Remskivebult gängriktning R19
Moderator: Forumpolisen
Remskivebult gängriktning R19
Jag ska byta kamrem men bulten på remskivan sitter orubbligt...
Så slår det mig att den kanske är högergängad, har för mig att det förekommer på skotermotorer. Nån som vet[?]
I Haynes står inget nämnt om baklängesgänga så det luktar normal vänstergänga, trist bara att dra av bulten om det nu inte är så [|)]
R19 1.8 GTS -90 dvs F3N eller om den nu heter F2N motor
Så slår det mig att den kanske är högergängad, har för mig att det förekommer på skotermotorer. Nån som vet[?]
I Haynes står inget nämnt om baklängesgänga så det luktar normal vänstergänga, trist bara att dra av bulten om det nu inte är så [|)]
R19 1.8 GTS -90 dvs F3N eller om den nu heter F2N motor
okej, tack! Jag får väl fortsätta dra i den "vanliga" riktningen..
Finns det något bättre sätt att hålla fast vevaxeln än att sätta en mejsel i startkransen som nu Haynes föreslår. Det känns som om tänderna skulle kunna gå av. Sen blir det ju ett hiskeligt vridmoment över hela vevaxeln, känns inte bra...
Det ska ju gå att låsa vevaxeln med en pinne instoppad i ett hål i blockets framsida in i en motvikt men det blir väl knappast mer stryktåligt än mejsel i startkransen?
Finns det något bättre sätt att hålla fast vevaxeln än att sätta en mejsel i startkransen som nu Haynes föreslår. Det känns som om tänderna skulle kunna gå av. Sen blir det ju ett hiskeligt vridmoment över hela vevaxeln, känns inte bra...
Det ska ju gå att låsa vevaxeln med en pinne instoppad i ett hål i blockets framsida in i en motvikt men det blir väl knappast mer stryktåligt än mejsel i startkransen?
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Erik R19</i>
<br />okej, tack! Jag får väl fortsätta dra i den "vanliga" riktningen..
Finns det något bättre sätt att hålla fast vevaxeln än att sätta en mejsel i startkransen som nu Haynes föreslår. Det känns som om tänderna skulle kunna gå av. Sen blir det ju ett hiskeligt vridmoment över hela vevaxeln, känns inte bra...
Det ska ju gå att låsa vevaxeln med en pinne instoppad i ett hål i blockets framsida in i en motvikt men det blir väl knappast mer stryktåligt än mejsel i startkransen?
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">tror du att vevaxeln skulle kröka sig om du håller i svänghjulet och försöker lossa remskivan..[:D][:D]dom är lite tåligare än så,det är inget gummiband..
<br />okej, tack! Jag får väl fortsätta dra i den "vanliga" riktningen..
Finns det något bättre sätt att hålla fast vevaxeln än att sätta en mejsel i startkransen som nu Haynes föreslår. Det känns som om tänderna skulle kunna gå av. Sen blir det ju ett hiskeligt vridmoment över hela vevaxeln, känns inte bra...
Det ska ju gå att låsa vevaxeln med en pinne instoppad i ett hål i blockets framsida in i en motvikt men det blir väl knappast mer stryktåligt än mejsel i startkransen?
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">tror du att vevaxeln skulle kröka sig om du håller i svänghjulet och försöker lossa remskivan..[:D][:D]dom är lite tåligare än så,det är inget gummiband..
Jag hälsade på hos en verkstad där dom hade mutterdragare så nu är problemet löst!
Det höll på att bli katastrof på hemvägen, tänkte åka 5 km hem med fingerhårt åtdragen bult. Den laddar inte konstaterade verkstadskillen när han körde backade ut bilen. Hmm konstigt tänkte jag, bäst att kolla. Jo då hade ju bulten gängat ut sig rejält, remskivan slirade så varken vattenpump eller generator gick och dessutom började kamremmen klättra ut från tandhjulet... huuhhh...
Det höll på att bli katastrof på hemvägen, tänkte åka 5 km hem med fingerhårt åtdragen bult. Den laddar inte konstaterade verkstadskillen när han körde backade ut bilen. Hmm konstigt tänkte jag, bäst att kolla. Jo då hade ju bulten gängat ut sig rejält, remskivan slirade så varken vattenpump eller generator gick och dessutom började kamremmen klättra ut från tandhjulet... huuhhh...