Talande alarm
Moderator: Forumpolisen
Talande alarm
Hej!
Jag har just köpt en direktimporterad Laguna 3,0 2002 från Belgien.
Verkar vara en mycket bra bil...men larmsystemet har ovanan att prata Franska med mig.[?]
Franska var tyvärr mitt absolut sämsta ämne i skolan så nu undrar jag om det går att på ett enkelt sätt programmera om den till Engelska (eller Svenska). Volvoverkstan har inte lyckats lösa problemet trots att dom lägger inte bara pannan utan hela ansiktet i rynkor...
Tacksam för svar
Dennis
Jag har just köpt en direktimporterad Laguna 3,0 2002 från Belgien.
Verkar vara en mycket bra bil...men larmsystemet har ovanan att prata Franska med mig.[?]
Franska var tyvärr mitt absolut sämsta ämne i skolan så nu undrar jag om det går att på ett enkelt sätt programmera om den till Engelska (eller Svenska). Volvoverkstan har inte lyckats lösa problemet trots att dom lägger inte bara pannan utan hela ansiktet i rynkor...
Tacksam för svar
Dennis
Hej chh!
Var får jag tag i den nödvändiga programvaran eller finns den med på de CD-skivor som medföljer GPS-navigatorn? Navigatorn pratar Svenska utan problem.
Har du en detaljerad procedur för detta?
Jag har inte bilen tillgänglig förrän på söndag så jag kan inte kolla hur det ser ut just nu.
MVH Dennis
Var får jag tag i den nödvändiga programvaran eller finns den med på de CD-skivor som medföljer GPS-navigatorn? Navigatorn pratar Svenska utan problem.
Har du en detaljerad procedur för detta?
Jag har inte bilen tillgänglig förrän på söndag så jag kan inte kolla hur det ser ut just nu.
MVH Dennis
Det går ej att ändra själv. Du måste lämna in bilen till Renault. Dom pluggar in i diagnos uttaget och ändrar språk. Det ska dom kunna. Navigatorns "snack" har inget med resten av bilen att göra. Har själv Navigator, där kan man välja svenska, men ej i övriga bilen, där blir det engelska som gäller. Skicka mail till mig angående kartor osv, så ska du få lite tips. /Christer