Imma och skvalande ljudeffekter vid regn

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Imma och skvalande ljudeffekter vid regn

Post by kmfdm »

Hallo!

Detta är kanske en bagatell, men men - [:I]
När det regnar ute, uppstår ett skumt ljud från höger sida (ruta?) av bilen. Det låter som ett lätt skval av vatten. Något som rinner, porlar - någonstans på höger sida av bilen...i höjd med framrutan. Har aldrig märkt att det skulle läcka in nånstans.
Dräneringsproblem? Var letar man? Vad kan det vara?
Förmodligen är det fukt nånstans?!?

Om det är fuktigt ute och rutorna är immiga när man skall åka hem på kvällen så kan det ta ett tag innan framrutan är så pass imfri att man vågar köra hem. Kör alltid med AC:n påslagen...det tyder väl på att det är fukt nånstans, eftersom det tar sån tid?!?

Annars går bilen bra, fast detta stör mig lite! Nån som har tips om vad man skall kolla efter?
Flygaren
Posts: 10
Joined: 25 Jul 2004, 17:05
Location: Sweden

Post by Flygaren »

Kolla så att inte reglaget för återcirkulation av kupéluften står i läge återcirkulation! Är det verkligen nödvändigt att alltid ha AC påslagen? Det drar väl extra bensin också!? Att kyla kall luft låter lite onödigt. Men, kolla reglaget först. Personligen har jag alltid ett bakfönster lite ( 1/2 cm )öppet för att vädra ut fukt (när jag åker förstås och AC bara när det är varmt ute). Min granne hade så mycket fukt i sin bil att han alltid skrapade is på insidan av rutorna på vintern. Vi föreslog att han skulle ta en ordentlig tur och vädra ur. Det här skvalande ljudet, kan det vara en vattensamling på utsidan som av luftdraget far runt och låter? Det är väl också en kanal för vatten på båda sidor framtill som mynnar bakom framhjulen som det kan låta från? Men kolla reglaget, som sagt.//K
Erik R19
Posts: 608
Joined: 23 Mar 2004, 10:31
Location: Sweden

Post by Erik R19 »

Om det blir stopp i dräneringsslangen från ac:n blir det blött under mattorna och imma på rutorna... inte bra för bilen men mikroorganismer och svampar blir säkerligen glada. Kolla att det inte står vatten i luftintagslådan framför rutan, det räcker med lite gamla löv i dräneringsslangarna så blir det en minipool och vatten kan börja rinna in i kupen genom luftkanalerna. Det är inte för inte som saab-folk kallar lådan för 'akvariet'.
Min granne klagar på att det skvalar i bakluckan på Megane, men fram hummm ???
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

Kör alltid med AC:n för att "motionera" den. Den tar ju bort fukt/imma åxxå. Jag lämnade in bilen förra året för att åtgärda dålig lukt från AC/fläktsystem. Fick tips om att köra med AC:n ofta. Jag gör det i princip jämt. Det lilla extra det drar i bensin kan kvitta.
Tack för tips [:)]. Skall kolla vad det kan vara
Mogge
Posts: 242
Joined: 21 May 2004, 16:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Mogge »

Fördelen med att köra med AC är att tork filtret fångar upp fukten i luften.På så sätt får du bort imma o fukt från bilen mycket fortare.Många nya bilar slår automatiskt på ACn när du kör med defrostern.
Post Reply