vill inte starta

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
r5
Posts: 28
Joined: 09 Jan 2004, 18:06

vill inte starta

Post by r5 »

Har lite problem med min lilla r5´a. ibland efter den har stått ett tag så vill den inte starta. Men lägger man i en växel och puttar fram bilen en bit så kan man få igång den men den är fortfarande trög. Men efter man kört bilen så startar den lätt. Är de startmotorn som börjar bli kass? Svårt att byta? Bilen är en R% GTS -87
FUNGYEE
Posts: 134
Joined: 27 Jun 2004, 09:54
Location: Sweden

Post by FUNGYEE »

Går startmotorn runt?
är fortfarande trög?
HD
r5
Posts: 28
Joined: 09 Jan 2004, 18:06

Post by r5 »

Nu är bilen helt död! Testa och putta fram med växel i men de blev ingen skillnad. Man hör att relät slår till men annars är de heldött tyvärr :(
FUNGYEE
Posts: 134
Joined: 27 Jun 2004, 09:54
Location: Sweden

Post by FUNGYEE »

Batteriet?
Sätt på helljuset.Om ljuset är svagt Kolla batteriet med syramätare gör rent polerna, kolla jorden. Relät som du hör, kan vara solenoiden som klickar
HD
r5
Posts: 28
Joined: 09 Jan 2004, 18:06

Post by r5 »

All el funkar. Testa och koppla på ett extra batteri men ingen lycka. Vart sitter startmotorn föresten? Samt är de jorden till startmotorn du menar?
h.kjellin
Posts: 503
Joined: 09 Dec 2002, 19:40
Location: Sweden
Contact:

Post by h.kjellin »

Prova att jorda med en startkabel mellan motorblocket och minsupolen, ofta är jordflätan mellan motor/chassi bortoxiderad
r5
Posts: 28
Joined: 09 Jan 2004, 18:06

Post by r5 »

Testade me extra jord men ingen framgång tyvärr
User avatar
Clio_fidde
Posts: 780
Joined: 28 Dec 2003, 14:24
Location: Borås

Post by Clio_fidde »

Min brors startmotor på hans Clio fungerar inte alltid heller.. han brukar slå till den med en hammare så funkar den igen! [:P]
FUNGYEE
Posts: 134
Joined: 27 Jun 2004, 09:54
Location: Sweden

Post by FUNGYEE »

Startmotorn sitter på samma sida som växellådan,fast på insidan bakom motorn så att säga. Eller försök att följa plusskablen så hittar du den. Lyssna om det hörs något från solenoiden när du försöker att starta om så knacka på solenoiden som sitter på startmotorn som fidde skriver.Gå samtidigt i genom alla tåtar som går till startmotorn.Om det är solenoiden så rekomenderar jag att du byter ut startmotorn.
HD
Post Reply