Jordning, + oder -
Moderator: Forumpolisen
Jordning, + oder -
Det slog mig just att jag inte har koll på om Lotta är plus- eller minusjordad. Jag kanske sitter och kör startmotorn åt fel håll. Tacka *engelsk fläkt* för att ho inte tänder.
Hur är gamla Renaulter jordade?
Hur är gamla Renaulter jordade?
Osvuret är ju alltid bäst men så vitt jag vet var det väl bara i England och USA dom hade + till jord?
Alla "normala" bilar (även franska)roterar motorn medurs sett framifrån. Du kan ju kolla med veven den funkar ju bara åt rätt håll och en vev har väl Juva!
Däremot kanske du kopplat tändkablarna fel? Cylinder nr 1 ligger längst bak på en klassisk fransk bil! Kabeln till den skall gå till den anslutning som sitter vid tändmärket på fördelarkanten eller kolla efter tändmärke på remskivan!
Alla "normala" bilar (även franska)roterar motorn medurs sett framifrån. Du kan ju kolla med veven den funkar ju bara åt rätt håll och en vev har väl Juva!
Däremot kanske du kopplat tändkablarna fel? Cylinder nr 1 ligger längst bak på en klassisk fransk bil! Kabeln till den skall gå till den anslutning som sitter vid tändmärket på fördelarkanten eller kolla efter tändmärke på remskivan!
Ok! Veven går medsols. Dvs motorn gör högervarv.
Kablaget är rätt kopplat såsom monseur Hulot satte dit dem för 59 år sedan. Kablarna är rätt ovanliga förresten. De har en guld eller snarare mässingsfärgad isolering och är trädda över stiftens kontaktgänga med små hylsor. Inga hattar. Fördelaren har numrerade utgångar som anger vilken cylinder kabeln ska kopplas till. Gnista finns på stiften.
Allt kablage utom tändkablarna är textilisolerat. Möjligen med gummi under. Inga flatstift. Allt är anslutet medelst skruv genom kopplingsöra
Kablaget är rätt kopplat såsom monseur Hulot satte dit dem för 59 år sedan. Kablarna är rätt ovanliga förresten. De har en guld eller snarare mässingsfärgad isolering och är trädda över stiftens kontaktgänga med små hylsor. Inga hattar. Fördelaren har numrerade utgångar som anger vilken cylinder kabeln ska kopplas till. Gnista finns på stiften.
Allt kablage utom tändkablarna är textilisolerat. Möjligen med gummi under. Inga flatstift. Allt är anslutet medelst skruv genom kopplingsöra
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by h.kjellin</i>
<br />
Alla "normala" bilar (även franska)roterar motorn medurs sett framifrån.
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">
Framifrån vaddå? Om man tittar på en t.ex. R4 framifrån (man står framför bilen) så snurrar motorn medurs, ja.... Men om man tittat på en, till synes likadan motor i en Doffe så snurrar den MOTURS om man tittar på den framifrån (återigen står man framför bilen)....eller?? [:)]
Men på en Doffe och tidig R4 avslöjar startveven åt vilket håll motorn snurrar. [:o)]
Annars stämmer det att står man framför bilen så snurrar motorn medurs.
Förresten, engelska och USA bilar med +jord och tum. Undrar om dom kör med vänstergängor också...
[8D][:D]
<br />
Alla "normala" bilar (även franska)roterar motorn medurs sett framifrån.
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">
Framifrån vaddå? Om man tittar på en t.ex. R4 framifrån (man står framför bilen) så snurrar motorn medurs, ja.... Men om man tittat på en, till synes likadan motor i en Doffe så snurrar den MOTURS om man tittar på den framifrån (återigen står man framför bilen)....eller?? [:)]
Men på en Doffe och tidig R4 avslöjar startveven åt vilket håll motorn snurrar. [:o)]
Annars stämmer det att står man framför bilen så snurrar motorn medurs.
Förresten, engelska och USA bilar med +jord och tum. Undrar om dom kör med vänstergängor också...
[8D][:D]
Kolla min hemsida om R4 så får du veta skillnaden mellan samma motor i Doffe och R4 och varför de roterar åt olika håll! Se avsnitter om "motor" på:
http://web.telia.com/~u58107930/
http://web.telia.com/~u58107930/