Svingarm R4
Moderator: Forumpolisen
Svingarm R4
Min projektbil R4 1963 behöver en bättre svingarm höger bak (dvs. mindre rostig än den jag har).
Någon som har en idé var jag kan hitta en sådan?
Det är endast delar från 1962-68 som passar eftersom infästningen på torsionsstavarna ändrades.
Jag har visserligen en helrenoverad R4 -68 men det är väl lite överkurs att byta mellan bilarna när man skall ta en sväng [:(!] !
Någon som har en idé var jag kan hitta en sådan?
Det är endast delar från 1962-68 som passar eftersom infästningen på torsionsstavarna ändrades.
Jag har visserligen en helrenoverad R4 -68 men det är väl lite överkurs att byta mellan bilarna när man skall ta en sväng [:(!] !
Hej
Dessa svingarmar på tidigare modeller skiljer sig ifrån senare årsmodeller (då dom blir i gjutjärn).
Jag upptäckte rost i mina bägge svingarmar förra året (i en i övrigt icke rostangripen R4:a från 1969). Hjulet vek sig lite innåt på höger sida. Rosten hade kommit inifrån och armarna är helt obehandlade på insidan. Iaf så tog jag och reparerade dessa, lite slöjd med svetsen helt enkelt. Det är lätt att komma åt och jag använde 1,5mm plåt.
Dessa svingarmar på tidigare modeller skiljer sig ifrån senare årsmodeller (då dom blir i gjutjärn).
Jag upptäckte rost i mina bägge svingarmar förra året (i en i övrigt icke rostangripen R4:a från 1969). Hjulet vek sig lite innåt på höger sida. Rosten hade kommit inifrån och armarna är helt obehandlade på insidan. Iaf så tog jag och reparerade dessa, lite slöjd med svetsen helt enkelt. Det är lätt att komma åt och jag använde 1,5mm plåt.
Jodå, jag har också svetsat en redan tidigare
svetsad svängarm...men som skrivet var går det inte att använda delar från R4 efter 68 om man vill ha kvar original bromsar o fjädring. Gjutna bärarmar kommer 78-79 och av dessa sena R4 såldes inte många i Sverige!
Inte nog med att gamla svängarmar är rostiga på insidan, i min var det dessutom ett GETINGBO!
svetsad svängarm...men som skrivet var går det inte att använda delar från R4 efter 68 om man vill ha kvar original bromsar o fjädring. Gjutna bärarmar kommer 78-79 och av dessa sena R4 såldes inte många i Sverige!
Inte nog med att gamla svängarmar är rostiga på insidan, i min var det dessutom ett GETINGBO!
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by h.kjellin</i>
<br />Jodå, jag har också svetsat en redan tidigare
svetsad svängarm...men som skrivet var går det inte att använda delar från R4 efter 68 om man vill ha kvar original bromsar o fjädring. Gjutna bärarmar kommer 78-79 och av dessa sena R4 såldes inte många i Sverige!
Inte nog med att gamla svängarmar är rostiga på insidan, i min var det dessutom ett GETINGBO!
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">
Men är den helt slut i torrisionsfästet och ute vid navet? Är den inte det så svetsa ihop en ny och använd torrisionsfäste och navpinnen. Byter så man bit för bit så ändras inte några vinklar.
Tyvärr så finns det inte gott om dessa svingarmar. Ska kolla på skrotarna i Frankrike när jag kommer ner dit. Det händer att man snubblar över en R4 då och då.
<br />Jodå, jag har också svetsat en redan tidigare
svetsad svängarm...men som skrivet var går det inte att använda delar från R4 efter 68 om man vill ha kvar original bromsar o fjädring. Gjutna bärarmar kommer 78-79 och av dessa sena R4 såldes inte många i Sverige!
Inte nog med att gamla svängarmar är rostiga på insidan, i min var det dessutom ett GETINGBO!
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">
Men är den helt slut i torrisionsfästet och ute vid navet? Är den inte det så svetsa ihop en ny och använd torrisionsfäste och navpinnen. Byter så man bit för bit så ändras inte några vinklar.
Tyvärr så finns det inte gott om dessa svingarmar. Ska kolla på skrotarna i Frankrike när jag kommer ner dit. Det händer att man snubblar över en R4 då och då.
Ja, håll gärna ögonen öppna! Bilen fungerar ju hyfsat men egentligen skall man ju inte svetsa på bärarmarna över huvud taget (enl. SBP t.ex.). Jag har som alternativ att flytta axeltappen och främre lagertappen till en nyare svängarm. Men det kräver bygge av någon slags jigg och det lär vara svårt att få till vinklarna ändå! Dessutom behöver det svetsats med gas vilket jag inte har möjligheter att göra själv här hemma!