Nybliven r8'a ägare..

Renaulter 25 år eller äldre.

Moderator: Forumpolisen

ekstam
Posts: 14
Joined: 14 Aug 2005, 19:55
Location: Sweden
Contact:

Nybliven r8'a ägare..

Post by ekstam »

jahaja.. då har man tydligen fått en gammal renault på halsen. [8D]
Och eftersom jag inte har någon som helst aning om hur jag kommer klara
av detta så tar jag det säkra framför det osäkra och kollar redan här
och nu om det skulle finnas någon här på detta forumet som jag skulle
kunna kontakta om jag råkar fastna någonstans i min renovering?

Förhoppningsvis så skall bilen få se dom fina svenska sommarvägarna igen.

Lite fakta:
R8 -63
1 ägare mellan 1963-2005 (ej körd sedan -99)
Alltid garageförvarad, men -99 så ställdes bara bilen in i garaget
som vilken annan dag som helst. Så jag har lite bromsbekymmer mm.
Har dessutom en hel inredning till övers om det finns någon efterfrågan.
Har precis strippat hela inredningen och insett att det är finfina rosthål i golvet. :(
// återkommer senare
mvh Peter

http://www.barbapappa.net/r8/IMGP2149.jpg
User avatar
Mathias
Forumpolis
Posts: 779
Joined: 14 Dec 2002, 19:23
Location: Rimforsa
Contact:

Post by Mathias »

Grattis till köpet av R8:an!! [:D]

Vår modellspecialist i klubben för R8 är Mats Dahlberg, tillika vår klubbordförande. Han vet det mesta om att renovera en R8:a. Du kan nå honom på tfn: 08-710 01 20

Jag har själv tre R10:or och har jobbat en del med dem så jag kan nog svara på vissa frågor också. Modellerna är ju i grunden samma bil.

Verkar ju som att du ändå har fått tag på ett bra objekt. Det är nämligen inte lätt att hitta en bra R8 längre. Av bilden att döma ser ju skärmarna bra ut och det är ett stort plus! De är inte lätta att få tag i längre. Rosthål i golvet är trist, men ändå bättre och lättare att laga än rost i skärmar och hjulhus...

Ta gärna en titt på min R8/R10-sida också: www.r10-siten.com

Ser fram emot mera fakta om din renovering! [:D]

/Mathias
ekstam
Posts: 14
Joined: 14 Aug 2005, 19:55
Location: Sweden
Contact:

Post by ekstam »

Har nu uppdaterat lite iaf.. arbetet fortskrider.
Inte för att jag ens försökt att leta, men var kan man
möjligen få tag på nya bromsklossar? :)

www.barbapappa.net/r8

Bilen startade stort sett direkt efter det att jag bytt batteri.
Så kostnad än så länge;
Batteri: 500:-

/ peter
User avatar
t80196
Forumpolis
Posts: 432
Joined: 11 Apr 2003, 23:55
Firstname: Mats
Surname: Grimme
Location: Bromma

Post by t80196 »

Kul bilder, den såg ju rätt hyffsad ut tycker jag.

Bromsdetaljer kan du nog köpa av Kjell Svensson i Helsingborg.
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

Kul en R8..... jag har en likadan (En gulvit -63'a)... man åker som en gud i dessa..... Bromsklossar kan vara svårt att hitta men bromsfirmor kan limma på nytt belägg på beläggen...om man inte hittar gamla nya delar så finns det mycket nytillverkat i frankrike.
kent
Posts: 65
Joined: 06 Jan 2003, 13:19
Location: Sweden
Contact:

Post by kent »

Vad trevligt med en ny gammal bil i klubben. Om inte Kjell har bromsar så spara stommarna och kontakta Rydahls i Karlstad för de håller på med bromsar av alla de slag, de kan kanske hjälpa dej med att limma på nya belägg.

Kent. (Renault 12 bilen som svänger med alla fyra hjulen).
ekstam
Posts: 14
Joined: 14 Aug 2005, 19:55
Location: Sweden
Contact:

Post by ekstam »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by t80196</i>
<br />Kul bilder, den såg ju rätt hyffsad ut tycker jag.

