Oljud Laguna -96

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Sasj
Posts: 20
Joined: 25 Nov 2004, 10:36

Oljud Laguna -96

Post by Sasj »

Har ett litet problem. Har tidigare frågat om tips om vad som kan vara källande till det "klonkande" eller dovt skramlande oljud jag har i min Laguna.

Vrider på tändningsnyckeln, motorn går igång, men när den skakar igång hörs alltid ett klonkande/skramlande oljud. (Som garanterat inte kommer från själva motorn)

På tomgång, bilen står stilla: skramlande oljud som förefaller komma framifrån ungefär i jämnhöjd med växellådan, KANSKE något till höger i bilen. Om jag höjer varvtalet ytterst lite tystnar oljudet.

Bilen rullar över ojämnheter, fartbulor o.s.v. Samma skrammel/klonk uppstår. Det behövs oftast väldigt små ojämnheter för att oljudet ska uppstå.

Acceleration, trampar ned kopplingen för att växla. Då kan oljudet uppstå precis när kopplingen trampas ned, men det är sällsynt.

Sååååå frågan är:

Motorfästena? Knappast väl....eller? Jag menar, oljudet kan uppstå över ojämnheter oavsett varvtal på motorn. Jag har dessutom från alla möjliga håll och vinklar med stort våld försökt skaka, knuffa på motorn, men inga oljud går att få fram. Krävs mer kraft kanske?

Hjulupphängning? Nja.....Ljudet uppkommer även när bilen står stilla på tomgång.

Avgassystem? Knappast. Har skakat på detta med all min muskelkraft och kan inte provocera fram något oljud. Ej heller framför kat:en.

Tacksam för tips och erfarenheter. Är jag ute och cyklar nu i mitt ovanstående resonemang?
h.kjellin
Posts: 503
Joined: 09 Dec 2002, 19:40
Location: Sweden
Contact:

Post by h.kjellin »

Skyddsplåten till katalysatorn?
Erik R19
Posts: 608
Joined: 23 Mar 2004, 10:31
Location: Sweden

Post by Erik R19 »

Har inte också Laguna krängningshämmarstag dvs en pinne med en kulled i varje ände som sitter mellan krängningshämmaren och ett fäste halvvägs upp på stötdämparen. Samma komponent används på ett antal bilmärken med samma problem, lederna blir glappa och börjar klonka vid minsta gupp. Kör en V70 också, stagen brukar ge upp nånstans mellan 2000-6000 mil [:(]
Står bilen på absolut plant underlag så att krängningshämmaren blir helt avlastad så kan motorvibrationerna räcka till för att det ska börja skorra
Sasj
Posts: 20
Joined: 25 Nov 2004, 10:36

Post by Sasj »

Tack för tipsen, ska kolla dessa möjliga fel. Men för säkerhets skull emotses fler tips...;-)

Jag har vid ett tillfälle ryckt i krängningshämmarstagen utan oljud, men jag kanske var för klen....ska prova igen och ta i mer denna gång...:-) Borde inte förresten Bilprovningen ha lilla julafton om krängningshämmarstagen var glappa??? Bilen är besiktad två gånger när detta oljud mer eller mindre har funnits, och ingen har anmärkt på det.

Tja vem vet...det skulle kunna vara nåt av dessa stag. Det roliga är att oljudet inte alltid uppstår vid tomgångskörning, utan bara ibland. När jag tänker efter skulle det KANSKE kunna finnas något samband mellan oljud och var bilen står just då.

Detta oljud kom smygande som små, knappt hörbara ljud vid cirka 12.000 mil, nu har bilen gått drygt 15.000 mil och nu har det klart ökat.
Erik R19
Posts: 608
Joined: 23 Mar 2004, 10:31
Location: Sweden

Post by Erik R19 »

Det är lätt att kolla stagen på en V70, borde funka på en Laguna med:
Ställ bilen på riktigt plan asfalt
Ratta fullt åt motsatt håll, tex vänster för att kolla höger stag så kommer man lättare åt staget bakom hjulet.
Håll handen runt en kulled i taget så att du har både "klumpen" och bulten i handen.
Be en kompis gunga lite lätt på bilen i det hörnet du kollar.
"Knäpper" det i leden så är det dags att byta...
belzebub
Posts: 50
Joined: 27 Jan 2004, 13:04
Location: Sweden
Contact:

Post by belzebub »

