Hej hopp, xenonlamps byte..
Moderator: Forumpolisen
Hej hopp, xenonlamps byte..
Hej på er!
En kort fråga: Är det sant det som står i instruktionsboken att man "ovillkorligen måste lämna in bilen på en auktoriserad Renault-verkstad" för att byta halvljus-lampan för att det krävs en speciell teknik?
Jag blev feg nu och tänkte att det är bäst att fråga någon innan jag ger mig i kast med det.
Tacksam för svar//Claes.
En kort fråga: Är det sant det som står i instruktionsboken att man "ovillkorligen måste lämna in bilen på en auktoriserad Renault-verkstad" för att byta halvljus-lampan för att det krävs en speciell teknik?
Jag blev feg nu och tänkte att det är bäst att fråga någon innan jag ger mig i kast med det.
Tacksam för svar//Claes.
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Tony</i>
<br />är du säker på att det är lampan och inte styrningen till den.....
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">
Man måste ta bort kofångaren för att byta Xenon lamporna och det är lite bökigt. Sen är det så att man ska koppla bort batteriet eftersom du annars kan få i dig upp till 30.000volt växelström (det är INTE som tändspänning som många tror, utan att frekvensen på Xenon strömmen vid start påverkar hjärtat direkt) som får ditt hjärta att stänga av direkt?Bortsett från det så är det lätt att byta, men det är som Tony skriver att ofta är ballasten gången.
<br />är du säker på att det är lampan och inte styrningen till den.....
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">
Man måste ta bort kofångaren för att byta Xenon lamporna och det är lite bökigt. Sen är det så att man ska koppla bort batteriet eftersom du annars kan få i dig upp till 30.000volt växelström (det är INTE som tändspänning som många tror, utan att frekvensen på Xenon strömmen vid start påverkar hjärtat direkt) som får ditt hjärta att stänga av direkt?Bortsett från det så är det lätt att byta, men det är som Tony skriver att ofta är ballasten gången.
Okej, blir ändå lite förbryllad över det här med kofångaren... efter att jag tog bort skyddskåpan, halsen till spolarvätskan och locket till lampan tyckte jag mig se någon typ av lamphållare som man borde kunna ta loss, men men, så är jag ju ingen mekaniker heller.
Tackar så mycket för upplysningarna, ska ta dom på alllvar.
När det gäller styrningen till den så tror jag inte att det har med det att göra för lampan har hållit i drygt 4 år nu så den bör väl ha gjort sitt. Väntar bara på att den andra också ska lägga av..
Tackar så mycket för upplysningarna, ska ta dom på alllvar.
När det gäller styrningen till den så tror jag inte att det har med det att göra för lampan har hållit i drygt 4 år nu så den bör väl ha gjort sitt. Väntar bara på att den andra också ska lägga av..
- fruktsallad
- Posts: 169
- Joined: 09 Apr 2005, 15:19
- Location: Uppsala
- Contact:
Bytte precis på min bil lampan själv..
VAr inte så svårt..
CHH sa att det skulle ta ungefär 45 minuter att fix och det tog för mig..
Mycket beroendet på att jag fick problem med bygeln.
Men svårt är det inte..
Och som dom andra säger så ta av batteri polen.
Lamporna är dock dyra..
Volvo 1039 kr...
Biltema 700 kr har jag för mig..(köper själv helst inte lampor där vet inte kvaliten)
VAr inte så svårt..
CHH sa att det skulle ta ungefär 45 minuter att fix och det tog för mig..
Mycket beroendet på att jag fick problem med bygeln.
Men svårt är det inte..
Och som dom andra säger så ta av batteri polen.
Lamporna är dock dyra..
Volvo 1039 kr...
Biltema 700 kr har jag för mig..(köper själv helst inte lampor där vet inte kvaliten)
Jag är inte så snabb av mig så jag har inte hunnit byta lampa ännu men däremot fick jag några nya frågor: Vad händer när man kopplar på batteriet igen? Visst behöver man en upplåsningskod till orginal bilstereon? Jag fick ingen sådan men den kanske finns hos Bilbolaget... Och finns det något annat som kan inträffa?
Tack
Tack
- fruktsallad
- Posts: 169
- Joined: 09 Apr 2005, 15:19
- Location: Uppsala
- Contact:
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by fruktsallad</i>
<br />Om det är styrningen så blir det dyrt..
-HAr för mig att relät(ballasten) som tydligen ibland kan gå sönder kostar 4000 kr.
D.v.s om det nu är det.
Jag hadde turen och fick det på garantin.
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">
Det finns "pirat för 1000-1500 /Chh
<br />Om det är styrningen så blir det dyrt..
-HAr för mig att relät(ballasten) som tydligen ibland kan gå sönder kostar 4000 kr.
D.v.s om det nu är det.
Jag hadde turen och fick det på garantin.
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">
Det finns "pirat för 1000-1500 /Chh
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Erik R19</i>
<br />Vad nöjd jag är med gammalmodiga H4 lampor egentligen, i med nya varje höst för ett par tior per styck så lyser det fint igen!
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">
Då har du inte testat xenonlampor då, dom lyser fett,3ggr mer ,dom är fan värda priset,när man kollar på andra lampor som folk har undrar man varför dom har gula lampor i sina strålkastare...nu vill jag bara ha exenon helljus åxå så är jag nöjd,finns ljusdramper med sådana nu men dom kostar enormt mycket...
<br />Vad nöjd jag är med gammalmodiga H4 lampor egentligen, i med nya varje höst för ett par tior per styck så lyser det fint igen!
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">
Då har du inte testat xenonlampor då, dom lyser fett,3ggr mer ,dom är fan värda priset,när man kollar på andra lampor som folk har undrar man varför dom har gula lampor i sina strålkastare...nu vill jag bara ha exenon helljus åxå så är jag nöjd,finns ljusdramper med sådana nu men dom kostar enormt mycket...