blinkar är ingen tröst för oss som saknar larm...
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

koppla lite reläer borde inte vara så svårt problemet att det inte blinkar olika när man gör detta såhär.Jag har ljusblink men jag kollar sällan om den blinkar en eller två gånger jag lyssnar på ljudet från låset..och har man bara en blink hela tiden kan man inte kolla om den är låst lr upplåst..
Robin
Forumpolis

Post by Robin »

Köp ett billigt larm =) runt 1000:- brukar man kunna få ett lite enklare larm för, och då är det garanterat "blink blink" effekt på det =D
figgesoft
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm

Post by figgesoft »

du kan köpa ett billigt blinkrelä och koppla den parallelt över reläet som styr centrallåset.
(eller där du har spänning vid iR-ögat, när du trycker på din fjärrkontroll-oftast uppe vid backspegeln).

Detta i sin tur driver två reläer. ett som ligger parallelt på tutan och ett som ligger parallelt på varningsblinkers.

för att sedan experimentera lite så kan man ju lägga en kondensator över blinkreläet för att få en liten fördröjning? kanske ska även en diod läggas så inte kondensatorn påverkar centrallåset... ;)

om nån orkar knåpa så lägg gärna upp ett kopplingsschema! :)

Voila ! blinkande lås, yeaj :D
E___

Post by E___ »

har funderat på hur det fungerar att koppla in ett larm på en Renault. Man har ju originalfjärren som styr startspärren...
Ska man koppla ur originalstartspärren och använda larmets startspärr istället eller ska man koppla så att larmets fjärr även styr originalstartspärren?
E___

Post by E___ »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by figgesoft</i>
<br />du kan köpa ett billigt blinkrelä och koppla den parallelt över reläet som styr centrallåset.
(eller där du har spänning vid iR-ögat, när du trycker på din fjärrkontroll-oftast uppe vid backspegeln).

Detta i sin tur driver två reläer. ett som ligger parallelt på tutan och ett som ligger parallelt på varningsblinkers.

för att sedan experimentera lite så kan man ju lägga en kondensator över blinkreläet för att få en liten fördröjning? kanske ska även en diod läggas så inte kondensatorn påverkar centrallåset... ;)

om nån orkar knåpa så lägg gärna upp ett kopplingsschema! :)

Voila ! blinkande lås, yeaj :D

<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

Enklast vore väl att koppla ett relä med styrström från centrallåsrelät eller ir-ögat, som du säger. Och sen låta strömmen från relät gå direkt till strömbrytaren för varningsblinkersen. Och en kondensator vore ju effektfullt[:)]
figgesoft
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm

Post by figgesoft »

jo. klart. men kolla på strömbrytaren till varningsblinkersen [:p]

tror där sitter +- 15 kablar

ett larm brukar sitta kopplat uppe under rattkåpan för att gå på de vanliga blinkers kablarna. (vid färdriktningsvisar-spaken)

7meter kabel senare och ett gäng kabelskor så funkar nog allt [:D]
E___

Post by E___ »

varför kan ingenting vara enkelt... *suck*
A-K

Post by A-K »

Min clio blinkar när man låser upp o låser den.

Och jag har inget larm bara fjäärstyrt centrallås.
E___

Post by E___ »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by A-K</i>
<br />Min clio blinkar när man låser upp o låser den.

Och jag har inget larm bara fjäärstyrt centrallås.

Jag antar att du har en nyare bil då. Numera blinkar även de som inte har larm.
E___

Post by E___ »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by figgesoft</i>
<br />jo. klart. men kolla på strömbrytaren till varningsblinkersen [:p]

tror där sitter +- 15 kablar

ett larm brukar sitta kopplat uppe under rattkåpan för att gå på de vanliga blinkers kablarna. (vid färdriktningsvisar-spaken)

7meter kabel senare och ett gäng kabelskor så funkar nog allt [:D]

Rev loss stömbrytaren till varningsblinkersen idag. Inte särskillt avskräckande. Var sladdar kopplade till 8 olika stift på strömbrytaren , varav ett stift hade två sladdar. Alltså totalt 9 sladdar. Fanns även nåt stift som inte var inkopplat.
Dessutom var det ett rejält kontaktstycke som var hur enkelt som helst att bara lyfta upp ur mittkonsolen. Gott om plats runt om och en ganska lång kabelmatta.
Så det verkar vara ett trevligt ställe att jobba på om det nu fungerar rent tekniskt.

Nu ser planen ut så här:
1 lista ut var man ska lägga plusspänning på strömbrytarens kontaktstycke för att varningsblinkersen ska blinka.
2 Komma på ett bra ställe som är lätt att komma åt där man kan ta ström från centrallåset eller ir-mottagaren. Det bästa vore att tjuva lite där styrströmmen går till centrallåsrelät från ir-mottagaren.

Sen koppla in ett relä som sluter samtidigt som centrallåsrelät och som ger ström till varningsblinkersen.

Nån som har några tips på hur jag gör detta? Kanske nån sitter på ett kopplingschema för strömbrytaren?
Maggeman

Post by Maggeman »

har mailat brosan (figgesoft) som kommer lägga upp en bild för inkoppling av tutan och blinkers. med beskrivning.
/m
Post Reply