Kylare och avtappning

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
r5-77

Kylare och avtappning

Post by r5-77 »

Hej

Tänkte försöka byta kylarvätskan till min renault 5, -77. 1221 Köpte den nyss och om provet stämmer (vet inte om det är någon specialvätska med andra egenskaper) så tål den just nu ingen kyla alls.
I Haynesmanualen står det att man ska öppna en avtappning i botten på kylaren. Vet inte om jag är dum i huvudet, men jag kan inte hitta någon sådan. Inte heller den på baksidan av blocket som nämns.
Nån som vet om de finns, eller om man ska behöva ha av och på slangar som verkar svåra att sätta fast igen?
Norden
Firstname: Mattias
Surname: Nordenström

Post by Norden »

Hej!

Har själv aldrig sett ngn. plugg i botten utan har dragit loss den nedre slangen och tappat av vattnet på det viset. Slangarna har inte varit svåra att få varken av eller på - däremot har själva luftningen av kylsystemet varit lite knivig på de äldsta femmorna. De med en slang och skruvplugg vid elementet var dock mycket lättare att få ut luften ur.
Nu vet jag tyvärr inte hur trångt det är i originalbilarna då jag enbart skruvat R5:or som gått i R5 Junior Cup (och därmed haft lite mindre utrustning i motorrummet).

Hoppas jag kunde hjälpa något och lycka till!

Med vänliga hälsningar,
r5-77

Post by r5-77 »

Tack, nu slipper jag leta efter nåt som inte finns

Lars
Bengt

Post by Bengt »

Men om du tittar vid kamkjedjan så där har du en 11mm bult att öppna ,och där tömmer du kylarem samt motor.
r5-77

Post by r5-77 »

Okej, tack. Den bulten ska jag testanästa gång, för nu är bytet av vätska och termostat klart.
Post Reply