Kamremsbyte - Auktoriserad verkstad

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Spiff
Posts: 597
Joined: 08 Dec 2002, 14:27
Location: Karlskrona/Hasslö

Post by Spiff »

Alla pratar om hur dyrt det är att byta kamrem, varför pratar ni inte om hur dyrt det blir om man inte byter?? Eller hur dyrt blir det om man gör att själv och det går åt H-vete...

Så det är nog nått man med borde tänka på...
User avatar
Falk
Posts: 1091
Joined: 29 Apr 2003, 22:33
Location: Bromma
Contact:

Post by Falk »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Spiff</i>
<br />Alla pratar om hur dyrt det är att byta kamrem, varför pratar ni inte om hur dyrt det blir om man inte byter?? Eller hur dyrt blir det om man gör att själv och det går åt H-vete...

Så det är nog nått man med borde tänka på...
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">
Dyrt är det... Och det blir ännu dyrare att reda ut en ventilsallad.
Självklart ska man inte ge sig på att byta kamrem om man inte tvärsäker på vad man håller på med.

Men 13000:- för ett rembyte är väl ändå lite väl magstarkt... Tror nog vi konsumenter i långa loppet tjänar på att kämpa mot verkstäder med sådan prissättning och mot konstruktioner som kostar sådana pengar att underhålla... [xx(]
User avatar
mjaak
Posts: 81
Joined: 14 Apr 2004, 00:52
Location: Ronneby, Sweden

Post by mjaak »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Spiff</i>
<br />Alla pratar om hur dyrt det är att byta kamrem, varför pratar ni inte om hur dyrt det blir om man inte byter?? Eller hur dyrt blir det om man gör att själv och det går åt H-vete...

Så det är nog nått man med borde tänka på...
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

Du har rätt i det du säger spiff !

Visst det kostar mycket ... Men sen så ska ju visserligen verkstan ha lite med tanke på om det skulle bli ett kamremras efter bytet ... Det är nog ingen billig historia att fixa ...

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by mjaak</i>
<br />
Men nu har det dykt upp ett litet problem ... När jag varvar ut på ettan så känns det som att motorn rör sig för mycket så att drivningen hackar ... Kan detta ha med att göra att de inte fick fast allt riktigt efter bytet ?? För bilen uppförde sig inte så innan jag lämnade in den !!

Nån som har något förslag på vad det kan va ... Jag själv tror att det är ett motorfäste som inte sitter fast riktigt...
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

Har snackat med han som gjorde servicen, och han tror att det kan vara ett gummifäste som spruckit, något under bilen typ länkarm, spindelled eller liknande, eller att framvagnen är "felkalibrerad" ... Vad tror ni ???
User avatar
Magnus Bjelk
Posts: 162
Joined: 09 Dec 2002, 10:07
Location: Malmö
Contact:

Post by Magnus Bjelk »

Tacka vet jag kamkedja, det är grejer det!

På min R12:a satt det en påsvetsad plåt på utsidan av kamkedjekåpan.
När jag hörde med förra ägaren visade det sig att vid 30-40 000 mil ungefär så börja det läcka kraftigt från kåpan. Det var kedjan som var så förlängd av slitage att den fräst hål på kåpan innifrån!
Motorn gick fortfarande, även om det kanske rasslade lite mer än vanligt.
Kedjan byttes för några hundringar och en plåt täppte till hålet...

Säg att det, mycket högt räknat, kostar 3000 kr att byta kedja på en R12:a så får man ut 10 mil per krona kamdrivning (30 000 mil per kedja)
Jämför det med en modern bil som kostar 10 000 per 6 000 mil (eller är det bara 4 000?) Man kommer bara en halv mil per krona...
Spiff
Posts: 597
Joined: 08 Dec 2002, 14:27
Location: Karlskrona/Hasslö

Post by Spiff »

Det är inte verkstaden som sätter priserna utan Renault själva så klga inte på verkstäderna... Varför det skiljer i pris beror ju på att vissa tar ut mer kr/tim än vad andra gör..

