F5R motor...
Moderator: Forumpolisen
F5R motor...
Hej!
Jag har en Megane Coupe 2.0 IDE -rxi, årsmodell 2000. Denna bil har en F5R motor och nu undrar jag vad det är för en motor? Hur den skiljer sig från föregångaren F7R, både fördelar och nackdelar?
Vad är en "IDE" (direkt insprutad) motor, varför är det så viktigt att poängtera detta? Trodde alla bilar av denna årgång var direkt insprutad. [?]
"the new Renault F5R engine is the first European engine with direct petrol injection (IDE)"
..: MatiaZ :..
Jag har en Megane Coupe 2.0 IDE -rxi, årsmodell 2000. Denna bil har en F5R motor och nu undrar jag vad det är för en motor? Hur den skiljer sig från föregångaren F7R, både fördelar och nackdelar?
Vad är en "IDE" (direkt insprutad) motor, varför är det så viktigt att poängtera detta? Trodde alla bilar av denna årgång var direkt insprutad. [?]
"the new Renault F5R engine is the first European engine with direct petrol injection (IDE)"
..: MatiaZ :..
Direktinsprutning sprutar in bränslet direkt i cylindrarna a lá diesel. Annars sitter insprutarna i insugningsröret och sprayar mot ventilerna. Om det inte är en monopoint, då sitter den enda insprutaren precis innan insugningsröret delar upp sig.
Har haft V40 GDI hyrbil med Mitsubishis direktinsprutade motor en gång. Gick bussnålt vid låg last t.ex. kö-körning, det är det som är den egentliga fördelen.
Har haft V40 GDI hyrbil med Mitsubishis direktinsprutade motor en gång. Gick bussnålt vid låg last t.ex. kö-körning, det är det som är den egentliga fördelen.
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Erik R19</i>
<br />Direktinsprutning sprutar in bränslet direkt i cylindrarna a lá diesel. Annars sitter insprutarna i insugningsröret och sprayar mot ventilerna. Om det inte är en monopoint, då sitter den enda insprutaren precis innan insugningsröret delar upp sig.
Har haft V40 GDI hyrbil med Mitsubishis direktinsprutade motor en gång. Gick bussnålt vid låg last t.ex. kö-körning, det är det som är den egentliga fördelen.
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">
<br />Direktinsprutning sprutar in bränslet direkt i cylindrarna a lá diesel. Annars sitter insprutarna i insugningsröret och sprayar mot ventilerna. Om det inte är en monopoint, då sitter den enda insprutaren precis innan insugningsröret delar upp sig.
Har haft V40 GDI hyrbil med Mitsubishis direktinsprutade motor en gång. Gick bussnålt vid låg last t.ex. kö-körning, det är det som är den egentliga fördelen.
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">