Handsfree Laguna ll

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

User avatar
Tomas N
Posts: 152
Joined: 28 Feb 2005, 20:50
Location: Sandviken

Handsfree Laguna ll

Post by Tomas N »

Hej!
Har nyss köpt en laguna -02 och har ej fått handsfreen till dörarna att funka korekt. Volvo har bytt alla givare på dörrarna men det funkar bara ibland. Är det fler på forumet som har samma problem och hur löser man det?
User avatar
chh
Posts: 1451
Joined: 07 Oct 2003, 14:10
Location: överum
Contact:

Post by chh »

det finns 2 antenner, en i bak och en i bilen fram. Kan vara någon av dom som spökar. Är problemet när du låser eller låser upp, eller både och ? /CHrister
User avatar
Tomas N
Posts: 152
Joined: 28 Feb 2005, 20:50
Location: Sandviken

Post by Tomas N »

Det är bara när jag ska låsa upp bilen som det inte fungerar, man får dra i handtaget flera gånger för att det ska fungera. Låser gör den helt utan problem. /Tomas.
User avatar
chh
Posts: 1451
Joined: 07 Oct 2003, 14:10
Location: överum
Contact:

Post by chh »

Man ska inte behöva dra alls i handtaget, på min bil låser den upp så fort du närmar dig handtaget. Om det är dålig mottagning, när jag har parkerat nära en stark sändare kan det bli som du beskriver det, men har bara hänt 2-3ggr på 2år. Jag skulle tippa på att antennen bak har mottagnings problem (om du har lika problem vid alla dörrar) Hur funkar bakluckan eller rutan ? När låser bilen ? Låser den när du är 10meter ifrån den eller direkt när du lämnar den ?
I en del fall har det varit själva kortet, i kortet sitter ett laddbart batteri som laddas när du kör. /CHrister
User avatar
Tomas N
Posts: 152
Joined: 28 Feb 2005, 20:50
Location: Sandviken

Post by Tomas N »

Baklukan funger varje gång jag trycker in handtaget, men sedan är det olika med de andra dörrarna. jag var till Volvo idag, jag pratade med reparatören som bytte sensorerna. Han visade hur de funkade, När man drar i handtaget så påverkas en hävarm som i sinn tur trycker på en "knapp" på baksidan av handtaget. Det verkar som om den inte riktigt når fram alla gånger. Jag ska prata med honom igen om det du nämner om antenner. Bilen låser sig alltid efter cirka fem till tio meter.
/Tomas.
User avatar
chh
Posts: 1451
Joined: 07 Oct 2003, 14:10
Location: överum
Contact:

Post by chh »

Skumt fel, har inte du små röda fyrkanter i dörrarna vid handtagen? Det är någon form av ir/ljus sensor. När jag sätter handen framför sensorerna så låser bilen upp, utan att jag behöver röra handtaget. I bak måste jag trycka knappen till bakluckan eller rutan, där finns ingen sensor. Kanske har vi olika system..
Eftersom din bil låser upp varje gång, i bak + att den låser på ca 5-10M så verkar iaf antennerna vara ok./Christer
User avatar
Tomas N
Posts: 152
Joined: 28 Feb 2005, 20:50
Location: Sandviken

Post by Tomas N »

Var till Volvo idag igen och reparatören var tveksam till att det skulle vara något med antennerna, bilen var för ny tyckte han.
när det är någolunda varmt ute (kring nollan) så verkar det fungera bättre, men det händer inget föränn jag drar i handtaget. Det var 26 minus i morse då fungerade det verklingen inte.christer det stämmer att även jag har de små fyrkantiga röda sensorerna bakom handtagen.
Om du har rutorna nere och går ifrån bilen med kortet, åker rutorna upp då bilen låser?
/Tomas.
User avatar
chh
Posts: 1451
Joined: 07 Oct 2003, 14:10
Location: överum
Contact:

Post by chh »

Hmm har ej testat, men dom åker upp om man håller inne lås knappen på fjärren, det har jag testat. Ska testa om det funkar med handsfree. Jag har läst någonstans att sensorerna för handsfree kunde bli fel konfigurerade i UCH (CF 001) enheten. Be din mek kolla att den är rätt programmerad. En del som har haft problem har kopplat loss batteriet i 10min, sedan har allt funkat.
Du ska INTE behöva dra i handtaget för att bilen ska låsa upp.
När du har haft batteriet urkopplat så nollställer sig radion och el-hissarna. Då får du skriva in ny kod, plus trycka upp och ner el-hissarna i varje dörr så att klämskyddet aktiveras.
Hoppas du får handsfree att lira, för det är en suvve funktion !! [8D]
User avatar
Tomas N
Posts: 152
Joined: 28 Feb 2005, 20:50
Location: Sandviken

Post by Tomas N »

Nu har verkstaden äntligen fixat handsfreen på bilen. Dom bytte ut uch´n och efter det så har allt fungerat som det ska. Det här blev ingen billig affär för volvo, sensorer till alla fyra dörrarna ca 9000:-, uch´n ungefär lika mycket och det hela tog 6 arbetsdagar att fixa. Skönt att jag har 12 månders trygghetsgaranti.[:)]
Christer, det är som du skriver, rutorna går upp om man trycker på låsknappen.
/Tomas N.
User avatar
chh
Posts: 1451
Joined: 07 Oct 2003, 14:10
Location: överum
Contact:

Post by chh »

[:D][:D] Va bra att du fick ordning på det.. Grattis
MrDTS
Posts: 13
Joined: 03 Apr 2005, 20:07
Location: Sweden

Post by MrDTS »

jag måste dra i handtagen för att den ska låsa upp?? undrar om det finns olika system eller att dom är olika programmerade? [:(]

MrDTS
User avatar
chh
Posts: 1451
Joined: 07 Oct 2003, 14:10
Location: överum
Contact:

Post by chh »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by MrDTS</i>
<br />jag måste dra i handtagen för att den ska låsa upp?? undrar om det finns olika system eller att dom är olika programmerade? [:(]

MrDTS
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

Så ska det inte vara, är det så på alla dörrar ?
MrDTS
Posts: 13
Joined: 03 Apr 2005, 20:07
Location: Sweden

Post by MrDTS »

ja på alla, och enligt handboken ska man ta på handtagen för att den ska låsa upp sig!?
kan finnas olika versioner?. Hur funkar era?
Har ej heller nåt laddbart batteri i kortet utan en LI-Mn cr1620 knapp batteri?

MrDTS
User avatar
chh
Posts: 1451
Joined: 07 Oct 2003, 14:10
Location: överum
Contact:

Post by chh »

Nja "ta" och "dra" är ju 2 olika saker, i det fyrkantiga hålet i dörren sitter en sensor som känner att du greppar handtaget, då ska den låsa upp.. innan du drar i det. Har kollat i mina böcker och vad jag kan se finns det inget annat utförande./Christer
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

köpte en laguna touring dci 02 jag har ingen handsfree funktion,för det skall det väl vara försäljaren sa att det bara var det om man hade 3 knappar på kortet,jag har 2st, fast det kanske bara gäller dom som har hansfree på starten åxå.Hur skall det funka om det är ok..verkar vara många 02or med samma fel..
Post Reply