HJÄLP : Renault Laguna RXE 2.0 -96 Startar inte

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

amitec
Posts: 20
Joined: 21 May 2005, 00:32
Location: Sweden
Contact:

HJÄLP : Renault Laguna RXE 2.0 -96 Startar inte

Post by amitec »

NU HAR JAG KÖRT FAST ORDENTLIGT, funderar snart på att renovera den med en handgranat under huven ....... snälla har ni tipps så skriv ... och maila mej !
jag följer upp tråden hela tiden ....
Förkara gära lite på lamers nivå för jag är inte super mekaniker bara gammal norrlänning som har mekat i volvon hela sitt liv till jag köppte en laguna -96 (big mistake )

bilmodell=Laguna
årsmodell=94-98
TRANSMISION=Man 5vxl
Brsystem=Inspr.
skrivruta=Topplock (väldigt slitet, kol pinnen i mitten var av och "long gone") bytt, och kablar samt tändstifft pga. startsvårigheter effter morortvätt bytt,(ej rotor då jag tyckde den var ok)funderar på att byta rotor oxå men det innebär beställning och en lång cyckeltur .... puh .... nu startar den inte alls och jag tror(vet!?) att jag har tänkablara rätt på fördelar lockaet. 1-3-2-4 och att (ett) cylinder är närmast fördelare (inte kamrem) !? eller hur?! sedan är det numrerat på fördelar locket så det borde ju bara vara att sätta på rätt nummer!? eller ? ... nu låter det som att den inte får bensin och inte tänder häller iof (fast jag tror det är tändningen i alla fall ) men om man ska höra ett surrr från bensin pumpen när man vrider på tändningen`?? DET GÖR INTE JAG? start koder är prövade och jag har nog gått igenom alla jord punkter och även prövat jorda direkt med startkabel ,,,,, inget result .... jag fick den att starta helt plötsligt (två gånnger) i garaget men den höll inte tomgång utan jag blev tvungen att hålla gas och den dog efter 5 min när motorn var varm och jag lättade på gasen för att prova .... till saken hör att dom gånger jag har försökt starta den och den värkligen har startat så har jag använt gaspedalen fast jag förstår att man tydligen inte ska göra det på insprutningsmotorer men i alla fall ... den startade då fast gick som en kratta ...... HJÄLP mej om ni kan ... det skulle vara värt guld ...
svara men med tipps och ideer eller vad som hällst !!!

jag har lämnat in den tidigare här i stocholm och det har kostat mellan 8000-10000 sek ... fy fan .... man skulle ha blivit mekaniker i stället för väskryckare =))

mailadress: andreas.nilsson@amitec.se

/Andreas
amitec
Posts: 20
Joined: 21 May 2005, 00:32
Location: Sweden
Contact:

Post by amitec »

föresten ..... är det någon som har samma motor och har tagit lite bilder på den skulle jag vara hämst tacksam för som (gärna med förklaring till vad som är vad !!
h.kjellin
Posts: 503
Joined: 09 Dec 2002, 19:40
Location: Sweden
Contact:

Post by h.kjellin »

Tändföljden på en fyrcylindrig motor är alltid: 1-3-4-2
men du kanske skrev fel? Cylinder 1 vid tändmärket på fördelarkanten om sådant finns eller dit rotorarmen pekar när cylinder 1 står i övre dödpunkt på kompressionsslaget. Roterar därifrån medsols 3-4-2.
Din beskrivning låter som "svag" tändning när motorn inte orkar gå utan måste hetsas med gasen. Har du gjort en ordentlig systematisk felsökning på hela tändsystemet?
amitec
Posts: 20
Joined: 21 May 2005, 00:32
Location: Sweden
Contact:

Post by amitec »

sorry .... du har rätt ... jag skrev naturligt vis fel vad gäller tändordningen .....

nu är jag inne från garaget och nu har jag kollat alla tändspolarna och alla kontakter i motor utrymet så att det inte är någon fukt som ligger och kortsluter ....

hur gör man en ordentlig systematisk felsökning på hela tändsystemet?
jag har bytt kablar, fördelar lock , rotor (imorgon), kollat effter fukt....

lite mysko är dock att jag inte hör bränsle pumpen ??(den ska väll surra när man slår på tändningen?) det kanske har med fel i tändningen att göra ? eller har jag kommit åt den där knappen alla pratar om men som är omöjlig att hitta som ska strypa bensin och pump samt döda tändningen?? var fan sitter den ...
till och med i Haynes maual snackar han om den men inte var man hittar den !! ??

