Problem med renault5 -87!!!

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Rahooney

Problem med renault5 -87!!!

Post by Rahooney »

Nivån i behållaren där man fyller glykol stiger och till slut trycker det ut vatten då den blir full när jag har termostaten monterad + att slangarna som går till värmepaketet från vattenpumpen brister, men då jag tar bort termostaten så fungerar det som det ska förutom att det inte blir nåt vidare varmt i bilen förstås..Nån som vet vad som kan vara fel?? vore väldigt tacksam för svar fort i så fall, därför att glykolen läker ut och det börjar vara minusgrader nu ibland under natten, vill inte att den ska frysa sönder....tack på förhand
Robin
Forumpolis

Post by Robin »

Ehm. Har du inte bara testat att köpa en ny termostat ? Kostar ca 50:- och kan lösa ditt problem =)
Rahooney

Post by Rahooney »

Jo jag har provat byta till en ny, men fortfarande samma, hur är det om man har luft i systemet? kokar bilen då eller?
Robin
Forumpolis

Post by Robin »

Du måste nog lufta systemet efter du bytt och fyllt på glykol. Kolla också så du inte sätter termostaten åt fel håll. Luftnipplar brukar finnas på kylslangarna på höga ställen.
h.kjellin

Post by h.kjellin »

Dina problem kan nog bara bero på; termostaten monterad åt fel håll eller fastsittande! Det är också mycket viktigt att lufta värmedelen av systemet!
S David

Post by S David »

Man kan nog tänka sig andra felorsaker än termostaten men att temperaturen stiger mycket långsammare utan termostat vilket gör att den inte kokar då .
Vattenpump , elfläkt , toppackning eller nån blockering i kylsystemet .
/ David
Post Reply