R19 slamrande framvagn
Moderator: Forumpolisen
R19 slamrande framvagn
Äh vad less jag börjar bli på denna bil
Framvagnen slamrar nåt oerhört på knagglig väg. Slamret känns även som slag i ratten
Har plockat ner större delen av framvagnen och kollat men hittar inget fel. Dämpare och styrlager bytta för 1.5 år sen, styrväxel bytt för ett halvår sen, styr- och spindelleder går fortfarande trögt. hjullager nya. Övre fjäderfäste verkar ok
Trodde det var bromsoken men märker att det slamrar även om man håller lite på bromsen. Har också misstänkt drivaxlarna, höger axel känns glapp där den kommer ut ur lådan. Men det slamrar precis lika när motorn drar..
Lite glapp verkar finnas i knutarna på rattstånge, storleksordning 1mm ute på rattkransen men det verkar försumbart mot glappet i styrväxeln som är typ 4 gånger större.
Subramen sitter fint, alla motorfästen är nya
Det måste ju vara glapp i den renoverade styrväxeln... eller...[?]
Framvagnen slamrar nåt oerhört på knagglig väg. Slamret känns även som slag i ratten
Har plockat ner större delen av framvagnen och kollat men hittar inget fel. Dämpare och styrlager bytta för 1.5 år sen, styrväxel bytt för ett halvår sen, styr- och spindelleder går fortfarande trögt. hjullager nya. Övre fjäderfäste verkar ok
Trodde det var bromsoken men märker att det slamrar även om man håller lite på bromsen. Har också misstänkt drivaxlarna, höger axel känns glapp där den kommer ut ur lådan. Men det slamrar precis lika när motorn drar..
Lite glapp verkar finnas i knutarna på rattstånge, storleksordning 1mm ute på rattkransen men det verkar försumbart mot glappet i styrväxeln som är typ 4 gånger större.
Subramen sitter fint, alla motorfästen är nya
Det måste ju vara glapp i den renoverade styrväxeln... eller...[?]
Hämmaren sitter ju i stora gummiklossar på subramen och små på bärarmarna, dom är inte helt nya men jag har svårt förstå hur dom kan klonka? Skulle vara om krängningshämmaren skaver direkt mot bärarmen...?
Klapperstag har jag på den andra bilen, de och deras ljudeffekter är jag väl förtrogen med
Bärarmsbussningarna har jag också kollat, verkar helt ok.
Klapperstag har jag på den andra bilen, de och deras ljudeffekter är jag väl förtrogen med
Bärarmsbussningarna har jag också kollat, verkar helt ok.
Det finns inga krängningshämmarstag på renån, ändarna på krängningshämmaren är bara instoppade i gummitutor och sen fastspända mot bärarmarna med klammer. Du har väl samma lösning på R5-orna? Gummitutorna har jag haft loss och tittat på, dom ser helfina ut. Gummiblocken mellan subram och hämmare har däremot sprickor.
Kollade igen och det klonkar nånstans runt styrstag / styrväxel om jag bankar med näven på hjulets bakkant. Men det är hopplöst hitta exakt var...
Kollade igen och det klonkar nånstans runt styrstag / styrväxel om jag bankar med näven på hjulets bakkant. Men det är hopplöst hitta exakt var...