läckande termostathus Megane -99

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Puma
Posts: 17
Joined: 01 Dec 2004, 11:03

läckande termostathus Megane -99

Post by Puma »

Min Megane -99a har sedan en tid tillbaka tappat kylvätska. Detta upptäcktes när expansionskärlet hela tiden var tomt... Trots detta har tempen på bilen alltid varit normal, sommar som vinter, långkörning som stadskörning med mkt tomgång. Det har gäckat mig lite eftersom jag inte har sett var läckan är, men i helgen när jag bytte bromsar så upptäckte jag det. Efter att ha provkört bromsarna, vilket jag gjorde ganska hårt typ snabba acc --> hårda broms osv osv, så hörde jag hur det pös o gurglade i motorrummet. Såg då att termostathuset läckte. Inte anläggningen toppen, inte några slananslutningar, utan själva plasthuset. Tog för säkerhets skull ner termostathuset ikväll och kikade, bara för att försäkra mig om att anslutningen mot toppen var OK. I morgon tänkte jag skaffa ett nytt termostathus och sätta dit. När jag tog loss huset idag så fann jag till min förvåning ingen packning utan mest resterna efter antingen en gammal packning eller packningsgummi på tub typ? Nog skall det finnas en packning där eller??? Hör till saken att Volvo hade bilen för en månad sen när de bytte kamrem och ventiler och borde väl således ha haft låss huset va?

Nästa fråga rör luftning. Hittils har jag "luftat" genom att fylla exp-kärlet, starta motorn, fylla igen och upprepa detta tills inte det försvinner nåt ur exp-kärlet längre. Räcker det att göra såhär? Såg en luftnippel eller nåt på termostathuset, men har aldrig nyttjat den. Hur gör man? Efter att ha läst i olika trådar verkar det finnas nipplar lite varstanns i kylslingan. Måste man öppna alla?

MVH//Rudi
User avatar
fuzzion
Forumpolis
Posts: 1480
Joined: 30 Mar 2004, 18:59
Location: Norrköping
Contact:

Post by fuzzion »

Min Mégane fas-1 '97 läckte också kylvätska från termostathuset.
Packningen till termostathuset byttes samt termostaten och O-ringen till den. (Så sent som i fredags)

Så ja, det ska finnas en packning där.
Min var "fusktätad" med packningsgummi på tub.
Dock har jag inte upptäckt några sprickor i termostathuset.

Jag luftade ungefär på samma sätt som du och det tycks ha fungerat bra.
Men det finns säkert andra sätt (som är bättre?)
Puma
Posts: 17
Joined: 01 Dec 2004, 11:03

Post by Puma »

Sådär, bättre bil och sämre plånbok...

Köpte ett nytt termostathus idag, komplett med termostat... för det fanns inget annat. Fick hala fram med 910 kr för det men två timmar senare var det på plats och det verkar funka kanon. Dock tror jag denna termostaten öppnar lite senare än den tidigare men sk*t samma.
Fick dock andan i halsen lite efter att ha provkört en sväng och upptäckte att det var oljeskvätt överallt i motorrummet.... i all hast hade jag lyckats pilla upp oljestickan några cm så det skvätte lite... men **** va hispig ja blev innan jag hitta orsaken. Nu är det motortvätt nästa så kanske det håller sig torrt sen.
User avatar
fuzzion
Forumpolis
Posts: 1480
Joined: 30 Mar 2004, 18:59
Location: Norrköping
Contact:

Post by fuzzion »

99'a.. Då har du en fas-2 Mégane?
Vad börjar ditt chassinummer på, DA0F?
Tänkte kolla upp vid vilken temperatur som termostaten öppnar sig.
Annars borde ju Volvo ha kläm på det..

Min öppnar i alla fall vid 89 grader.
Puma
Posts: 17
Joined: 01 Dec 2004, 11:03

Post by Puma »

Hmmm... hur ser man skillnad på fas 1 och 2? Chassinr börjar på BA0G.
Har sett liknande meganer med runda dimljus i framspoilern, men jag jag rektangulära. Vad hände i stora drag mellan fas 1 och fas 2?

MVH//R
Post Reply