Trasig stol

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Peter Andersson
Posts: 23
Joined: 04 Jun 2003, 16:50

Trasig stol

Post by Peter Andersson »

Hejsan,

tyvärr så har förarstolen i min megane-97 gått sönder, verkar vara en eller flera fjädrar som har gått av för när man sätter sig ner så kommer man väldigt långt bak och själva sätet vinklars bakåtvänster så man får ett tryck från dynan på höger lår. Så hur fixar men det enklast? Tar loss stolen och fixar eller är det bara att köpa en ny/nyare stol?

/Peter
Erik R19
Posts: 608
Joined: 23 Mar 2004, 10:31
Location: Sweden

Post by Erik R19 »

Prova titta under sitsen med spegel o ficklampa, med lite tur ser du vad som har hänt. Tror fjädrarna sitter synliga längst underst sen sitter det en skumgummidyna uppepå
Peter Andersson
Posts: 23
Joined: 04 Jun 2003, 16:50

Post by Peter Andersson »

Har fått ett pris från två olika bildemoleringsfirmor och dom vill ha mellan 1500-2000 för en stol, är det ett bra pris?
granstrom
Posts: 16
Joined: 20 Jul 2005, 01:20
Location: Linghem

Post by granstrom »

När jag frågade efter stol på skroten till en Laguna så har jag för mig att den låg i den regionen (1500-2500).

Har du kontrollerat vad det är för fel?
På våran Laguna(-98) hade vi problem med ryggstödet på förarstolen.
Ryggstödet var snett och det som om högra delen satt löst. Till slut så tröttnade jag på det och plockade ur stolen och tog bort klädseln på ryggstödet. Den hade gått sönder vid gångjärnet på höger sida. Svetsade ihop det hela så nu är den som "ny" igen.
Thomas_A
Posts: 52
Joined: 09 Sep 2004, 23:06

Post by Thomas_A »

Nån som har tips på hur man tar loss förarstolen? Vilka skruvar? Har en Megané 99 fas 2. Stolen har börjat knarra nere till höger men det är nästan omöjligt att komma under stolen. Tror det bara är någon skruv som skall dras åt.

Thomas
Peter Andersson
Posts: 23
Joined: 04 Jun 2003, 16:50

Post by Peter Andersson »

Nu har jag äntligen fått tid att kolla stolen och det visade sig att det är inte själva stolen som är trasig utan det högra fästen som verkar ha släppt, så är det en lätt sak att ta loss stolen och svetsa fast fästet igen eller bör man fixa en ny stol?
Post Reply