Hur tar jag bort dörrfoder? Dörr i baklås.

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
miapia1000

Hur tar jag bort dörrfoder? Dörr i baklås.

Post by miapia1000 »

Hej

Jag har en scenic -98 och höger bakdörren har gått i baklås. Den går inte att öppna varken inne- eller utifrån. Hur tar jag bort dörrfodret? Har hittat två skruvar längst ner, en skruv i i "skålen" och en vid dörrhandtaget. Alla dom har jag skruvat bort. Nu vet jag inte hur man tar bort fönstervredet. Och hur jag därefter? Behöver verkligen hjälp. Tacksam för snabbt svar, med fyra barn som ska in i bilen varje dag är det KATASTROF!
Vänliga hälsningar från Mia
Erik R19

Post by Erik R19 »

På R19 sitter dörrklädseln fasttryck med små plastsnäppen runt kanten förutom kletig klistermassa, det är nog samma fortfarande. Börja nertill och bänd försiktigt under kanten. Vill den inte släppa så får du leta efter fler skruvar... Varmt väder är att föredra, det minskar risken att snäppena går av.
När alla clips är loss lyfter man lite och hakar ur sidan i överkant. Vevarna brukar vara fasttryckta på axeln men det kan förekomma clips på axeln eller skruv dold under nån losstagbar dekorationsbit mitt för axeln.
miapia1000

Post by miapia1000 »

Jag har provat att "stressa" fönstervredet lite med att bända med en skruvmejsel där axeln går in i dörren. Jag tyckte jag tog i ordentligt men inget hände. Lite rädd för att knäcka något. Ska jag bända hårt som attan, eller?
Erik R19

Post by Erik R19 »

jag vet inte riktigt hur det är gjort på de nyare bilarna... Hallå! Nån Scenic-ägare som vet?
Lite lagom värme brukar göra underverk med kärva plastsnäppen, borde funka på veven med... Hårtork?
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Erik R19</i>
<br />jag vet inte riktigt hur det är gjort på de nyare bilarna... Hallå! Nån Scenic-ägare som vet?
Lite lagom värme brukar göra underverk med kärva plastsnäppen, borde funka på veven med... Hårtork?
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">
Det är därför man skall låta dom som kan svara,alla bilar ser inte ut som en gammal R19 tänk på det.........
Thomas_A

Post by Thomas_A »

Tog bort dörrfodret häromveckan. Sitter med skruvar som du säger, sedan dörrclips. En fet gummimassa som tätning. Gjorde det för att inspektera plåten och ev rostangrepp (men det var rent).

Fönsterveven kan sitta lite, och jag vågar inte säga hur mycket man ska ta i. Men jag fick loss min iaf.
Post Reply