trumbromsar clio 92:a?
Moderator: Forumpolisen
trumbromsar clio 92:a?
Hur får jag lös trumman på min clio?..måste ta loss o kolla om det
är ngt kvar på beläggen(inte haft bilen så länge). Sen om jag måste byta belägg hur gör jag?....måste man byta trumman också?(kostar?)
/
-T-
är ngt kvar på beläggen(inte haft bilen så länge). Sen om jag måste byta belägg hur gör jag?....måste man byta trumman också?(kostar?)
/
-T-
- t80196
- Forumpolis
- Posts: 432
- Joined: 11 Apr 2003, 23:55
- Firstname: Mats
- Surname: Grimme
- Location: Bromma
Det brukar inte vara nödvändigt att ta bort trummorna för att kolla beläggen. På baksidan brukar det finnas ett "inspektionshål". Dock lite marigt att komma åt. Stoppa in huvudet i hjulhuset och lys in i hålet så bör du se beläggen och hur mycket det är kvar av dem. De slits dock inte så mycket bak. Priset för nya trummor vet jag inte, kolla med Benny på Autofrance
jag har en haynes..men tycker det står lite små "luddigt" där..tänkte om ngn kunde de en "hint" i grova drag..och vad
man bör tänka på. Varför jag vill kolla är för att det "skrapar"
från bromsarna bak vid dom 2 första inbromsningarna innan
varje körning....(?)....
/
-T-
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by mange</i>
<br />Byte av trummor är nog inte nödvändigt, om du inte kört helt utan belägg.
Byte av belägg är inte så svårt... om du är osäker köp en Haynes verkstadshandbok .
Lycka till
///M
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">
man bör tänka på. Varför jag vill kolla är för att det "skrapar"
från bromsarna bak vid dom 2 första inbromsningarna innan
varje körning....(?)....
/
-T-
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by mange</i>
<br />Byte av trummor är nog inte nödvändigt, om du inte kört helt utan belägg.
Byte av belägg är inte så svårt... om du är osäker köp en Haynes verkstadshandbok .
Lycka till
///M
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">
Vet inte exakt hur det ser ut på just clion men det brukar vara snarlika lösnungar
Kort förklaring
1 Ta bort trumman Se till så inget sk*t kommer i lagrena (på de flesta modeller bara att knacka uttrumman; kan sitta fast lite[:D]om det sitter justeringsskruvar på baksidan av trumman lossa på dessa)
2 nu ser du backarna dessa sitter fast med någon sorts fastsättning lossa på fastsättningsanordningen.
3 lossa fjädrana
4 ta loss backarna
5 gör rent, slipa trumman fasa ändarna på backarna
6 sätt dit backarna (kan vara svårt att få dit fjädrarna igen)
7 montera ev fasättningsanorning
kolla så ingen smuts har kommit på lagrena byt fett om det behövs
montera trumman
Hmmm hoppas att du förstår men jag tror att haynes har beskrivit det bättre[:D]
Lycka till
///M
Kort förklaring
1 Ta bort trumman Se till så inget sk*t kommer i lagrena (på de flesta modeller bara att knacka uttrumman; kan sitta fast lite[:D]om det sitter justeringsskruvar på baksidan av trumman lossa på dessa)
2 nu ser du backarna dessa sitter fast med någon sorts fastsättning lossa på fastsättningsanordningen.
3 lossa fjädrana
4 ta loss backarna
5 gör rent, slipa trumman fasa ändarna på backarna
6 sätt dit backarna (kan vara svårt att få dit fjädrarna igen)
7 montera ev fasättningsanorning
kolla så ingen smuts har kommit på lagrena byt fett om det behövs
montera trumman
Hmmm hoppas att du förstår men jag tror att haynes har beskrivit det bättre[:D]
Lycka till
///M
tog isär bägge trummorna....hur mkt ska det vara kvar av beläggen för att det ska vara ok?(i mm?visst är det belägg ända ner till metallen?....visade sig vara en liten sten som kommit in i trumman på ena sidan...och det var den som orsakat skrapandet...tror jag iallafall..för det blev då tyst sen[:p]
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by mange</i>
<br />Vet inte exakt hur det ser ut på just clion men det brukar vara snarlika lösnungar
Kort förklaring
1 Ta bort trumman Se till så inget sk*t kommer i lagrena (på de flesta modeller bara att knacka uttrumman; kan sitta fast lite[:D]om det sitter justeringsskruvar på baksidan av trumman lossa på dessa)
2 nu ser du backarna dessa sitter fast med någon sorts fastsättning lossa på fastsättningsanordningen.
3 lossa fjädrana
4 ta loss backarna
5 gör rent, slipa trumman fasa ändarna på backarna
6 sätt dit backarna (kan vara svårt att få dit fjädrarna igen)
7 montera ev fasättningsanorning
kolla så ingen smuts har kommit på lagrena byt fett om det behövs
montera trumman
Hmmm hoppas att du förstår men jag tror att haynes har beskrivit det bättre[:D]
Lycka till
///M
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by mange</i>
<br />Vet inte exakt hur det ser ut på just clion men det brukar vara snarlika lösnungar
Kort förklaring
1 Ta bort trumman Se till så inget sk*t kommer i lagrena (på de flesta modeller bara att knacka uttrumman; kan sitta fast lite[:D]om det sitter justeringsskruvar på baksidan av trumman lossa på dessa)
2 nu ser du backarna dessa sitter fast med någon sorts fastsättning lossa på fastsättningsanordningen.
3 lossa fjädrana
4 ta loss backarna
5 gör rent, slipa trumman fasa ändarna på backarna
6 sätt dit backarna (kan vara svårt att få dit fjädrarna igen)
7 montera ev fasättningsanorning
kolla så ingen smuts har kommit på lagrena byt fett om det behövs
montera trumman
Hmmm hoppas att du förstår men jag tror att haynes har beskrivit det bättre[:D]
Lycka till
///M
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">