Är detta tändimpulsgivaren (bild)? Scénic - 00
Moderator: Forumpolisen
-
- Posts: 16
- Joined: 13 Jun 2005, 19:28
- Location: Sweden
Är detta tändimpulsgivaren (bild)? Scénic - 00
Min bil har ganska ofta svårt att starta, något som jag tror kan bero på tändimpusgivaren efter att ha läst runt här. Den ska tydligen inte vara övermänskligt svår att byta heller, men en fördel är ju att man vet var den är och hur den ser ut [:)]
Har jag ringat in tändimpulsgivaren på bilden? Om inte; kan någon beskriva utifrån nästa bild var den är?
Symptomen är helt enkelt att bilen inte startar när man vrider på tändningen utan bara hackar på startmotorn. Startmotorn går med ordentlig fart vilket utesluter dåligt batteri. Och när bilen väl går igång så misständer den ingenting utan går som en klocka. Startproblemen kommer väldigt slumpmässigt, både i varmt och kallt, samt torrt och fuktigt väder. Full eller tom tank verkar heller inte påverka. Ibland går bilen igång flera veckor i rad utan protest, och ibland får man kämpa varenda gång den ska starta.
Har jag ringat in tändimpulsgivaren på bilden? Om inte; kan någon beskriva utifrån nästa bild var den är?
Symptomen är helt enkelt att bilen inte startar när man vrider på tändningen utan bara hackar på startmotorn. Startmotorn går med ordentlig fart vilket utesluter dåligt batteri. Och när bilen väl går igång så misständer den ingenting utan går som en klocka. Startproblemen kommer väldigt slumpmässigt, både i varmt och kallt, samt torrt och fuktigt väder. Full eller tom tank verkar heller inte påverka. Ibland går bilen igång flera veckor i rad utan protest, och ibland får man kämpa varenda gång den ska starta.
Hej!
Låter som samma problem som jag har haft. Jag har dock inte bytt den ännu, bara rört runt lite på kabelanslutningen. Den sitter utanför svänghjulet, med två bultar (1.6i 16V motorn). Jag vet inte om motorrummet ser likadant ut på Scenicen, men på Meganen så sitter den nere till höger. Du ser en horisontell pinne med två bultar bredvid varandra. Den är dock lite dold, man får böja ner huvudet för att se de två bultarna.
Testa först att ta loss antingen hela eller bara kabeln och rengör anslutningen. Om den startar efter det kan den behöva en ny rengöring + ny tätning (så att inte ny sk*t kommer in i kontakten och oxiderar den.
T
Låter som samma problem som jag har haft. Jag har dock inte bytt den ännu, bara rört runt lite på kabelanslutningen. Den sitter utanför svänghjulet, med två bultar (1.6i 16V motorn). Jag vet inte om motorrummet ser likadant ut på Scenicen, men på Meganen så sitter den nere till höger. Du ser en horisontell pinne med två bultar bredvid varandra. Den är dock lite dold, man får böja ner huvudet för att se de två bultarna.
Testa först att ta loss antingen hela eller bara kabeln och rengör anslutningen. Om den startar efter det kan den behöva en ny rengöring + ny tätning (så att inte ny sk*t kommer in i kontakten och oxiderar den.
T
Den gröna är inte tändimpulsgivaren, det är någon annan elpryl/givare som jag också noterat. Den sitter inte rakt fram utan på högersidan på Megane (samma motor). Om man kikar in från högersida, under luftfilterboxen längre ner, så sitter det två bultar med några cm avstånd. Det sitter också en anslutningskabel som går "bakåt, mot körriktningen". Det är lite trångt där.
Du verkar ha batteriet till höger i Scenicen? Vet inte hur svårt det är att se tändimpulsgivaren då.
Du verkar ha batteriet till höger i Scenicen? Vet inte hur svårt det är att se tändimpulsgivaren då.
-
- Posts: 16
- Joined: 13 Jun 2005, 19:28
- Location: Sweden
-
- Posts: 16
- Joined: 13 Jun 2005, 19:28
- Location: Sweden
Nej,
har inte bytt. Den har gått felfritt sen problemet slutade i vinter/vår. Jag har bara knackat och rört lite på kontakten. Jag fick mest problem på vintern, kall natt och varmare morgon verkade vara mest problematiskt. Jag kommer att rapportera nästa gång det händer och göra ett experiment med kontakten. Men än så länge har jag inte behövt gjort det.
har inte bytt. Den har gått felfritt sen problemet slutade i vinter/vår. Jag har bara knackat och rört lite på kontakten. Jag fick mest problem på vintern, kall natt och varmare morgon verkade vara mest problematiskt. Jag kommer att rapportera nästa gång det händer och göra ett experiment med kontakten. Men än så länge har jag inte behövt gjort det.
-
- Posts: 16
- Joined: 13 Jun 2005, 19:28
- Location: Sweden
-
- Posts: 16
- Joined: 13 Jun 2005, 19:28
- Location: Sweden
Har nu haft bilen på en datakoll på en verkstad som bekräftade att det verkligen var tändimpulsgivaren. Dom byter den åt mig på torsdag, eftersom jag insåg mina begränsningar då dom pekade ut den för mig. Eftersom jag känner killarna där via mitt arbete fick jag ett - enligt mig - ganska bra pris också.
Så förhoppningsvis går Bulan som en prinsessa från och med torsdag!
Tack för hjälpen alla som svarat!
Så förhoppningsvis går Bulan som en prinsessa från och med torsdag!
Tack för hjälpen alla som svarat!
-
- Posts: 16
- Joined: 13 Jun 2005, 19:28
- Location: Sweden