Bromsdetaljer kan du nog köpa av Kjell Svensson i Helsingborg.
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

.. hur får man tag på denna mytomspunna kjell?[:)]
ekstam
Posts: 14
Joined: 14 Aug 2005, 19:55
Location: Sweden
Contact:

Post by ekstam »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by mange</i>
<br />Kul en R8..... jag har en likadan (En gulvit -63'a)... man åker som en gud i dessa..... Bromsklossar kan vara svårt att hitta men bromsfirmor kan limma på nytt belägg på beläggen...om man inte hittar gamla nya delar så finns det mycket nytillverkat i frankrike.
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

Hehehe, det bådar gott inför nästa sommar..
Antar att du har din entusiastförsäkrad? I vilket bolag?
h.kjellin
Posts: 503
Joined: 09 Dec 2002, 19:40
Location: Sweden
Contact:

Post by h.kjellin »

Börja med att ringa Benny på Autofrance i Helsinborg, han brukar fixa det mesta. (Om han mot förmodan inte gör det brukar han ringa sin kompis Kjell Svensson)
www.autofrance.se
ekstam
Posts: 14
Joined: 14 Aug 2005, 19:55
Location: Sweden
Contact:

Post by ekstam »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by h.kjellin</i>
<br />Börja med att ringa Benny på Autofrance i Helsinborg, han brukar fixa det mesta. (Om han mot förmodan inte gör det brukar han ringa sin kompis Kjell Svensson)
www.autofrance.se

<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

TACKAR![;)]
User avatar
t80196
Forumpolis
Posts: 432
Joined: 11 Apr 2003, 23:55
Firstname: Mats
Surname: Grimme
Location: Bromma

Post by t80196 »

Om du loggar in på medlemslistan så hittar du telnumret till Kjell Svensson
User avatar
Mathias
Forumpolis
Posts: 779
Joined: 14 Dec 2002, 19:23
Location: Rimforsa
Contact:

Post by Mathias »

Kul att se mer bilder av "råttan"! [:D]

Den ser ju riktigt ok ut. Det är inte lätt att hitta ett så pass bra R8-objekt numera faktiskt. Synd med rosten i höger sparklåda baktill men det är ju ett rätt vanligt rostställe på dessa bilar.

Bromsdetaljer överlag är rätt svåra att få tag på. Tex nya bromsskivor är väldigt svåra att hitta då de "gått åt" till Gordinibilarna och rostiga/ojämna skivor är för tunna att svarva om. Dina ser ju vettiga ut så du kan nog bromsa dem jämna med beläggen ditsatta när resten av bromssystemet är renoverat. Annars är Kjell ett bra tips för bromsdetaljer eller egentligen det mesta som kan behövas till en R8.
ekstam
Posts: 14
Joined: 14 Aug 2005, 19:55
Location: Sweden
Contact:

Post by ekstam »

Detta bygge kommer ta ett tag att få iordning.. dels pga att jag inte
är så hemskt kunnig och dels för att jag inte har så mycket tid över.
Skall ta och titta över bromsarna imorgon (läs söndag) och se vad som behöver göras.
Möjligt att jag hinner med lite svetsjobb också.
Men som du säger så ser skivorna helt OK ut, klossarna måste dock fixas.
Det hela kan nog bli riktigt bra, trots att jag har tummen mitt i handen. [;)]

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Mathias</i>
<br />Kul att se mer bilder av "råttan"! [:D]

Den ser ju riktigt ok ut. Det är inte lätt att hitta ett så pass bra R8-objekt numera faktiskt. Synd med rosten i höger sparklåda baktill men det är ju ett rätt vanligt rostställe på dessa bilar.

Bromsdetaljer överlag är rätt svåra att få tag på. Tex nya bromsskivor är väldigt svåra att hitta då de "gått åt" till Gordinibilarna och rostiga/ojämna skivor är för tunna att svarva om. Dina ser ju vettiga ut så du kan nog bromsa dem jämna med beläggen ditsatta när resten av bromssystemet är renoverat. Annars är Kjell ett bra tips för bromsdetaljer eller egentligen det mesta som kan behövas till en R8.
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by ekstam</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by mange</i>
<br />Kul en R8..... jag har en likadan (En gulvit -63'a)... man åker som en gud i dessa..... Bromsklossar kan vara svårt att hitta men bromsfirmor kan limma på nytt belägg på beläggen...om man inte hittar gamla nya delar så finns det mycket nytillverkat i frankrike.
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

Hehehe, det bådar gott inför nästa sommar..
Antar att du har din entusiastförsäkrad? I vilket bolag?
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

Min är försäkrad hos trygg hansa men jag tycker att de är lite dyra.... Hade tänkt MHRF försäkra den då får man ett bättre skydd samt billigare försäkring.
h.kjellin
Posts: 503
Joined: 09 Dec 2002, 19:40
Location: Sweden
Contact:

Post by h.kjellin »

Min R4 har jag försäkrad i VOLVIA det är knappast dyrare än en "entusiastförsäkring" ca 800 kr/år.
Post Reply