Hej på er,
Jag tänkte bara säga att jag verkar ha exakt samma problem med min laguna RXE2.0 -97a. Jag bytte dock spindelleder, stabilisatorstagen samt smörjde upp en motorkudde, men det skorrar fortfarande när jag kör över gupp samt då man startar bilen.
Stabilisatorstagen byttes iofs för ca 2500 mil sedan så jag kanske skulle ta en titt på dessa igen. Känns ju trist om de inte håller längre än så. Jag har även hört ryktesvägen att det kan vara stötdämparna som skramlar, men jag har inte bytt dessa pga priset (det skulle inte påverka köregenskaperna att byta dessa enligt experter, så att byta dessa skulle i så fall bara ta bort oljudet).
Hoppas på en "dead-on" förklaring vad det kan bero på.
mvh Jonas
Sasj
Posts: 20
Joined: 25 Nov 2004, 10:36

Post by Sasj »

Jag har ännu inte hunnit idka någon mer felsökning. (Blir i helgen) Men jag har faktiskt lite svårt att tro att det ska vara nåt med hjulupphängning, fjädring etc. Jag menar; brukar inte Bilprovningen ÄLSKA att slå ned på sådana fel, typ dåliga stötdämparfästen, glappa krängningshämmarstag o.s.v.

Jag kommer att ta till handgripligheter i helgen. Felsökning medelst stark medhjälpare. Jag kommer att sätta mig i bilen, åka hiss upp i lyften och LYSSNA.... och samtidigt be min storväxte assistent att skaka på allt som kan tänkas vara löst, varenda stag, varenda plåt, varenda skyddskåpa, varenda motorfäste etc. Denna gång SKA jag bara hitta felet. Börjar bli liiiite less på detta oljud nu.
Sasj
Posts: 20
Joined: 25 Nov 2004, 10:36

Post by Sasj »

Hoppsan, så har jag till slut funnit felet. Det var ena motorfästet. Lite överraskande faktiskt eftersom jag tidigare har skakat om motor/växellåda ganska rejält utan att höra något konstigt. Men min "assistent" tog rejäla tag om motor och växellåda medan jag satt i bilen 2 meter upp, och se minsann, där uppenbarar sig samma ljud igen, och när vi hissat ned bilen och angripit motorfästena kunde vi konstatera att det var ett av de övre motorfästena som var halvdåligt. (Det vänstra framifrån sett)

Såååå det verkar tämligen enkelt att byta. Hmmmm undrar vad Renault-original kostar? Mekonomen? Någon annan? Ska bli intressant att jämföra. Som alltid [;)]

Äntligen sinnesfrid. Nu slipper jag grubbla mer på detta lilla mysterium som har gäckat mig...
elund
Posts: 6
Joined: 13 May 2005, 09:04
Location: Norway

Post by elund »

Jeg har samme bilmodell og samme problem. Derfor var det artig å lese ditt innleggg.
Jeg har stor bevegelse i gearstang når jeg gir litt gass på 2 og 3 dje gear.
Hadde du det problemet også ?

Mr Lurel
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

Benny på autofrance 042-201620 brukar ha svårslangna priser.. har clubrabatt där åxå...
Sasj
Posts: 20
Joined: 25 Nov 2004, 10:36

Post by Sasj »

elund:

Nej jag har inga vibrationer eller andra symptom förutom det klonkande ljudet. Spelar ingen roll hur mycket gaspådrag eller acceleration, det är bara ljudet, inget annat
elund
Posts: 6
Joined: 13 May 2005, 09:04
Location: Norway

Post by elund »

Har forsøkt å skaffe høyre motorfeste i Norge. Her er prisen ca 1500 n.kr for høyre framme. I Svenske kroner blir det jo ca 1750 s.kr.
Noen tips om hvor i Sverige jeg kan skaffe dette til en " normal "
pris...
amitec
Posts: 20
Joined: 21 May 2005, 00:32
Location: Sweden
Contact:

Post by amitec »

jag hade samma på min -96 laguna och det visade sig vara stöd stavar till hulupphägningen (jag har kollat själv liggandes på gatan under bilen men inte sätt något fel ....) när jag fixade lite grejer på speedy så såg han det direkt dom var helt krökta men såg ändå symetriska ut så om man inte visste att dom INTE skulle se ut på det viset så ......

problemet var löst med byte av stagen ... typ 400 :-

/A
elund
Posts: 6
Joined: 13 May 2005, 09:04
Location: Norway

Post by elund »

Sasj :
vi konstatera att det var ett av de övre motorfästena som var halvdåligt.
Et spørsmål..
Kunne du se noe feil på gummioppheng, var det sprukket eller noe annet feil ?
Sasj
Posts: 20
Joined: 25 Nov 2004, 10:36

Post by Sasj »

elund:

Nej jag kan ej se något fel på motorfästet. Det är också därför som jag inte misstänkte det från början, men trots att det inte är något synligt fel, så är det tydligen dåligt.

Har ännu ej pratat med Autofrance, men Renault Originaldel kostar 1.450 SEK, vilket är ett rån. Tyvärr finns det tydligen inga pirat-delar, och det vet tydligen Volvo/Renault och tar därför ut ett ockerpris.
Post Reply