Svingarm R4

Renaulter 25 år eller äldre.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
h.kjellin
Posts: 503
Joined: 09 Dec 2002, 19:40
Location: Sweden
Contact:

Svingarm R4

Post by h.kjellin »

Min projektbil R4 1963 behöver en bättre svingarm höger bak (dvs. mindre rostig än den jag har).
Någon som har en idé var jag kan hitta en sådan?
Det är endast delar från 1962-68 som passar eftersom infästningen på torsionsstavarna ändrades.
Jag har visserligen en helrenoverad R4 -68 men det är väl lite överkurs att byta mellan bilarna när man skall ta en sväng [:(!] !
User avatar
t80196
Forumpolis
Posts: 432
Joined: 11 Apr 2003, 23:55
Firstname: Mats
Surname: Grimme
Location: Bromma

Post by t80196 »

Fråga Mats Dahlberg, han har lite i sina gömmor, eller kan kanske ge dig nåt bättre tips!
User avatar
Mathias
Forumpolis
Posts: 779
Joined: 14 Dec 2002, 19:23
Location: Rimforsa
Contact:

Post by Mathias »

Sökte på bildelsbasen, men hittade inga bakvagnsdetaljer där till R4.

Kanske Kjell Svensson har några delar? Han har väl mest till svansmotorbilarna, men med riktig tur kanske det du söker till din R4. Tfn 042-770 08 alt 073-957 81 28
R17TSi
Posts: 61
Joined: 05 Mar 2004, 21:15
Location: Helsingborg
Contact:

Post by R17TSi »

Hej
Dessa svingarmar på tidigare modeller skiljer sig ifrån senare årsmodeller (då dom blir i gjutjärn).
Jag upptäckte rost i mina bägge svingarmar förra året (i en i övrigt icke rostangripen R4:a från 1969). Hjulet vek sig lite innåt på höger sida. Rosten hade kommit inifrån och armarna är helt obehandlade på insidan. Iaf så tog jag och reparerade dessa, lite slöjd med svetsen helt enkelt. Det är lätt att komma åt och jag använde 1,5mm plåt.
h.kjellin
Posts: 503
Joined: 09 Dec 2002, 19:40
Location: Sweden
Contact:

Post by h.kjellin »

Jodå, jag har också svetsat en redan tidigare
svetsad svängarm...men som skrivet var går det inte att använda delar från R4 efter 68 om man vill ha kvar original bromsar o fjädring. Gjutna bärarmar kommer 78-79 och av dessa sena R4 såldes inte många i Sverige!
Inte nog med att gamla svängarmar är rostiga på insidan, i min var det dessutom ett GETINGBO!
R17TSi
Posts: 61
Joined: 05 Mar 2004, 21:15
Location: Helsingborg
Contact:

Post by R17TSi »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by h.kjellin</i>
<br />Jodå, jag har också svetsat en redan tidigare
svetsad svängarm...men som skrivet var går det inte att använda delar från R4 efter 68 om man vill ha kvar original bromsar o fjädring. Gjutna bärarmar kommer 78-79 och av dessa sena R4 såldes inte många i Sverige!
Inte nog med att gamla svängarmar är rostiga på insidan, i min var det dessutom ett GETINGBO!
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

Men är den helt slut i torrisionsfästet och ute vid navet? Är den inte det så svetsa ihop en ny och använd torrisionsfäste och navpinnen. Byter så man bit för bit så ändras inte några vinklar.
Tyvärr så finns det inte gott om dessa svingarmar. Ska kolla på skrotarna i Frankrike när jag kommer ner dit. Det händer att man snubblar över en R4 då och då.
h.kjellin
Posts: 503
Joined: 09 Dec 2002, 19:40
Location: Sweden
Contact:

Post by h.kjellin »

Ja, håll gärna ögonen öppna! Bilen fungerar ju hyfsat men egentligen skall man ju inte svetsa på bärarmarna över huvud taget (enl. SBP t.ex.). Jag har som alternativ att flytta axeltappen och främre lagertappen till en nyare svängarm. Men det kräver bygge av någon slags jigg och det lär vara svårt att få till vinklarna ändå! Dessutom behöver det svetsats med gas vilket jag inte har möjligheter att göra själv här hemma!
Post Reply