Problem med motorgången!

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
jamofix

Problem med motorgången!

Post by jamofix »

Hej alla renault vänner!

Har en Clio -02a, har lite problem med motorgången när man startar den o står typ på tomgång vid rödljusen, den hoppar till lite i gången,man känner det men sedan när den är varm så funkar den felfritt.
Lämnade in den i mars om samma problem men då var det värre, då uppgraderade dom motorenheten el.var det var, men då gick det på garantin, den har gått ut nu men vad kan det bero på, om andra har samma problem eller haft?
Om man ska byta ngt eller vad...
Har gjort en service med olja,tändstift m.m. för ca 400mil sen..

Tacksam för svar!
Erik R19

Post by Erik R19 »

Det är många som har problem med tändspolarna, prova sök på tändspole med search-funktionen uppe i högra hörnet.
Tändimpulsgivaren (kallas ibland svänghjulsgivare) brukar också strula, sök på de med...
Thomas_A

Post by Thomas_A »

Om det är tändspolarna så kommer bilen gå hackigt och vara svag (om det är en tändspole per cylinder, då går den bara på 3 av 4 cylindrar). Kan ju ha varit det som var första gången, som många har bytt på garanti.

Kan vara att något tändstift är lite feljusterat. Började problemen strax efter tändstiftbyte så är det mitt heta tips. Har också känt lite orolig tomgång ibland i min Megane en tid efter tändstiftbyte, men har aldrig haft något problem av det. Det kan vara normala avvikelser, servicen har inte reagerat på det.

Jag undrar också vad för typ av tändstift som Bilia/Volvo använder sig av vid byte på Renaulter? Renault original rekommenderade tändstift eller några andra?
jamofix

Post by jamofix »

Ok,tackar för tips o råd men vart sitter tändspolarna? e inte så haj på det där precis..om dom sitter på tändkablarna eller vart..

Tjejens mor jobbar på karlbergs o dom håller på med volvo,renault o vi fick renaults egna tändstift av henne till tjejens bil, så på den frågan e det väl dom rekommenderar sina egna tändstift.
Thomas_A

Post by Thomas_A »

Tyvärr vet jag inte hur det ser ut på Clio-motorn. På Megane 1.6i 16V sitter tändspolarna direkt på tändstiften. Men jag tror som sagt inte det är tändspolarna. Då går moton ojämt, svarar dåligt på gaspådrag (allmänt svag), kraftiga vibrationer (obalans i motor), mycket högre besinförbrukning.
Erik R19

Post by Erik R19 »

Har du provat injection cleaner...?
jamofix

Post by jamofix »

Det stämmer, dom sitter på tändstifterna.. Pratade med volvo i märsta men fick inte direkt svar på fel osv.. o knappt svar på vart dom sitter men killen sa att det e vanligt att det kan vara tändspolarna om bilen hackar o dålig tomgång i början..

Men bytte ju stifterna för ca ca 400mil sedan,har för mig att det satt några metallbitar på stifterna,kanske e tändspolarna,vet inte hundra..

Så idag så fick man starta bilen ca 3ggr o på det fjärde så startade den..konstigt..

Killen på volvo sa att det kan vara ev.ngt med nyckeln,pröva med den andra nyckeln o se hur det går då, får pröva imorgon o se vad som händer till o från jobbet..

Nej har inte prövat injection cleaner, e den bra?
Thomas_A

Post by Thomas_A »

Om det är startproblem kan det vara startspärr/nyckel eller tändimpulsgivare. Antingen en dålig kontakt (smuts/fukt) i kontaktstycket eller att givaren börjar ge upp. Kan räcka med en rengöring av kontakten. Ang startspärr har jag inga ideér. Sök på forumet.

Tändspolarna tror jag inte det är, det låter inte så. Bilen skall då skaka, dra mer bensin, och vara kraftlös.

Har också provat injection cleaner en gång. Märkte dock ingen skillnad på något. Men det kostar ju inte så mycket att prova. Tillsätts till 1 flaska full tank bensin och den rengör systemet inifrån. Vet dock inte vilken sort som är bäst.
Robin
Forumpolis

Post by Robin »

Är det ingen som tror det är Tomgångsmotorn eller kallstarts motorn ?!

Det sitter väl ett spjäll på dessa (på mina bilar i alla fall) som ska reglera luftflödet när bilen är kall. Denna kopplas sedan ur när bilen blir varm och börjar gå på vanliga spjället.

Ja tror att problemet sitter i någon av dessa motorer.
A-K

Post by A-K »

Kan vara inloppsluftsgivaren osså. Hade själv problem med tomgången, den hackade o hoppade i varvtal. Då bytte de inloppsluftsgivaren o senare fick de uppdatera datorn, för det behövdes också.
jamofix

Post by jamofix »

inloppsluftsgivaren..vad kan en sådan kosta?
Hade problem med tomgången el.ja oxå o starta i feb.-mars,lämnade då in den på garantin men då uppdaterade dom ngt.ja datorn tror jag men tyckte dom sa motorenheten av ngt slag..
Idag så provade man med reserv nyckeln, gick fint o starta den från jobbet men kanske bara en tillfällighet,ska pröva med orginal nyckeln igen imorgon så får man se men det där små hackandet e kvar efter man har startat den o står vid rödljusen..

Man vill ju inte kosta på en massa i felsökning precis..men kanske värt det..
jamofix

Post by jamofix »

Felet kvarstår tyvärr, smårycker lite efter start, när tempen e på normal så funkar den fint men ibland så funkar den inte o starta efter ca 3-4 försök.. har gått bra nu i några dagar.. Ville bara uppdatera lite vad som händer med bilen :o) Tråkigt bara att man alltid ska ha några problem..
A-K

Post by A-K »

låter som de problemen jag hade. Vet ej vad den givaren kostar, för mitt gick på garantin då.
Post Reply