Clio Junior - Markus Nordenström - 2005

Babbla om allt eller inget här som inte passar in någon annanstans

Moderator: Forumpolisen

kmfdm

Post by kmfdm »

Qul att det går bra för dig!
Kanske man får se dig i en F1 bil nån gång, eller är det inte den stora drömmen?
Snygg bil åxxå [:D]
Norden
Firstname: Mattias
Surname: Nordenström

Post by Norden »

Tjoh!

Markus läser inte här, men jag pratade precis med honom och han kör hellre standardbil än formelbil säger han. Så känns det nu, han har inte testat formelbil men det lockar inte speciellt heller. Skulle han bli erbjuden ett kontrakt för F1 skulle han väl knappast tacka nej, men hjärtat slår mer för standardbilar och DTM är högsta drömmen just nu.
Norden

Post by Norden »

<i>Rapport och lite bilder från andra racehelgen 14-15/5:</i>

I helgen avgjordes deltävling 3 och 4 i Renault Junior Cup på Karlskoga motorstadion. Jag kom dit med två andraplatser från Kinnekulle i bagaget, samt en total andraplats i tabellen.

På fredagens friträningar förbättrade jag mina tider med ungefär en halvsekund per pass, men var aldrig nere på så låga tider som banrekordet jag själv innehar med R5:an.

Lördagen började med ett kval som ger startuppställningen till första racet, i vilket bästa tiden bestämmer startuppställning till söndagens race. Jag hade länge en andra tid, men fick till ett bra varv på 1.26.075, vilket är precis under det snabbaste jag kört med R5:an. Andra tid tog Ted Brink på 1.26.332 följd av brodern Tobias på 1.26.982.

I första racet behöll jag ledningen efter starten, tätt följd av Ted. Det var riktigt tätt det första varvet som vi åkte jämsides större delen av, till slut släppte Ted av och lade sig bakom mig. Det var så tätt mellan bilarna att backspegeln vek sig ? men inga skador på bilen i övrigt. I inbromsningen till en skarp kurva på baksidan (Ejes) bromsade Ted på sig och smällde in i min bil, vilket resulterade i att jag fick sladd vilken jag höll på att reda ut när jag fick ett par smällar till och snurrade runt.
Jag kom upp sist och började jaga ikapp direkt och kunde bjuda på en hyffsad uppkörning till det femte varvet då Daniel Blomqvist bromsat på sig efter rakan och satt sig i sandfållan och Safety Car kom ut. Efter två varv bakom safety car startade vi igen, jag missade tyvärr en växling och några bilar körde genast om mig. Jag jagade om dom ganska omgående och var uppe på tredje plats när racet rödflaggades.
Efteråt stod det klart att dom räknade målgången varvet innan, då låg jag fyra. Efter att Ted Brink bestraffats med 30 sekunders tidstillägg på grund av ojuste körning stod jag som trea. Något som var extra roligt var att Andreas Ahlberg, vars bror Jocke slutade tvåa förra året, kunde stiga högst upp på pallen. Tvåa blev Tobias Brink.

Till söndagens tävling startade jag trea efter Ted och Tobias. Efter starten hängde jag på Ted upp på andra plats. Jag skuggade honom hela racet och vi hade några närkontakter när både jag och Ted gjorde små misstag. Bland annat lyckades jag bromsa på mig som Ted gjorde under lördagens race men istället för att gasa på och trycka runt honom backade jag av och lät honom fortsätta. Så på sista varvet fick jag en lucka i kurvan efter rakan och jag slängde mig genast in där, när jag trodde jag var förbi vred Ted in sin front i min bakdörr, det var dock inget allvarligt utan jag kunde fortsätta köra normalt och höll ledningen in i mål. Precis i hasorna kom Ted och trea slutade Tobias.

Efter denna deltävling leder jag med 43 poäng före Tobias Brink på 39 poäng och Ted på tredje med 38 poäng. Men än är det många tävlingar kvar och nästa går i Norge på Rudskogen, den 11-12 juni!

Till denna tävlingen hade vi fått i kamerafästet så vi filmade racen, videon kommer upp när vi lyckats överföra det till datorn.

Audi A4 Quattro, ex STCC
Image

Ford Mondeo, ex STCC
Image

Markus skruvar rattstångsinfästning
Image

Starten i lördagens race
Image

Ärevarv. Från vänster: Tobias Brink trea, Markus Nordenström etta, Ted Brink tvåa
Image

Äntligen överst!
Image

Dubbel uppsättning pokal och blommor
Image

<i>Nya fälgar inhandlade</i>

OZ Superturismo GT. 14x6" som reglementet säger är max höjd och bredd. Kommer att användas vid regn.

