Ryckig tomgång Scenic dCi
Moderator: Forumpolisen
Ryckig tomgång Scenic dCi
Har för 3 veckor sedan köpt mig en begagnad Scenic 1.9 dCi '00 med 13.600 mil på. Bilen är i mycket bra skick (köpt av 1:a ägaren), går som en klocka förutom att den ofta går ryckigt på tomgången. Det är inte alltid så, hittar inget riktigt mönster i det. Jag märker inget av det när man kör och motorn varvar upp, det är bara på tomgången. Det händer såväl då den är kall som varm... Beteendet är att den rycker ca. 3 ggr i sekunden, (låter lite som en gammal lastbil), kan kännas som att den skulle gå för lågt på tomgången så motorn liksom skakar lite så man känner det genom att motorrörelsen fortplantar sig. Man ser också då på motorn att den skakar. Tomgången ligger på 850 varv, känns inte för lågt. Hade den inne på 13.500 mil service i förra veckan på Volvo och där märkte teknikern det också, men sade att det inte går att göra ngt åt, och att det inte är farligt. Man vill dock gärna att pärlan ska gå fint på tomgången!
Är det någon här på forumet som har erfarenhet av ryckig tomgång på denna dieselmotor och som kan hjälpa med tips?
Tack på förhand!
Är det någon här på forumet som har erfarenhet av ryckig tomgång på denna dieselmotor och som kan hjälpa med tips?
Tack på förhand!
Jag tycker du borde kolla upp det, har haft liknande problem med min Megané 2,0 RT (bensinare)...
Den börja med att gå ojämt och sen så nu är den trött, orkar sällan stå på tomgången vid tex. nedväxling, trafikljus. Den mår med andra ord jättedåligt. Har bytt nästan allt i den.. så nu håller man på att spara pengar för att lämna in den på service för det blir bara sämra o sämre
Den börja med att gå ojämt och sen så nu är den trött, orkar sällan stå på tomgången vid tex. nedväxling, trafikljus. Den mår med andra ord jättedåligt. Har bytt nästan allt i den.. så nu håller man på att spara pengar för att lämna in den på service för det blir bara sämra o sämre
Jag kör diesel för att jag har 13.4 mil tur och retur till jobbet,det lönar sig då..kollade på färddatorn i 70 på 6an (1200varv) ca 0,35-0,4 liter/mil ..då är det en 1500 kilos kombi,som rullar på 225/45-17..ganska bra,sedan är ju diseln billigare att tanka..Jag har dock problem med ryckig gång åxå men inte tomgång och väldigt sällan,som om den inte får soppa en kort stund..
Kör Laguna diesel som ryckte på ettan och tvåan när jag gasade försiktigt, inte vid större gaspådrag. Det försvann efter kamremsbyte. Kamremmen var väldigt sliten. Teorin från verkstan var att det gjorde att dieselpumpen kom "ur fas" (nästan som rappad rem).
Håller med Tony, kul när man skall betala bränsleräkningen. Jag ligger under 0,6 i medelförbrukning, inte lika kul med skatten...
/Per
Håller med Tony, kul när man skall betala bränsleräkningen. Jag ligger under 0,6 i medelförbrukning, inte lika kul med skatten...
/Per
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by pert</i>
<br />Kör Laguna diesel som ryckte på ettan och tvåan när jag gasade försiktigt, inte vid större gaspådrag. Det försvann efter kamremsbyte. Kamremmen var väldigt sliten. Teorin från verkstan var att det gjorde att dieselpumpen kom "ur fas" (nästan som rappad rem).
Håller med Tony, kul när man skall betala bränsleräkningen. Jag ligger under 0,6 i medelförbrukning, inte lika kul med skatten...
/Per
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">
Konstigt eftersom det är commonrail insprutning ,är mangnet ventiler som styr insprutningen,med ett konstanttryck i spridarröret...
<br />Kör Laguna diesel som ryckte på ettan och tvåan när jag gasade försiktigt, inte vid större gaspådrag. Det försvann efter kamremsbyte. Kamremmen var väldigt sliten. Teorin från verkstan var att det gjorde att dieselpumpen kom "ur fas" (nästan som rappad rem).
Håller med Tony, kul när man skall betala bränsleräkningen. Jag ligger under 0,6 i medelförbrukning, inte lika kul med skatten...
/Per
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">
Konstigt eftersom det är commonrail insprutning ,är mangnet ventiler som styr insprutningen,med ett konstanttryck i spridarröret...
->Tony!
Kan diesel väldigt dåligt. Det ligger alltså konstant tryck i spridarna och några ventiler styr hur länge spridaren är öppen för att ge mer eller mindre bränsle beroende på behov då?
Jag har ett ljud som hörs vid hårdare gaspådrag, speciellt på ettan och tvåan. Hörs även vid full gas på trean och fyran. Det låter ungefär som avgasröret ligger mot karossen. Hörs väldigt väl i kupén, vid torpedväggen, men inte lika mycket när jag försöker lyssna utanför genom rutan. Har haft den på verkstan i flera dagar för detta, men de kan inte hitta felet. Har du (eller någon annan) någon teori om vad det kan vara?
Jag fick byta kamremmen före 12' servicen för verkstan trodde att remmen hade rappat på pumpen och att det gav upphov till ljudet. Det verkar inte som verkstan heller vet hur Common railinsprutning fungerar (aukt volvo/renault verkstad)...
Kan diesel väldigt dåligt. Det ligger alltså konstant tryck i spridarna och några ventiler styr hur länge spridaren är öppen för att ge mer eller mindre bränsle beroende på behov då?
Jag har ett ljud som hörs vid hårdare gaspådrag, speciellt på ettan och tvåan. Hörs även vid full gas på trean och fyran. Det låter ungefär som avgasröret ligger mot karossen. Hörs väldigt väl i kupén, vid torpedväggen, men inte lika mycket när jag försöker lyssna utanför genom rutan. Har haft den på verkstan i flera dagar för detta, men de kan inte hitta felet. Har du (eller någon annan) någon teori om vad det kan vara?
Jag fick byta kamremmen före 12' servicen för verkstan trodde att remmen hade rappat på pumpen och att det gav upphov till ljudet. Det verkar inte som verkstan heller vet hur Common railinsprutning fungerar (aukt volvo/renault verkstad)...