Väldigt trasslande Laguna II 1,8 Euroline

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Clanica
Posts: 7
Joined: 08 Jul 2005, 12:20
Location: Sweden

Väldigt trasslande Laguna II 1,8 Euroline

Post by Clanica »

Hallå där!
Jag fick nyligen höra talas om detta forum och tänkte kolla en sak med er.
Jag köpte min Laguna årsmodell -02 hos Bilbolaget. Den förra ägaren jobbade på deras ekonomiavdelning och hade den således som firmabil = väldigt väl servad.
Vid köptillfället hade den rullat 5,000 mil.
Den hade bytt hastighetsmätare vid 2,900 mil men i övrigt var allt i toppskick. Nu har vi haft den i 17 månader och kört ytterligare 2,500 mil och råkat ut för följande:
Utnötta styrleder, slutkörda bromsklossar fram. Handbroms-oken har rostat sönder, Torkaren på bakrutan har gett upp (troligtvis p.g.a. vägsalt som sipprat in) Ventilkåpan har börjat fukta, damaskerna, bussningarna och dämparna bak har gett upp så nu smäller det som F-N i minsta lilla gupp. Kanske har jag glömt något men då återkommer jag.
Min fråga är således, Är detta normalt så att vi bara ska bita ihop eller har vi haft en sat--s otur?
Den har aldrig svikit oss motormässigt men ska det fortsätta i den här takten kanske det är läge att byta bort den...
User avatar
chh
Posts: 1451
Joined: 07 Oct 2003, 14:10
Location: överum
Contact:

Post by chh »

Väl servad vet man ju inte eftersom den vid 5000 mil endast har gjort ett oljebyte vid 3000. Du lämnade antagligen in den vid 6000mil ?
Bromsklossar etc är ju inget konstigt vid 7000mil. Dom andra prylarna är ju också slit delar. Bilen kan ha gått hårt som firmabil. Jag vet av egen erfarenhet hur en del behandlar firmabilar.
Utnötta styrleder... kolla volvo, där ryker dom alla 3000mil(på vissa modeller)
Stötdämpare brukar också bytas vid 7000-12000mil allt beroende på körsätt.
Om det är en kombi du har, så brukar torkaren vara lätt och fixa. Har du öppningsbar bakruta ?
Framför dina klagomål till Renault Göteborg, ev kanske du kan få rabatt på en del delar som anses borde hålla längre./Christer
A-K
Posts: 354
Joined: 11 Apr 2004, 19:56
Location: Göteborg

Post by A-K »

Du har väl otur, precis som jag haft med min bil. Den e 3 år gammal, gått 2400 mil o jag har bytt tändstift vid 1400 mil, spjällhus, inloppslufttempgivare, kablage till gaspedal o senast relä till bränsleinsprutningen.
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

Styrleder verkar vara en stor förbrukningsvara på senare tid,detta gäller många bilmodeller.tyngre snabbare och större fälgar/däck har alla bilar,om man jämför med äldre bilar,sedan så har dom nog försökt göra spindellederna billigare istället för bättre...fick byta en spindelled vid 7000mil ,tycker själv det är löjligt tidigt,men så skall det tydligen vara på "nya" bilar..bromsklossar är inte så konstigt,det är bättre att klossarna är slut än att skivorna är det...hur har handbromsoken gått sönder kärvar eller??...
Clanica
Posts: 7
Joined: 08 Jul 2005, 12:20
Location: Sweden

Post by Clanica »

Tack för svaren. Jo det är väl sant att man inte vet hur firmabilar används, risken finns ju att firmabilen inte anses så dyrbar och därför kan användas lite våldsammare. Mina bromsok rostade sönder invändigt vajern och fjädern. Domkärvade till en början men sedan slutade dom helt att fungera.
Bakrutan på min kombi är öppningsbar, Jag har tagit lös inredningen och grävt runt lite. Tänkte kolla med en multimeter om det överhuvudtaget går ström till den. Tittar man under kåpan på själva torkararmen ser det misstänkt rostigt ut... Ska kolla med Göteborg, man kan ju ha tur...
User avatar
chh
Posts: 1451
Joined: 07 Oct 2003, 14:10
Location: överum
Contact:

Post by chh »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Clanica</i>
<br />Tack för svaren.Tänkte kolla med en multimeter om det överhuvudtaget går ström till den. Tittar man under kåpan på själva torkararmen ser det misstänkt rostigt ut... Ska kolla med Göteborg, man kan ju ha tur...
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

Torkar armen sitter bara limmad och pressad i rutan. Själva motorn sitter nere i ?luckan?.
Om du har en euroline så har du automatiska torkare, på dom hände det att reläet la av. Kolla det först. /Christer
kotten
Posts: 1
Joined: 07 Aug 2005, 00:13
Location: Sweden

Post by kotten »

[:)][:)] jo nog är det så med bilar har själv en renault laguna 02:a med lilla motorn [1.6] fel på denna xenon lamporna la av byttes på garanti samt huv vajer. då hade den gått 2700 mil.
Nu är det fel på start knappen, diskett läsaren, bakaxel bussningar vilka det ej finns nån metod ens att byta ännu. hur monterar dom ihop det då man undrar ju har dom byggt bilen på bak axeln_??,,
FAST DEN ÄR RÄTT FIN ÄNDÅ [:D][:D]
Post Reply