Bromsar?
Moderator: Forumpolisen
Bromsar?
Hej!!
Har ett litet problem med min Clio-02a, det e så att det börjar komma ngt gnisslande ljud fram på bilen när man åker på motorvägen, när jag trycker lite på bromspedalen så slutar det men kommer tillbax hela tiden o när man kör hem från jobbet på 30 sträcka så gnisslar det hela tiden,pinsamt ju:(
Bilen har gått ca 3470mil o den har varit på service för ca 200mil sedan o på jobbet sa mekanikern som jag känner att bromsarna tittade han på o dom var inte slut, kan ng lista ut vad det e för problem??
Tacksam för svar!!
Mvh Tomas
Har ett litet problem med min Clio-02a, det e så att det börjar komma ngt gnisslande ljud fram på bilen när man åker på motorvägen, när jag trycker lite på bromspedalen så slutar det men kommer tillbax hela tiden o när man kör hem från jobbet på 30 sträcka så gnisslar det hela tiden,pinsamt ju:(
Bilen har gått ca 3470mil o den har varit på service för ca 200mil sedan o på jobbet sa mekanikern som jag känner att bromsarna tittade han på o dom var inte slut, kan ng lista ut vad det e för problem??
Tacksam för svar!!
Mvh Tomas
Bendix-bromsar (sitter nog bara på de äldre bilarna) kärvar ofta så att beläggen ligger på och gnisslar.
Girling är bättre men man behöver plocka ur beläggen och göra ren glidytorna ibland, vill man ha det riktigt bra (och få lägsta bränsleförbrukning) bör man nog göra det en gång om året... Lite bökigt, den delen av bromsoket som kolven sitter i måste tas loss.
Kolla att styrpinnarna är lättrörliga och att inte beläggen är snett slitna, det kan få oket att fastna... "byrålådseffekten"
Jag smörjer glidytorna där beläggens kant ligger an mot oket med lite fett, då slipper man rostskador men i stället fastnar smuts. Det är bara att välja!
Verkstan kollar bara att det finns belägg kvar
Girling är bättre men man behöver plocka ur beläggen och göra ren glidytorna ibland, vill man ha det riktigt bra (och få lägsta bränsleförbrukning) bör man nog göra det en gång om året... Lite bökigt, den delen av bromsoket som kolven sitter i måste tas loss.
Kolla att styrpinnarna är lättrörliga och att inte beläggen är snett slitna, det kan få oket att fastna... "byrålådseffekten"
Jag smörjer glidytorna där beläggens kant ligger an mot oket med lite fett, då slipper man rostskador men i stället fastnar smuts. Det är bara att välja!
Verkstan kollar bara att det finns belägg kvar
Ok,tack för tipset iallafall.. Pratade med mek.killen på jobbet o han sa att ev.kunde det bli för varmt o beläggen e för hårda men kör inte hårt med bilen precis, vanlig gubbkörning..men man kunde byta ut dom gamla beläggen o köpa nya o se vad som händer..
Men tycker ngt ligger emot iallafall men han kunde inte se ngt när han gjorde servicen, visst vissa säger bara.. Ska plocka ut grejorna o smörja o se vad som händer!
Men tycker ngt ligger emot iallafall men han kunde inte se ngt när han gjorde servicen, visst vissa säger bara.. Ska plocka ut grejorna o smörja o se vad som händer!