ytterligare en dum fråga om laddning (R5-86)

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
j3ppe
Posts: 4
Joined: 23 May 2005, 13:39

ytterligare en dum fråga om laddning (R5-86)

Post by j3ppe »

Fråga 1) Vart i 17 sitter jordflätan på denna bil - tycker jag har letat överallt...nån som vet?

Fråga 2) Brevid generatorn (intil kylaren) sitter ett relä av något slag - kan detta ha något med laddningen att göra... fattar inte vad det är för relä..

Svar 1) Japp, vet att jag är rockie på detta, men vad ska man göra - frågar man inte får man inget veta.. sen lär man sig inget.
[:D]
Bengt
Posts: 674
Joined: 09 Dec 2002, 09:34
Location: Sweden

Post by Bengt »

Fråga 2 det är för kylfläckten.
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Post by Robin »

Bengt ! Du borde väl även veta vart jordfältan sitter. Du har ju en sån bil ?!

Kan tänka mig att ena sitter på växellådan och till chassi och den andra sitter mellan motor och chassi vid batteriet. Detta är dock på GTE och R19 TXE, men kan tänka mig att det är likadant.

Nån som kan rätta mig ?
Bengt
Posts: 674
Joined: 09 Dec 2002, 09:34
Location: Sweden

Post by Bengt »

Visst ,men då jag har sett att många är ändrade på ,så valde jag att inte svara .Min turbo så sitter den på wxl-låds motorkudde.Men Den vintervil som jag under många år har åkt i -ja du vet väl vem som hade den -ju din Mamma där satt den vid bakre fästet närmast kupen.
h.kjellin
Posts: 503
Joined: 09 Dec 2002, 19:40
Location: Sweden
Contact:

Post by h.kjellin »

Sitter det inte en klen kopparfläta långt ner i framkant på motorn (typ under kylaren) på vissa modeller? Första årgångens Clio ha denna lösning och den brukar ärga bort med startproblem som följd!
amitec
Posts: 20
Joined: 21 May 2005, 00:32
Location: Sweden
Contact:

Post by amitec »

borde sitta mellan vexellådan och karossen under bateriet bakom startmotorn (sår att se om man inte blit teskedsgumman)
Post Reply