Ventiljustering -Clio 92
Moderator: Forumpolisen
Ventiljustering -Clio 92
Bilen hade börjat låta som en disel så i helgen, med bladmåttet i högsta hugg skruvade jag av topplocket.
Försökte ställa in ventilerna så bra som möjligt, men jag märkte att det var riktigt svårt. Fick olika värden hela tiden.
Är detta ett förekommande faktum, eller är det bara gamla clio? Förre ägaren sa att även han hade haft problem med att ställa in.
Man lossar justeringsmuttern kollar, avståndet, spänner mutter, snurrar motorn ett var, kollar igen...och då är värdet ett annorlunda.
Vad beror detta på?
Fick trots allt motorn att låta mycket bättre än innan.
//Boriz
Försökte ställa in ventilerna så bra som möjligt, men jag märkte att det var riktigt svårt. Fick olika värden hela tiden.
Är detta ett förekommande faktum, eller är det bara gamla clio? Förre ägaren sa att även han hade haft problem med att ställa in.
Man lossar justeringsmuttern kollar, avståndet, spänner mutter, snurrar motorn ett var, kollar igen...och då är värdet ett annorlunda.
Vad beror detta på?
Fick trots allt motorn att låta mycket bättre än innan.
//Boriz
Vad har du för clearance 0,15 insug 0,20 utblås?
Pröv så här
1:ans utbås fullt öppen. kontrl. 1:ans insug. Kontrl. 4.Ans utblås
3 4 2
4 2 1
2 1 3
ha kvar bladmåttet medan du drar åt låsmuttern kontrolera sedan att bladmåttet löper lätt
Jag vet inte om det är självjusterand ventiler, då är det en amnnan femma.
HD
Pröv så här
1:ans utbås fullt öppen. kontrl. 1:ans insug. Kontrl. 4.Ans utblås
3 4 2
4 2 1
2 1 3
ha kvar bladmåttet medan du drar åt låsmuttern kontrolera sedan att bladmåttet löper lätt
Jag vet inte om det är självjusterand ventiler, då är det en amnnan femma.
HD