För högt Lambda, HC och CO vid besiktning?

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
User avatar
mjaak
Posts: 81
Joined: 14 Apr 2004, 00:52
Location: Ronneby, Sweden

För högt Lambda, HC och CO vid besiktning?

Post by mjaak »

Tjena !!!

Nu har jag varit och besiktigat skönheten. Men gick inte igenom... =((

För högt lamda, HC och CO !

Någon som vet vad det kan vara som behöver bytas?
User avatar
Clio_fidde
Posts: 780
Joined: 28 Dec 2003, 14:24
Location: Borås

Post by Clio_fidde »

Va det mkt för högt lr bara lite?
Hade samma problem för ett tag sen när jag skulle besikta bilen. Å då hade jag skyhögt HC värde (741!) Och då var det ett otätt avgassystem som strula samt en kass katalysator. Kan ju även va lamdan som e dålig, tändstift, och oljan som behöver bytas.
SiteAdmin
Posts: 666
Joined: 06 Dec 2002, 20:23
Location: Sverige

Post by SiteAdmin »

Har du chippat bilen?
Min fd. Clio RS gick igenom trots chippning, MEN den var ordentligt varm. Fick ändå förhöjda värden, men det var inget som de sade nåt om.

Hur höga värden fick du då?
User avatar
mjaak
Posts: 81
Joined: 14 Apr 2004, 00:52
Location: Ronneby, Sweden

Post by mjaak »

Tjo!

Inte chippat än.
CO 2.1 , HC 415 , Lambda 1.5

Original kat. Lite läckage innan sista ljuddämparen pga svetsning på plats så kom de inte åt på ovan kant.
User avatar
Mackan71
Posts: 87
Joined: 16 May 2005, 13:44
Location: Göteborg

Post by Mackan71 »

Tja

vet inte vad det kan vara men du kan alltid besikta med k-sprit för att vinna lite tid att hitta felet
User avatar
Clio_fidde
Posts: 780
Joined: 28 Dec 2003, 14:24
Location: Borås

Post by Clio_fidde »

jag testade k-sprit men det hjälper inte när man har såppas höga värden!
men då e det säkert avgassystemet då!
User avatar
new_03
Posts: 114
Joined: 02 May 2005, 19:19

Post by new_03 »

mmmm...
Last edited by new_03 on 18 Nov 2005, 18:29, edited 1 time in total.
Clio-93
Posts: 4
Joined: 25 Sep 2005, 19:58

Post by Clio-93 »

Hög lambda tyder ju på att bilen går fett (får för mycket soppa)
Kan vara en trasig lambdasond för att nämna något.
Fick ner HC:en på min Mazda från 150 till 20 när jag bytte tändstift! Besiktningsgubben väntade medan jag bytte, trevlig gubbe [:)]

/Lars
User avatar
mjaak
Posts: 81
Joined: 14 Apr 2004, 00:52
Location: Ronneby, Sweden

Post by mjaak »

Okej !
Har precis bytt tändstiften.

Tack för alla svar!
User avatar
Racer X
Posts: 238
Joined: 12 Oct 2003, 19:28
Location: Sweden
Contact:

Post by Racer X »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Clio-93</i>
<br />Hög lambda tyder ju på att bilen går fett (får för mycket soppa)
Kan vara en trasig lambdasond för att nämna något.
Fick ner HC:en på min Mazda från 150 till 20 när jag bytte tändstift! Besiktningsgubben väntade medan jag bytte, trevlig gubbe [:)]

/Lars
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

Är det inte tvärtom då.. när jag mappar bilar så försöker jag få lambdavärdet på 0,85v eftersom det är max effekt vid 0,85volt, allt över det ligger närmare 14:7 i förhållande så hög lambda betyder väl snålare.
Clio-93
Posts: 4
Joined: 25 Sep 2005, 19:58

Post by Clio-93 »

Ja, sorry! Högt lambdavärde=snålt

Mappa en bil med hjälp av en vanlig smalbandslambda?! Den visar ju bara om motorn får för mycket eller för lite soppa men inte hur mycket för lite eller hur mycket för mycket. Själv använder jag en bredbandslambda, den visar exakt blandningsförhållande. Mycket säkrare!

Lambda mäts för övrigt inte i volt, Lambda är en egen enhet. En lambdasensor avger dock en spänning som mäts i volt. Krångligt? :-) Ett högt volt-tal motsvarar ett lågt lambdavärde för att krångla till det ännu mer!
Clio
Posts: 17
Joined: 09 Mar 2004, 19:37
Location: Sweden

Post by Clio »

Hej!
Jag har en Megane år 2000 och fick samma problem i besiktningen.
Körde till Bilia och de hittade inget annat än att det luktade bensin om oljan. Efter oljebyte gick bilen igenom utan problem [:)] Sett på annan plats i detta forum att andra löst det på samma sätt. I mitt fall hade jag kört med en trasig tändspole ett tag innan vilket kan ha gjort att oförbränd bensin trängt in i oljan.
User avatar
mjaak
Posts: 81
Joined: 14 Apr 2004, 00:52
Location: Ronneby, Sweden

Post by mjaak »

Tjena igen !!!

Har fortfarande inte fått bilen att gå igenom besiktningen ...

Tänkte höra med er om någon vet hur man mäter upp lamdasonden ? Finns det möjlighet att man kan göra det själv?

Tack på förhand.

/Marcus
Marcus Olsson | Ronneby
Clio sport 2.0 16V -00 (rasad)
Kör nu Saab 93 SS Aero -04
User avatar
mjaak
Posts: 81
Joined: 14 Apr 2004, 00:52
Location: Ronneby, Sweden

Post by mjaak »

Tjo !!!

Är det någon som vet om det finns möjlighet på min bill att koppla in en dator för att få uppgifter om givare o.dyl?
Marcus Olsson | Ronneby
Clio sport 2.0 16V -00 (rasad)
Kör nu Saab 93 SS Aero -04
User avatar
Mathias
Forumpolis
Posts: 779
Joined: 14 Dec 2002, 19:23
Location: Rimforsa
Contact:

Post by Mathias »

mjaak wrote:Tjo !!!

Är det någon som vet om det finns möjlighet på min bill att koppla in en dator för att få uppgifter om givare o.dyl?
Hej! Jag hade fel på Lambdasonden på min Saab för ett par år sedan. Enda sättet att till 100% fastställa detta var dock att åka till verkstaden och låta dem mäta upp lambdasonden med testinstrument. Är ganska dyrt med felsökning, men då vet du iaf om den är felaktig eller ej. Eftersom själva lambdasonden är dyr i inköp så är det ju dumt att byta ut den om det mot förmodan inte är den som är felaktig.

Har du lagat läckaget på avgassystemet? Ett tjuvluftläckage där kan ju också påverka/ge felaktiga värden på avgaserna.

EDIT: Hittade några andra trådar om ungefär samma problem:

http://forum.clubrenaultsverige.com/vie ... =lamdasond

http://forum.clubrenaultsverige.com/vie ... asv%E4rden

http://forum.clubrenaultsverige.com/vie ... asv%E4rden

Lycka till! :)

//Mathias
Mathias Asp - Rimforsa | Medlem #709
Dauphine Gordini -65, R8 Major -65, R10 Major -67, R10 -68 | http://www.r10-siten.com |
Post Reply