Spolar/torkarfel

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Hakan_n_
Posts: 3
Joined: 25 May 2005, 19:30
Location: Sweden

Spolar/torkarfel

Post by Hakan_n_ »

Jag har en clio -95 med ett ganska för mig ovanligt problem?!
Efter att startat bilen och kört ett par sekunder så går spolar pumpen och torkarna i gång automatiskt och kan endast stängas av genom att slå av halvljuset???
Vad har hänt med min Renault...
Tacksam för tips av andra som kan bistå med hjälp för att lösa detta suspekta problem!!

Mvh Håkan
RolandM
Posts: 296
Joined: 04 Jan 2005, 18:11
Location: Sweden

Post by RolandM »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Hakan_n_</i>
<br />Jag har en clio -95 med ett ganska för mig ovanligt problem?!
Efter att startat bilen och kört ett par sekunder så går spolar pumpen och torkarna i gång automatiskt och kan endast stängas av genom att slå av halvljuset???
Vad har hänt med min Renault...
Tacksam för tips av andra som kan bistå med hjälp för att lösa detta suspekta problem!!
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

Sjukt fel. Låter som spolargrejset har hakat upp sig, men varför skulle det sluta när du slår på halvljuset? Fast iofs, den kanske bara spolar strålkastarna när de är tända - alltså på halvljus. Det är jag osäker på. I vilket fall som helst så verkar det solklart att strömmen tar märkliga vägar i din bil. El är besvärliga grejjer och kan vara körigt att felsöka, men testa med att ta ut alla säkringar och blåsa rent där. Rengöra säkringar och deras kontakter (kontaktspray). Helst ska väl alla kontakter som är relaterade till spolarmotor och torkarmotor göras rena. Smuts kan vara ledande, alltså göra så att ström åker märkliga vägar. Det är det jag skulle börja med, för att eliminera en felkälla iaf.

Jag minns min första bil, en Citroën AX 14 GT. Nu hade den inte så mycket elektronik, men bränsleinsprutningen och strålkastare kunde ha fuffens för sig - som löstes med kontaktspray till strålkastare och styrbox. :)
Clio Micke
Posts: 58
Joined: 22 Apr 2005, 12:48
Location: Sweden

Post by Clio Micke »

Hade ett liknande problem i min clio -92, ibland så började den skrika från motorn och blev bara tyst när jag stängde av lyset på bilen. Motorn som sitter i spolarvätske tanken för spolning av lysena fram hade fått nån form av sykbryt. Enklaste lösningen som jag kom på var att plocka bort eländet.
Stefan Emanuelsson
Posts: 10
Joined: 22 May 2005, 12:27
Location: Sweden

Post by Stefan Emanuelsson »

Kan vara värt att kolla upp kablar och anslutningar. Ren spekulation - om spolarpumpens pluspol på nåt sätt kan få kontakt med ljusets plus, och om ljusets jordning är dålig, så kan ljuset jordas genom spolarpumpen. I så fall så borde ljuset vara ganska svagt. Kollas enklast genom att koppla från framlamporna. Om felet försvinner då så har du hittat felet. Känns lite avlägset dock... Kanske är troligare att pluspol från ljuset har kontakt med spolarpumpens pluspol. Såna fel brukar uppstå i plastlåddan där reläer sitter, gärna undertill bara för Murphys skull ;)

Som sagt - rena spekulationer detta. Har ingen erfarenhet av Clio. Det kan ju vara nåt elektroniskt också, å då är det nog värre att fixa själv.
Erik R19
Posts: 608
Joined: 23 Mar 2004, 10:31
Location: Sweden

Post by Erik R19 »

Det sitter ett elektroniskt tidrelä nånstans, strålkastarspolarna ska ju bara gå en halvsekund även om man kör vindrutespolaren längre för att inte spolartanken ska tömmas på nolltid...
I R19 sitter detta tidrelä i stora plastlådan framför vänster innerskärm. Det måste vara nåt knas med reläet om spolningen fortsätter i all evighet.. Reläet känner av att halvljuset är på och att vindrutespolaren går, då ska det dutta på spänning till strålkastarspolningen en kort stund om det är friskt.
Eller missförstod jag det hela, är det vindrutetorkaren som börjar gå när halvljuset är på.. ?
Post Reply