Mysko nummer 2 : lampan på instrumentpanelen för startspärren och insprutningen har slutat att lysa ??? den borde ju göra tvärt om tycker jag ..... men nej .... nu är den HELT DÖR (lampan alltså)




Är det någon som vet ? jag är lite lur på att det kan vara den iom att problem startade med motortvätt och fukt och sedan "jag" under huven som letar fukt och kolar alla kontakter och slangar osv. så kan jag mycket väl tänka mej att jag har kommit åt den där "knappen"

Några ideer ??
FUNGYEE
Posts: 134
Joined: 27 Jun 2004, 09:54
Location: Sweden

Post by FUNGYEE »

På en Clio fins det en bräsleåterställnins knapp som kan utlösa och då går inte bränslepumpen. Kanske det fins en sådan på lagunan också.
HD
amitec
Posts: 20
Joined: 21 May 2005, 00:32
Location: Sweden
Contact:

Post by amitec »

precis den knappen jag pratade om ..... var hittar jag den?
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Post by Robin »

Kolla även säkringar för bränslepump. Även reläet till denna.

du kan juh även kolla så du har gnista på stiften !

Och om du vill plocka bort bränsle slangen och kolla om det kommer soppa när tändningen vrids på. Det finns däremot Risk ! för mycket spill då =)

Ang knappen så skulle ja nog ringa Volvo och höra vart den sitter. Om ingen här på forumet vet det.

Lycka Till vettja =)
amitec
Posts: 20
Joined: 21 May 2005, 00:32
Location: Sweden
Contact:

Post by amitec »

har kollat relä och säkringar (alla säkringsboxar , även under huven) .... har doch inte kollat slang med bensin men jag har kollat tändstifften effter LÅNGA startförsök och dom var torra !!
amitec
Posts: 20
Joined: 21 May 2005, 00:32
Location: Sweden
Contact:

Post by amitec »

ni får ursäkta men jag måste bara ställa en Stupid fråga !

kan första cylindern(ettan) vara vilken som hälst ? (om man inte kollar det där den som står högst upp när rotorn bla bla bla ...) ;) och rotorn snurrar den medsols när man ser den framifrån(alltså att man står och tittar på höger sida om bilen mot rotorn) höger sida om bilen är sett framifrån mot vindrutan.

jag misstänker att jag har "****up" på tändningen iom byte av lock och kablar för när jag flyttade runt lite på kablarna så hörde jag bränsle pumpen helt plödsligt ..... fast bilen startade inte i alla fall ...

så min undran är !! FINNS det någon PEDAGOG här som är Data/EL expert och kan förklara på ett resonligt sätt för mej hur i hel**** det ska se ut och hur kablarna ska kopplas och hur man fixar tändningen utan mät-lampa och jox ... jag har ju inte lossar rotorarmen så den borde ju vara som den ska !!

tack för alla tipps ...... im trying and im trying ... vinner jag över fransyskan i garaget så kan bilia "kiss my ass" för det skulle kosta 10 000 att fixa det för dom ..... känns som att det inte är värt på en 10 år gammal bil

/A
kai
Posts: 18
Joined: 17 Jan 2005, 16:39
Location: Sweden

Post by kai »

Ett tips är att kolla jordanslutningen till motorn, om det är glapp där så går inte bränsle pumpen, märkte jag på min R5, testa med startgas, går den i gång o inte feltänder så har du ju kablarna rätt, och då är det en bränsleförsörjningsfråga, men om den inte tänder då är det en tändningsfråga, ett annat tips är att lukta i avgasröret efter startförsök, om det luktar bensin så får den soppa.
amitec
Posts: 20
Joined: 21 May 2005, 00:32
Location: Sweden
Contact:

Post by amitec »

tack

jag har kollat alla jordflätor i under och även den som är ansluten mot hjulhuset samt till alla säkringsboxar ...
jag har inte luktat i avgasröret än !? =) men jag har kollat stifften och sylindern effter idoget försök att starta och då är dom blixt torra (man tycker ju att dom borde vara sura)
amitec
Posts: 20
Joined: 21 May 2005, 00:32
Location: Sweden
Contact:

Post by amitec »

nu har jag flyttat runt kablarna lite på fördelar locket och nu fungerar bränsle pump och även lampan på panelen (ibland)? !! ...


skam den som ger sig
amitec
Posts: 20
Joined: 21 May 2005, 00:32
Location: Sweden
Contact:

Post by amitec »

nu fungerar inte bränslepumpen igen ..... fan ... ska det vara så svårt att få till tändningen !?
amitec
Posts: 20
Joined: 21 May 2005, 00:32
Location: Sweden
Contact:

Post by amitec »

nu borde tändningen vara ok ....eller jag har dubbel kollat med en polare som tydligen visste
.... men BRENSLE PUMPEN .... det får inte ström !!!.... alla säkringar ok ...

kan jag ha kommit åt "fuel cut-off" knappen eller krockknappen när ja har haft mina långa armar överallt och rotat !!
amitec
Posts: 20
Joined: 21 May 2005, 00:32
Location: Sweden
Contact:

Post by amitec »

Är det ingen som kan ha lite synpunkter ?? någon (förmodligen alla) kan nog detta bättre än jag !!

SKRIV .....snälla
jag prövar allt ,..... måste ha bli ..( får åka 2 timmar varje dag komunalt med brnen till skola oh dagis när jag inte har bli)
Post Reply