Drivaxel Clio -99 1.2

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
usur

Drivaxel Clio -99 1.2

Post by usur »

Jag har stora problem att få min drivaxel bytt på tjejens clio.
Jag köpte en hos auto france men två verkstäder jag har lämnat in den på säger att de ser direkt att det är fel drivaxel och att den aldrig kommer att passa.
Auto france å sin sida säger att det borde passa, folk som säger att det är fel brukar se att det stämmer då de börjar riva isär den gamla.

Den senaste verkstaden jag lämnade in bilen på bad jag försöka få tag i en axel och om den passar så tar jag väl den istället och skickar tillbaka den jag fått från auto france.
Två veckor senare har de fortfarande inte fått tag i en axel och kan inte få ett leveransbesked.

Finns det någon som hållt på med drivaxlar som kan titta på bilderna på länken nedan.
Där finns både bilder på hur det ser ut på bilen och hur auto france drivaxeln ser ut.

Det jag skulle vilja veta är om ni tror att axeln från af passar.
I så fall ber jag verkstaden riva isär det och även om de inte tror att den kommer att passa.
I värsta fall får de väl sätta tillbaka den gamla så jag kan åka därifrån men det vore ju trist att betala för jobbet två gånger.

Bilderna finns på
http://www.swedb.se/images/Clio/index.html

All hjälp uppskattas.

Fredrik
Erik R19

Post by Erik R19 »

Kollar i min R19-haynes, där talar dom om två olika typer av innerknut på höger drivaxel. Dels RC490-type som liknar den du redan har, dels GI62-type som ser på pricken ut som den nya.
Dessvärre står det inte ett ord om huruvida dom är utbytbara... Det kan vara så att den ena är robustare och används i kombination med större motorer medan den andra är billigare [;)]
Prova ring reservdelar på en Volvo-verkstad och fråga om det är nån skillnad, passa på att kolla pris o leveranstid
Har du försökt mäta längden på drivaxeln, jag gissar att den kan vara olika mellan clio-megane osv. Själv har jag bara meckat med vänster drivaxel
usur

Post by usur »

Volvo kunde inte svara på vilken axel det skulle vara om inte jag kunde svara på vilken växellåda det var och den märkplåten är borta.
De skulle försöka få reda på det via frankrike men jag har inte hört något än.
Kollar man mekonomen så finns det bara en variant för den här årsmodellen och motorn men hur kan volvo inte veta vilken det är???
Blir väl att lämna in den på volvo ändå. verkar omöjligt att få klarhet vad det ska vara för axel.
Auto france skulle höra av sig i morgon då de fick en leverans med drivaxlar så de kunde jämföra med mina bilder om det var rätt axel eller inte.

Det finns inte någon som vet om en verkstad i stockholmsområdet som handlar av autofrance? Om de känner varandra kanske de kunde lösa det enklare.

Fredrik
h.kjellin

Post by h.kjellin »

Det Benny på Autofrance inte vet om Renault brukar inte vara värt att veta!
Post Reply