Underligt Dimljus - R19

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Torkelboy
Posts: 10
Joined: 16 May 2005, 20:06
Location: Sweden

Underligt Dimljus - R19

Post by Torkelboy »

Har sedan inköpet för cirka 1 månad upptäckt att jag har en förbaskat fin bil!

Men härom dagen upptäckte jag att höger bakre dimljus ej lyser. Jag pillade bort plastkåpan på insidan av luckan och ser till min förskräckelse att det varken finns kabel framdraget eller någon lampa. det sitter till och med en skyddande plastbit kvar på glaset...... den är förmodligen bytt men vart är kablaget?

är det olagligt att bara ha ett fungerande dimljus bak?



BTW. vart får jag tag på sladden som sammankopplar högtalare med bilens högtalarbablage. vore kul att ha orginal även om det inte skulle vara svårt att tillverka egna!
Mr X
Posts: 167
Joined: 14 Mar 2005, 00:46
Location: Sweden

Post by Mr X »

När jag hade min Volvo 360 hade jag bara ett dimljus, minns ej om det andra var kasst eller om det bara fanns ett men besiktningen godkände med bara ett i alla fall..
h.kjellin
Posts: 503
Joined: 09 Dec 2002, 19:40
Location: Sweden
Contact:

Post by h.kjellin »

Det finns bara dimljus vänster bak på bilar i högertrafik!
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Post by Robin »

Jepp stämmer ! Finns bara ett Dimljus =)

Kabeln som du letar efter finns på Biltema ! Där finns både iso standard kabeln och den som du kopplar in i bilen inne i instrumenteringen.
User avatar
chh
Posts: 1451
Joined: 07 Oct 2003, 14:10
Location: överum
Contact:

Post by chh »

Enligt EU regler så får bilar med 2 bromsljus bara ha ett dimljus. Bilar med ett tredje bromsljus får ha på båda sidor. Min Laguna har 2 dimljus../Christer
Clio Micke
Posts: 58
Joined: 22 Apr 2005, 12:48
Location: Sweden

Post by Clio Micke »

Min clio hade bara ett dimljus bak, tyckte det såg lite tamt ut så jag bröt bort täck plasten som var i vägen och stoppade in en lampa. Kör nu med två dimmisar bak, att det inte är lagligt ser jag som en bonus :)
User avatar
chh
Posts: 1451
Joined: 07 Oct 2003, 14:10
Location: överum
Contact:

Post by chh »

Har inte clio ett tredje bromsljus ? Men olagligt är kul[:p] tankar själv E85 och det får man ju inte...
Post Reply