Oljud i framvagn, Megane -02
Moderator: Forumpolisen
Oljud i framvagn, Megane -02
Hej!
Har sökt på forumet utan att finna något som instämmer på mina problem.
Har en Mégane Kombi-sedan -02 som gått drygt 7300 mil.
För någon vecka sedan har det börjat "gneka"/"knaka" i framvagnen då jag vid stillastående vrider ratten/hjulen. Det gnekar mer ju längre ut mot ändläget jag kommer med ratten/hjulen. Jag kan höra gnekandet även då jag vid låga hastigheter svänger, t.ex. vid fickparkering.
Idag bestämde jag mig för att lyssna lite extra noga även vid körning. Jag kom fram till att gnekandet även hörs då jag bromsar till stillastående och får bilen att niga, dvs. inte släpper efter på bromsen precis innan jag stannar.
Samma gnekande uppträder när jag kör över farthinder.
Stötdämparna som börjar bli lagom slitna, eller vad???
Har i och för sig inte märkt att väghållningen har försämrats något.
Bytte till sommardäck (som jag körde på förra året också) drygt en vecka innan oljuden började uppträda, om nu det kan ha någon betydelse!?
Tacksam för hjälp...
/johan
Har sökt på forumet utan att finna något som instämmer på mina problem.
Har en Mégane Kombi-sedan -02 som gått drygt 7300 mil.
För någon vecka sedan har det börjat "gneka"/"knaka" i framvagnen då jag vid stillastående vrider ratten/hjulen. Det gnekar mer ju längre ut mot ändläget jag kommer med ratten/hjulen. Jag kan höra gnekandet även då jag vid låga hastigheter svänger, t.ex. vid fickparkering.
Idag bestämde jag mig för att lyssna lite extra noga även vid körning. Jag kom fram till att gnekandet även hörs då jag bromsar till stillastående och får bilen att niga, dvs. inte släpper efter på bromsen precis innan jag stannar.
Samma gnekande uppträder när jag kör över farthinder.
Stötdämparna som börjar bli lagom slitna, eller vad???
Har i och för sig inte märkt att väghållningen har försämrats något.
Bytte till sommardäck (som jag körde på förra året också) drygt en vecka innan oljuden började uppträda, om nu det kan ha någon betydelse!?
Tacksam för hjälp...
/johan
Fjäderbenslagren kanske är trötta?
Kollade vad såna kostade idag, och frågade hur man vet om fjäderbenslagren är "slut"...Fick beskrivet för mig ungefär
samma symptom som du beskriver. Men - kolla med nån som är
mera erfaren än mig [:)]
Hos autoexperten kostade lager (fabrikat SKF) 230 kr/st
Hos Autofrance 150 kr /st (vet ej fabrikat)
Kollade vad såna kostade idag, och frågade hur man vet om fjäderbenslagren är "slut"...Fick beskrivet för mig ungefär
samma symptom som du beskriver. Men - kolla med nån som är
mera erfaren än mig [:)]
Hos autoexperten kostade lager (fabrikat SKF) 230 kr/st
Hos Autofrance 150 kr /st (vet ej fabrikat)
På bilar med manuell styrväxel blir högra änden på kuggstången torr med tiden och behöver lite smörja för att inte knirka. Men du har väl servo?
Styr och spindeleder är att betrakta som förbrukningsvara på dessa bilar, likaså styrlager. När styrlagren har övergått till rostpulver så brukar bilen börja dra åt något håll vid färd rakt fram. Riktning och styrka växlar...
Styr och spindeleder är att betrakta som förbrukningsvara på dessa bilar, likaså styrlager. När styrlagren har övergått till rostpulver så brukar bilen börja dra åt något håll vid färd rakt fram. Riktning och styrka växlar...