Simons-ljuddämpare

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Paralyser
Posts: 49
Joined: 13 Oct 2004, 17:53
Location: Sweden

Simons-ljuddämpare

Post by Paralyser »

Jag har gott i tankarna att köpa mig en ljuddämpare från Simons och har hittat några stycken billiga på Mekonomen. Jag vill ha lite mer bröl i bilen helt enkelt. Jag har sett att det finns olika storlekar, allt från micro till stor. Vad är det för skillnad mer än storleken på dom? Vilken låter mest [:p]? Hur ska fungerar upphängningen på dom? Finns ju inga pinnar som sticker upp eller liknande. Skulle det bli godkänt om man satte någon rem eller liknande i dom tre fästen och sedan runt ljuddämparen?

Skulle jag förlora något på att sätta 2,5" från katten och bakåt? Blire för dåligt motstånd på en 1,6:a?
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Post by Robin »

Du kan ha 2" från katt och bak på din bil ! Och som sagt storleken spelar roll, större mindre ljud och mindre mer ljud =)

Bilen kommer nog göra bättre ifrån sig med detta plus att du får lite tuffare ljud. En halvstor dämpare längst bak kommer nog räcka.

Fästena på dämparen svetsar du dit. Ändra tar du dom gamla eller köper du rostfri gängstång på biltema och svetsar dit som du vill ha den =)

Lycka till
Paralyser
Posts: 49
Joined: 13 Oct 2004, 17:53
Location: Sweden

Post by Paralyser »

Hmm.. men det sitter ju 2" orginal. Blev i alla fall en 2,5 ljuddämpare storlek mindre.
Paralyser
Posts: 49
Joined: 13 Oct 2004, 17:53
Location: Sweden

Post by Paralyser »

Är det stor brandfara om man kapar röret efter katten med vinkelslip?
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

beror på hur du kapar,om du kapar av en bränsleledning och lite annat smått och gått är det väl det,eller om du tänder eld på något medan du kapar röret,annars är inte avgasröret så värst brandfarligt[;)][;)]
Paralyser
Posts: 49
Joined: 13 Oct 2004, 17:53
Location: Sweden

Post by Paralyser »

OKej. Tackar. Jag kör med bara 2,5 dämpare till och börja med och sedan kanske jag bygger ut från katten med en halv tum till.
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Post by Robin »

Aha ! det är 2" Men jag antar att det sitter fler än en ljuddämpare efter katten =)
Paralyser
Posts: 49
Joined: 13 Oct 2004, 17:53
Location: Sweden

Post by Paralyser »

Japp.. Det sitter en liten jävel på mitten åxo..
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

brukar sitta en flamdämpare efter katten..
Paralyser
Posts: 49
Joined: 13 Oct 2004, 17:53
Location: Sweden

Post by Paralyser »

okej.. kanske e en sån då :D Ingen aning. Den bör man inte ersätta med vanlig ljuddämpare då kanske?
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Post by Robin »

Njae eller jo. Ja skulle gå på 2" från katten och bak. Sedan avsluta med en halvstor dämpare. Det blir ett jäkla mysigt ljud då =)

På sin höjd att du sätter 2,5". Men då finns det risk för mycket ljud !
Paralyser
Posts: 49
Joined: 13 Oct 2004, 17:53
Location: Sweden

Post by Paralyser »

Men det blir ju så nu. Har ju 2" orginal.
Mr X
Posts: 167
Joined: 14 Mar 2005, 00:46
Location: Sweden

Post by Mr X »

Har ett k&N öppet filter och Simons-slutdämpare själv. Tycker inte det låter så högt så på måndag bygg det ut med rör från Simons på 2.5" efter "flex"-delen efter katten och den lilla mittdämparen ryker. =)
kent
Posts: 65
Joined: 06 Jan 2003, 13:19
Location: Sweden
Contact:

Post by kent »

"2" eller "2,5" ??? En vanlig standard ljuddämpare ser ut som en labyrint invändigt. Det är för att få ner ljudnivån och den är "2" för att kompensera det sämre avgasflödet i labyrinten. Om du kollar en Simonsdämpare så är det ett hål rakt i genom [:D] en s.k. fullflödesdämpare så du kommer att få ett helt annat ljud med en sådan. En liten risk med en "2,5" dämpare är att du kan få ett mycket obehagligt resonansljud i kupén.
Mr X
Posts: 167
Joined: 14 Mar 2005, 00:46
Location: Sweden

Post by Mr X »

Paralyser!

Nu sitter det ingen mittljuddämpare längre på min Coupé! Mycket bra ljud tycker jag! Så slit väck den dämparen och sätt 2½" rör till Simonsdämpaen tycker jag!
Post Reply