Image
Image
Image
Image
kmfdm

Post by kmfdm »

Grattis till 1:a platsen!
När och var kör ni nästa gång???
V 24, mellan 13-19/6, inget på G då?
Norden

Post by Norden »

Tackar! :)

Nästa gång är på Rudskogen i Norge, 11-12/6.
14:e Juni - bankörning i Anderstorp.
15:e Juni - träning i Falkenberg.
Därefter ledigt till den 2-3 Juli då nästa tävling går, var är ännu ej fastställt.

Edit: 18-19 är det STCC på Scandinavian Raceway (Anderstorp). Det måste man ju spana på [:I][:)]
kmfdm

Post by kmfdm »

STCC...är det dyrt att köpa biljetter?
Det är ju en bit att åka från GBG, men så länge som man får nöja sig med soffan som åskådarplats på F1 tillställningarna kanske det kunde vara "värt att börja i liten skala"...Hmm, får undersöka saken.
Kör inte Edward Sandström i STCC för Volvo?
Norden

Post by Norden »

Prisinformation:
Lördag entré 120 kr
Lördag läktare gratis
Söndag entré 220 kr
Söndag läktare 150 kr
Weekend entré 300 kr

Förköp av biljett: http://www.ticnet.se/Entry?S=STCCAND&E1 ... 00&E2=alla

Mer info: www.stcc.se och www.arc.nu

Edward kör Volvo i STCC ja. Jag (Mattias) tävlade mot honom i R5 1997 :)
kmfdm

Post by kmfdm »

Anderstorp var visst inte så långt från GBG [:)]
Snokade lite på stcc:s hemsida.
Överkomliga priser - nästan gratis [;)]
Helt klart intressant. Vilken dag är bäst att gå? Lördag eller söndag? Vilken plats skall man ha för att kunna skjuta bra bilder?
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

om man kollar vad som händer och vilket pris som är högst så antar jag att det är söndagen som är rätt dag,Söndag;

9.40-9.55 Warm up SS 600
10.10-10.25 Race 2 Formel Renault
10.35-10.50 Race 2 Radical
11.00-11.30 Sponsor aktiviteter på banan
11.40-12.10 Gridshow
12.30-13.50 Race 1 o 2 STCC
13.30-13.50 Race SS 600
14.00-14.15 Race 2 S60/S40
14.25-14.40 Race 2 JTCC
14.50-15.05 Race 2 Porsche
15.20-15.45 Final STCC
16.00-16.15 Race 2 Ferrari
det beror ju lite på vad man vill se..
Norden

Post by Norden »

Som Tony skriver, Söndagen är dagen då det händer grejer :)

För att skjuta bra bilder... Tja, innerplan kanske inte är så dumt då? Vet inte vilka läktare som står kvar för tillfället. Kanske står mer på ARC´s hemsida, ska ta ett kik när jag är ute på mossen nästa gång. Tar hela tio minuter för mig att åka dit från föräldrarna :P
kmfdm

Post by kmfdm »

Det var nära! 10 min...Då vet du hur det är med övernattningsmöjligheter i den delen av Svea Rike åxxå? Säg bara inte High Chaparral [;)] för där var det inte sköna sängar [xx(]
Formel Renault låter ju [:p]
Norden

Post by Norden »

Filmer inifrån Markus bil. Gelleråsen är banan det körs på.

Format: .wmv

Högerklicka, Spara länk/mål som.

Race 1 Karlskoga, Lördag 47MB
Race 2 Karlskoga, Söndag 40MB
fruktsallad

Post by fruktsallad »

Intresant bilder..
Mycket trevligt..*LER*
Norden

Post by Norden »

<i>Rapport och lite bilder från tredje racehelgen 11-12/6</i>

För första gången någonsin skulle juniorerna tävla utomlands, närmare bestämt på Rudskogen i Norge. Vi äntrade tävlingsområdet rustade med ett nytt tält - det fjärde för året!

Under friträningarna rådde vi Markus att bara känna på banan och lära sig hitta runt. Kändes ändå som om han var en av de snabbare ute på banan vilket skulle visa sig under Lördagens kval som resulterade i Pole Position följd utav Ted Brink som var endast fyra hundradels sekund bakom, därefter Mårten Hansen som fått riktig fart ute på banan. Passets överraskning stod Andreas Ahlberg för, han låg länge placerad som sjätte/sjunde men på alla sista varvet klippte han till och kom sedan att starta fyra.

