Lotta har varmkört!

Renaulter 25 år eller äldre.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Lotta
Posts: 33
Joined: 06 Mar 2005, 21:05
Location: Eskilstuna

Lotta har varmkört!

Post by Lotta »

Det var det där med startmotorn som bara gick ett halvt varv i taget alltså. En närmare besiktning gav vid handen att ett kol satt löst. Och att fjädern vars uppgift är att trycka det mot kommutatorn var brusten.
Tryckte ner kolet med en skruvmejsel och noterade en helt ny hittils opresenterad sprutt i hela händelsen.
Aha! som s.k. åfan-upplevelser påannonseras.

Om aftonen ryckte den ene 14-åriga tvillingsonen in. Han försågs med en gammal tandborset - för att såna inte leder - och placerades utom fläkt och fläkrems eventuella kastområde med uppgiften att med tandborstskaftet trycka det fjäderlösa kolet mot kommmutatorn i startmotorn.

Sen kvickt in i Lotta - näe, inte på det viset - och trampa på startpedal och dra lite fram och tillbaka i choken. Startmotorn malde på och det dröjde inte länge förrän skarpa smällar kom från det rör som inte når riktigt ända fram till ljuddämparen. Den ena cylindern efter den andra stämde in i tuffandet. Ett par försök gjordes och det gick lättare för var gång. Paus, plocka ur och syna stift. De var lite oljiga eftersom det stod lite olja ovanpå kolvarna.

På´t igen. Calle var på plats med tandborsten och nu med snustorra stift tyckte Lotta att törnrosasömnen fick vara över och undertecknad kunde släppa startpedalen. Och Calle tandborsten.

Kl 20.39 gick Lottas motor lugnt och fint och varmkördes under drygt 10 minuter. Garaget fylldes med en blå rökmassa som bestod dels av konventionella avgaser samt olja, 40-årig tectyl och allsköns gegga som förgasades och vällde ut genom porten. Ungarna insåg dock faran i entusiasmen och rekommenderade friskluft å det snaraste, varför maskineriet stängdes av.

Efter 40 år på två lastpallar i en ladugård är ho igång, Lotta, som fyller 60 nästa år.

Men det skulle till en gammal tandborste för att fixa det.
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

Intressant läsning!
Har du inga bilder på projektet?
Lycka till med det fortsatta arbetet [:)]
kent
Posts: 65
Joined: 06 Jan 2003, 13:19
Location: Sweden
Contact:

Post by kent »

Det är en fantastisk känsla som innfinner sig i startögonblicket.
Den kan inte förklaras utan den ska upplevas. Jag har renoverat en R12 motor efter konstens alla regler och vid 1a provstarts tillfället så skjuter motorn bara och vill inte gå alls [:(].
Det visar sig att jag vänt fördelardrevet ett halvt varv fel. Med drevet rätt så startar motorn med ett jättevrål - vilken känsla [:D].
Så jag förstår om du är jätte nöjd [^].
Lotta
Posts: 33
Joined: 06 Mar 2005, 21:05
Location: Eskilstuna

Post by Lotta »

...och i går kväll 23:40 tog hon sig för att backa en hel meter. Längre kom hon inte för gamla Bettan stod ivägen. Bettan är en Monark-Jawa med earlsgaffel anno 1963

Jag måste ha tag i en sån där fjäder till kolet. Calla kan inte sitta underhuven med en tandborste i startmotorn i all framtid. Tandborsten ska förresten inom glas och ram.

Betr bilder så planeras en hemsida med sånt. Kan man länka till bilder här?
h.kjellin
Posts: 503
Joined: 09 Dec 2002, 19:40
Location: Sweden
Contact:

Post by h.kjellin »

Ett utgammalt knep för att hålla kolen på plats i generator/startmotor är att tälja till en bit suddgummi och klämma in i kolhållaren.
Kul att du dessutom är järnvägsentusiast, det är jag också 891 mm VGJ!
User avatar
Mathias
Forumpolis
Posts: 779
Joined: 14 Dec 2002, 19:23
Location: Rimforsa
Contact:

Post by Mathias »

Ett magiskt ögonblick! [;)][:D]

Väldigt roligt och spännande att starta upp en så gammal motor som varit stilla en längre tid. För ett par år sedan startade jag upp min för 1000:- nyinköpta (och skroträddade) R10 efter att den hade stått ostartad i över 10 års tid. Det var ju inte alls lika lång tid som för din "Juva", men ändå, jag vet ungefär känslan när man får snurr på motorn [^]
User avatar
Mathias
Forumpolis
Posts: 779
Joined: 14 Dec 2002, 19:23
Location: Rimforsa
Contact:

Post by Mathias »

Vi hoppas på bilder och hemsida! Vore kanonkul att se projektet fortskrida! Och jag tror det skulle kunna vara något för vår klubbtidning Renommé faktiskt! [:)]

Beträffande bilder så går det bra att länka bilder hit, bara du har någon hemsida eller utrymme på någon egen server dit du kan ladda upp bilderna. Sedan skriver du bara fäljande text i meddelandet där du vill länka in bilden så kommer den in automatiskt

[IMG]adressen till bilden[IMG]

OBS! Du måste skriva sluttaggen (alltså efter ...bilden) med "snedstreck" /IMG (kunde inte göra det för då ser du inte hur taggarna ska se ut eftersom en länk då skapas)

Hoppas du är med på hur jag menar [:o)][:D]
Post Reply