Visst kan man och vet vad man gör så varför inte ge sig på att byta rem tycker bara det skulle vara lite svårt då renault motorerna i alla fall dom nya är rätt känsliga med hur spänd remen blir det det har man ett special verktyg till att kolla med...
Sasj
Posts: 20
Joined: 25 Nov 2004, 10:36

Post by Sasj »

Det som är så $?£(#/¤/%¤(#"/#=) sanslöst är det faktum att det kan skilja upp till 550 kr per arbetstimme mellan två olika auktoriserade verkstäder. I Västerbotten (jag bor i Umeå) finns denna skillnad, Bilbolaget (Volvo, Renault) i Umeå sägs enligt uppgift ta 1.150 kr per arbetstimme. (Helt ofattbart om det stämmer....hoppas jag har hört fel....) Det finns verkstäder i inlandet 20 mil bort som debiterar 600 kr per timme.

Hmmmmmm undrar var jag byter kamrem etc nästa gång???[;)] De pengar som den perverst dyra bensinen kostar vinner man LÄTT igen på timdebiteringarna.

Låt oss förena oss mot de vidriga drakarna, låt oss gynna de mindre, men säkert lika kompetenta verkstäderna.
Spiff
Posts: 597
Joined: 08 Dec 2002, 14:27
Location: Karlskrona/Hasslö

Post by Spiff »

Hörde av nån att kostanden på en vanlig volvo service kan skilj apå över 1000 spänn mellan stor stad och mindre tätort... Och med vanlig service men jar olja och filter bara en srevice som typ tar runt en och en halv timme... Fan sjukt att det ska vara 1000 kr dyrare/billigare för en sån grej bara man åker nån annan stans...
jamofix
Posts: 40
Joined: 24 Apr 2005, 11:00

Post by jamofix »

Har tyvärr ingen aning men ngt måste ha hänt efter du lämnade in den... Själv så lämnade jag in min fd.bil,seat ibiza :o( på kamremsbyte hos mekarna på jobbet, killen tog 1300 plus han bytte kopplingsvajer, visserligen hade jag delarna redan men bra pris..
Lars
Posts: 61
Joined: 28 Jan 2003, 19:50

Post by Lars »

Angående "knackande" ljud vid acceleration, främs på ettans växel. Jag har haft det säkert fem ggr. Första gången det hände var under garantitiden och då "justerade" verkstaden läget på motorn. Tydligen var det grenröret/avgasröret som tog i pga att motorn rör sig mycket. Detta oljud har sedan kommit tillbaka vid olika tillfällen men då har jag fixat det själv med hjälp av vänliga renaultkollegor :) Motorfästet vid växellådan är tydligen den största boven, kolla så att inte bulten är av.
Mezzo
Posts: 19
Joined: 23 Mar 2005, 21:09

Post by Mezzo »

Intressant grej är att enligt Renault i UpplandsVäsby så står det i deras papper att 6000mils servicen inte innefattar byte av kamrem, det bytet ska ske i 12000 mils servicen först. Vilket fall som helst så fick jag 13857Kr som pris på 12000 mils servicen.
User avatar
Falk
Posts: 1091
Joined: 29 Apr 2003, 22:33
Location: Bromma
Contact:

Post by Falk »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Mezzo</i>
<br />Intressant grej är att enligt Renault i UpplandsVäsby så står det i deras papper att 6000mils servicen inte innefattar byte av kamrem, det bytet ska ske i 12000 mils servicen först. Vilket fall som helst så fick jag 13857Kr som pris på 12000 mils servicen.<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">
12000mil ELLER 5år är det väl som gäller.

(Jag grävde lite i det där förut, jag TROR att det funnits en 6000mil/5år rekomendation en gång i tiden... Bl.a. i Autodatas-rekommendationer står det 12000mil för "vanliga" Clio, men 6000mil för Clio med F4R motor. Har för mig att jag skrivit det här tidigare på forumet...)
Mezzo
Posts: 19
Joined: 23 Mar 2005, 21:09

Post by Mezzo »

Ok, lite mer intressant är att vid 6000 mil så river de ner motorn så att de kan byta drivrem bla.
Den servicen kostar 5-6 tusen. Då kan man ju tycka att när motorn är riven så mycket så kan det väl
inte kosta så mycket mer att göra ett tillägg på att byta kamremmen också.
Döm om min förvåning då tillägget gör att det totalt kommer att kosta mer än 12000 mils servicen???
Lite skum pris sättning. Jaja, bara det blir gjort.
Post Reply