Första racet, Lördag:
I första sväng fick Markus en kraftig sladd och tappade fart varefter han blev omkörd av Daniel Kressin på högersidan och Mårten Hansen på vänstersidan. Till nästa högerkurva fick Markus upp farten igen och ligger nu strax före Daniel Blomqvist som valde att vrida vänster trots att svängen går höger (se video). Markus snurrar och blir stående, bilar far förbi och Niclas Olsson hinner inte väja utan de går ihop. Upp som nionde, kör omedelbart förbi Hansen som även han har blivit vänd och Linda Johansson som haft närkontakt och fått fronten kraftigt demolerad.
Nu börjar jakten på fältet. Markus hänger på Daniel Kressin som går om först Tanja Rindeström och senare Andreas Ahlberg. Ett och ett halvt varv senare kör Markus om även Daniel och får strax kontakt med Audun E Larsen och Daniel Blomqvist som fightas. Audun är tuff och slänger in bilen jämsides med Blomqvist i en kurva, de går ihop och tyvärr åker Audun av banan. Efter att ganska enkelt ha kört om Blomqvist ligger Markus nu på andra plats, sexton sekunder bakom ledande Ted Brink. Åt Ted var inget att göra men i mål var skillnaden dem emellan endast 3.6 sekunder.

Fullständiga resultat, Lördag 11/6 -->>

Andra racet, Söndag:
Ted Brink startar i Pole då han satte snabbaste varvtiden under Lördagsracet med Markus som tvåa. I starten klämmer sig Daniel Kressin förbi Markus som snurrar på samma ställe som under förra racet (om han snurrade själv eller fick hjälp vet han inte). Även denna gång var det Niclas Olsson som inte hann se Markus som felparkerat utan åker i fronten på Markus. Båda kan fortsätta, Niclas uppsöker genast depån för att få igen dörren som öppnas efter smällen. Markus märker snabbt att det är något på tok med bilen då han snurrar flera gånger följande varv. Uppsöker senare depå då något skaver, skulle senare visa sig vara skärmen låg emot höger bakhjul. Markus låg resten av racet och åkte ensam, ingen bil i närheten.
Desto mer spännande var det i täten där Mårten Hansen uppvaktade Ted Brink stenhårt och övertog ledningen för en stund. Även Daniel Kressin var snabb denna dag och fightades med de övriga två.
En bit ner hade Linda Johansson fått fart och körde ikapp och även förbi Andreas Ahlberg som tog det lugnt i vätan.
Tobias Brink som inte närvarat under helgen förrän till Söndagens race på grund av skolresa gjorde en mastodontuppkörning från sista till andraplats i mål.
Trea i mål blir Mårten Hansen. På sista varvet snurrar Olsson, som satte racets snabbaste varv, och Markus får därmed en placering gratis och slutar åtta.

Fullständiga resultat, Söndag 12/6 -->>

Ted Brink ryckte nu lite i tabellen och ligger 6 poäng före Markus. De återstående racen är nu ännu viktigare än tidigare.

/Mattias Nordenström, Gnosjö 2005-06-17

Peugeot 206
Image

En flock juniorer
Image

Audun E Larssen, R5 (bilen byggd i Gnosjö 98/99)
Image

Andreas Ahlberg, R5
Image

Linda Johansson, R5
Image

Fredrik Egeland, Clio 16V i Fyndbörsen Cup (Kenny Bräcks gamla bil)
Image

9m tält, 7m husbil + en skåpbil av okänd längd
Image

Lotus
Image

Ex STCC-BMW, Camilla Antonssen
Image

Ex STCC-Ford
Image

En drös med gamla STCC-bilar
Image

Audi med turbo
Image

Start, juniorer
Image

Prisutdelning, juniorer
Image
Norden

Post by Norden »

<i>2005-07-17 - Folkracefestival i Vimmerby tillsammans med SBF!</i>

Markus blev ombedd att en dag under det så kallade Semesterracet (folkracefestival anordnad av Vimmerby MS) stå med bilen tillsammans med SBF. Vi valde finaldagen söndag då den dagen har flest besökare.
De sista detaljerna lackerades och monterades på bilen under veckan. Vissa detaljer plockades av för bättring av lack. Bilen polerades och vaxades - putsen var också något många kom att kommentera under dagen i Vimmerby.

Väl på plats var responsen enorm. Alla frågade om bilen, chauffören, sponsorerna samt klassen. Vi hade fullt upp i stort sett hela dagen. Något lugnare var det då heaten kördes men annars rullade dagen på fort.

Under dagen hade jag (Mattias) och Markus hand om en tävling där två lyckligt lottade åskådare fick åka med Robin Körner runt banan i hans rallybil. Övriga uppgifter var att informera om ett Ungdomsforum som äger rum i samband med Svenska Bilsportmässan samt SMSC.

Mycket lyckad dag med många frågor och intresserade personer. Mycket positivt för oss att få visa upp våran bil och sponsorer i något annat forum ibland.

Första tjejen ut att åka med Robin i Golfen
Image

Mattias svarar på frågor och informerar
Image

Så här såg det ut mest hela tiden, folk runt bilen och en ensam Angelica i tältet
Image

Markus har en ledig stund
Image

På hemväg
Image
Post Reply